V tomto článku bychom se rádi věnovali psaní textů pro sociální sítě. Pokud se věnujete jejich vytváření a máte pocit, že je nikdo nečte, možná stačí jen pár úprav, aby tomu tak bylo. V první řadě je potřeba si uvědomit jeden důležitý fakt, a to, že lidé sledující sociální sítě nečtou! Místo čtení je jen sjíždějí, či skenují očima, jestli nenarazí na něco, co by je zaujalo. Je tedy potřeba se tomuto faktu přizpůsobit a naučit se psát tak, abyste strhli jejich pozornost.
Přinášíme vám tedy několik tipů, jak toho docílit a jak zaručit, že se lidé u vašich sociálních sítí budou rádi zastavovat.
Důležitost první věty
Chytit a nepustit! O čem mluvíme? Samozřejmě o pozornosti uživatelů sociálních sítí, o kterou každodenně bojujete. Můžeme si to názorně vysvětlit i na našem článku. Pokud jste se do něj začetli, je to s největší pravděpodobností proto, že vás zaujal jeho titulek, či začátek textu. A stejně to funguje i u příspěvků na Facebooku, Instagramu či LinkedInu. Aby vaše příspěvky zaujaly, začínejte je nějakou chytlavou větou, kontroverzním tématem, či otázkou. Jednoduše prostě vzbuďte uživatelovu zvědavost.
Stručnost nade vše
Známé pořekadlo, že méně je více, platí u sociálních sítí dvojnásobně. Snažte se sdělit a vyjádřit svou myšlenku jen pomocí několika vět. Máte-li v tomto směru problémy, bude nezbytné cvičit, a to tak dlouho dokud vám to nepůjde. Připravte si nějaký text a následně se jej pokuste zkrátit na polovinu. Bude to obtížné, ale přinese to tížené ovoce.
Nebojte se používání seznamů
Jak jsme již jednou zmínili, lidé na sociálních sítích hledají očima klíčová slova, která by zaujala jejich pozornost. Pokud váš text rozdělíte do seznamu, stane se následující:
- použitý grafický prvek upoutá jejich pozornost
- zastaví se u něj výrazně více uživatelů
- pokud je seznam zaujme, přečtou si pak i celý váš článek
Používejte jazyk vašeho publika
No, všichni přece mluvíme česky, říkáte si. Přesto naše čeština není u všech úplně stejná. Je nesporným faktem že teenageři se vyjadřují jinak, než důchodci. Odlišným způsobem budou komunikovat lékaři a svůj způsob mluvy mají i dělníci. Prostě každá skupina lidí používá určitý slang. Je tedy nezbytné osvojit si mluvu vaší cílové skupiny a začít ji používat ve svých příspěvcích.
✨ Používejte emotikony ✨
Vaše příspěvky na sociálních sítích se stanou ještě zajímavějšími použitím takové jednoduché věci, jako jsou emotikony. Vizuální vzhled článku totiž vytváří první dojem a až poté teprve člověk začne vnímat obsah sdělení daného článku. Pokud jste přesvědčeni, že se k vašemu podnikání či stylu psaní emotikony nehodí, stačí je využívat opravdu jen velmi decentně.
Rozdělujte texty do odstavců
Rozdělení daného textu do více odstavců přispěje k jeho přehlednosti a čtenář se v něm pak lépe orientuje. Článek, přehledně rozdělený do odstavců, si čtenáři přečtou s mnohem větší pravděpodobností. Ideální je, aby každý odstavec měl zhruba tři až čtyři řádky.
Obsah by měl být kvalitní
Výše zmíněné tipy vám ale nepomohou, pokud vaše sociální sítě nic pořádného nepřináší. Je potřeba zaměřit se na to, co vaše diváky zajímá, popřípadě je i do jisté míry vzdělávat. Ukažte jim například, jak to u vás funguje, poodhalte trochu svoje soukromí. V neposlední řadě své publikum bavte, nenuďte jej.
Pokud umožníte vašim sledujícím nahlédnout do zákulisí vaší společnosti, určitě je tímto dokážete zaujmout. Mimo jiné si s nimi vytvoříte pevnější pouto, neboť v nich vzbudíte dojem, že vás lépe znají a díky tomu vám budou více věřit a mít k vám o něco blíže. Je zapotřebí působit na ně sympaticky.
Pokud chcete konkrétní příklad, stačí se jen rozhlédnout po vaší kanceláři – děje se v ní něco zajímavého? Má některý z vašich kolegů narozeniny? Pořádá vaše firma nějakou akci, večírek, teambuilding? Nechte své publikum nahlédnout do vašeho soukromí, buďte svým fanouškům sympatičtí, šiřte mezi ně dobrou náladu a pozitivní energii.
Zde je několik dalších tipů a možností, jak občas nechat své fanoušky nahlédnout do zákulisí vaší společnosti:
- virtuální prohlídka vaší kanceláře – můžete jim takto přiblížit své pracovní prostředí
- postujte fotky a videa z firemních akcí
- fotky z akcí, jež vaše společnost pořádala či byla jejich součástí
- ukažte svým fanouškům, kde jsou vaše produkty vyráběny
- seznamte své fanoušky s vašimi zaměstnanci a s jejich zálibami
Pokládejte otázky
Zájem o druhého je nesporně faktem, který na každého působí pozitivně. Využijte toho! Nebojte se projevit o své fanoušky upřímný zájem, protože každý ocení, když se někdo zajímá o jeho názor. Starejte se o to, co si vaše publikum myslí – ať už o vaší společnosti nebo o vašem produktu, či vaší službě.
Vaše otázky by ale měli být relevantní a týkat se toho, co vaše fanoušky zajímá. Pokud například vaše společnost vyrábí auta, vaše otázky by se měly této oblasti týkat a vyvolat diskuzi o tomto tématu. Například se zeptejte, který ze dvou modelů daného SUV se jim více líbí.
Na položené otázky také odpovídejte
Rozhodně nepůsobí dobrým dojmem otázky pouze pokládat a neodpovídat na ně. Opak je pravdou. Pokud jste zaznamenali, že některé z otázek se opakují častěji, inspirujte se jimi, například k vytvoření vašeho dalšího příspěvku. Vytvořte status či natočte video, v němž ve stručnosti zodpovíte nejčastější dotazy diváků. Tím svému publiku ukážete, že jejich komentáře opravdu čtete a že vnímáte, o co se zajímají.
Každý miluje soutěže
Vytvořením soutěže nemůžete nic zkazit. Lidé milují soutěže a ještě více milují výhry. Představa toho, že mohou něco vyhrát, je zaručeně donutí k tomu, aby se do soutěže zapojili.
I když tento způsob zabere mnohem více snahy a času než ty ostatní, opravdu se vyplatí. S vaším publikem vás to spojí a vyvolá to u něj vzrušení a reakci. Důležité je stanovit si přesné podmínky, mít nachystanou slíbenou výhru a seznámit fanoušky s jasnými pravidly.
Nezapomeňte na svátky a jiná důležitá data
Pokud vám již opravdu došla inspirace, stačí sáhnout po kalendáři. Byla by škoda nezaznamenat nějaký významný den, který vám může posloužit jako námět na další článek.
Blíží-li se například Den matek, je to určitě dobrý námět na článek. Stačí sdílet obrázek s danou tématikou a nebo třeba fotku něčeho, co se vztahuje k vaší společnosti. Máte-li více času, určitě stojí za to vytvořit originální přání, které vaše publikum osloví a bude vás takříkaje prodávat.
Kromě oficiálních svátků rozhodně stojí za to všímat si i mezinárodních dnů. Byla by škoda nechat si utéct den, který je věnován právě vašemu oboru a přijít tak o skvělou příležitost k vytvoření příspěvku.
Obohaťte jim život
Nebojte se trochu se vychloubat a ukázat svým fanouškům, že své práci opravdu rozumíte. Předejte jim rady a část svých zkušeností. Obohaťte a usnadněte jim život. Samozřejmě to neznamená, že jim máte prozradit úplně vše, jen jim občas poskytněte dobře míněnou radu, nic složitého. Buďte struční a srozumitelní.
Když už se bavíme o tipech, zkuste svým fanouškům čas od času něco doporučit. Máte své oblíbené blogy či stránky, které vám pomáhají orientovat se v dané problematice? Či aplikaci, jejíž využívání vám usnadňuje život v nějaké oblasti? Neváhejte a doporučte je vašim čtenářům na svých sociálních sítích.
Facebook a Instagram versus Twitter a LinkedIn
Facebook a Instagram jsou sítě, jejichž hlavním úkolem je své fanoušky bavit. Proto by se na nich měly zveřejňovat spíše články a tipy, které jejich komunitu potěší a pobaví. Mezi tyto sociální sítě patří také Tik Tok, který je oblíbený spíše u mladších uživatelů (16-24 let) a kde se publikují pouze videa. Také jeho úkolem je své uživatele bavit
Naopak mezi hlavní charakteristiky dvou zbývajících sítí, tedy Twitteru a LinkedInu, patří odbornost, aktuálnost a touha po odborných informacích. Proto je vhodné postovat zde především články a události odborného rázu, které mají za úkol sledující uživatele vzdělávat, informovat, předávat jim nové a důležité informace a zajímavé poznatky.
Kvalitní fotografie
Na Facebook a Instagram rozhodně patří kvalitní osobní fotografie. Rozmazané, rozostřené či eseticky nevydařené fotografie málokdy někoho zaujmou, proto dbejte na to, aby vaše fotografie byly dostatečně kvalitní a uvidíte, že se vám lajky jen pohrnou. Mimo klasických fotografií lze určitě využít i animace, gify, reels (tedy sekvence) či krátká videa.
Reagujte na novinky
Reakce na novinky, významné trendy a události, spojené s vaším profilem, jsou další možností, jak se na sociálních sítích zviditelnit. Využijte ji proto a reagujte na ně.
Edukační videa
Tyto příspěvky jsou pak vhodné, ba přímo očekávané u odborných sociálních sítí, tedy u Twitteru a LinkedInu. Nebojte se jich, fanoušci po nich prahnou. Publikum očekává články a videa s přidanou hodnotou, nebo videa obsahující zajímavosti z daného oboru, proto toho využijte!
Dále je určitě vhodné sdílet a doporučovat konference a události, kterých se účastníte buď vy osobně, či vaše společnost, nebo které jsou vaší firmou pořádány. Mnohé fanoušky určitě nadchne vidina toho, že se s vámi mohou setkat osobně. Proto neváhejte a pozvěte je!
Jak již bylo řečeno, jde o odborné platformy, které přímo vyžadují sdílení odborných článků. Vaši sledující po odborných informacích prahnou, proto jim je poskytněte.
Volné pracovní pozice
Pokud ve vaší společnosti aktuálně hledáte nového kolegu, který by mezi vás dokonale zapadl, je to pro vás další příležitost k příspěvku na sociálních sítích. Zmiňte se o tom před svými fanoušky. Pokud vás již delší dobu sledují, chtějí mít přehled i o vašich firemních aktivitách.
Influencer marketing
Na Instagramu je určitě populární spojit svoji značku či společnost se známým člověkem. Tito lidé mají kolem sebe vytvořenou základnu lidí, kteří jim naslouchají a inspirují se jimi. Nechají si od nich poradit v mnoha oblastech, čehož můžete perfektně využít zvláště v případě, že se snažíte uvést na trh svoji novou službu nebo produkt.
A ještě pár tipů…
Mezi další způsoby, jak udržet kontakt se svými fanoušky mohou být nejrůznější ankety, například aby vám pomohli vybrat ten nejlepší název pro daný produkt, a podobně. Máte-li blog, kde publikujete nějaké odborné články, sdílejte je i na svých sociálních sítích. Opakují-li se na vašich sociálních sítích určité dotazy, dejte si tu práci a odpovězte na ty nejčastější z nich pomocí nového příspěvku. Vyhnete se tak nutnosti odpovídat na každý dotaz zvlášť.
Vaši fanoušci, především na Twitteru a LinkedInu, budou očekávat, že se důležitá oznámení od vás dozví jako první. Proto neváhejte a sdílejte je! Ať už se jedná o firemní úspěchy, novinky, ale klidně také i přešlapy.
Za povšimnutí stojí také i rozhovory s odborníky na dané téma. Ať už se jedná o vaše firemní kolegy a nebo externí spolupracovníky, kteří se v dané problematice orientují. Účastní-li se vaše firma nějaké konference, zkuste si domluvit rozhovor s některou z jejich nejdůležitějších osobností.
Závěrem
Co říci na závěr? Jen to, že doufáme, že vám některé z našich návrhů pomohou a poslouží jako inspirace při vytváření vašich vlastních příspěvků pro sociální sítě. A že to pro vás bude již otázkou jen několika málo minut. Pokud byste i přesto váhali, určitě se na nás obraťte, rádi vám pomůžeme.