
Máte firemní blog? Nebo ještě ne, ale plánujete jej začít psát? Pokud jste alespoň jednou odpověděli ano, vězte, že to není tak jednoduché, jak se na první pohled může zdát. K tomu, aby jste vytvořili a postupně také doplňovali váš blog o články, které vaši čtenáři chtějí číst a které je zajímají, je naprosto nezbytný dobrý a kvalitní publikační plán.
Co je to publikační plán
Co přesně si tedy lze pod tímto pojmem představit? Dal by se popsat jako dokument, ve kterém naleznete seznam vhodných témat pro váš blog. Kromě soupisu témat dále obsahuje neméně důležité věci, jako jsou klíčová slova a také formy daného článku. V neposlední řadě se pak zabývá i tím, kdy je vhodné daný článek publikovat.
Díky němu dokážete optimalizovat obsah jednotlivých článků na vašem blogu tak, aby byl pro vaše zákazníky a pro vaše podnikání samotné, co nejpřínosnější. Zajistí také, aby jeho obsah byl konzistentní a aby se ve vhodnou dobu dostal k těm správným příjemcům.
Dalším plusem je, že vám poslouží i při vyhodnocování jednotlivých kampaní. Měl by vás též informovat o potencionální hledanosti jednotlivých slov a témat. Také by měl obsahovat doporučenou kategorii, do níž bude váš článek spadat a taktéž formu – tedy o jaký druh článku se bude jednat. Též by měl doporučovat, pro jakou platformu je tento článek vhodný, tedy blog, sociální sítě, či jiná místa.
Je obzvláště důležitý u začínajících blogů, které potřebujete dostat do podvědomí jak vyhledávačů, tak i uživatelů. Měl by také umět odhadnout organickou návštěvnost. U již fungujících blogů jsou jeho nedílnou součástí i články k revizi či republishingu.
Co je potřeba pro tvorbu publikačního plánu?
Honí se vám hlavou inspirace na nejrůznější články pro váš blog? Výborně! Je však třeba mít na paměti, že byste je neměli vymýšlet jen tak nahodile, ale měli byste při jejich vymýšlení vycházet z reálných dat. Díky nim totiž maximalizujete možnost, že s vaším blogem dosáhnete stanovených cílů a vrátí se vám čas a energie, kterou do nich vložíte.
Jaká data tedy budete potřebovat? V první řadě se bude jednat o takzvanou analýzu klíčových slov. Dále pak o content gap analýzu, analýzu oboru a zájmů zákazníků a analýzu konkurence.

Analýza klíčových slov
Jedná se o nástroj, pomocí kterého zjistíte, co vaši klienti na internetu nejčastěji hledají. O jaké články se nejvíce zajímají, jaká slovní spojení zadávají do internetových vyhledávačů. Je tedy vhodné připravit si tuto analýzu, aby jste zjistili, která slova a které slovní spojení by váš článek rozhodně neměl postrádat.
Snažte se také používat tzv. long tail klíčová slova. Jsou totiž delší a konkrétnější. Například prodávate-li nábytek, samotné slovo nábytek vás na přední příčky ve vyhledávači neumístí. Ale použití slovního spojení starožitný nábytek z minulého století, má rozhodně větší šanci dostat se na přední příčky ve vyhledávání. A samozřejmě to, že se dostanete mezi první vyhledávané na internetu, k vám logicky přivede víc zákazníků.
Pro potřeby publikačního plánu není třeba tak rozsáhlá anýza jako pro konkrétní články samotné. Postačí mít připravených cca deset slov a frází, které souvisejí s daným oborem a s jejich hledaností. Napoví vám, která slova a fráze jsou ty nejhledanější na internetu a která byste měli ve svém textu použít.
Content gap analýza
Další nástroj, který byste měli při tvorbě vašeho publikačního plánu použít, je takzvaná content gap analýza. Jednoduše řečeno jde o analýzu, jež vám napoví, která z potenciálních klíčových slov nejsou na vašem blogu pokryta v dostatečné míře. Jedná se o analýzu založenou na klíčových slovech a datech od vaší konkurence.
Tato analýza by se dle odborníků měla aktualizovat zhruba jednou za půl roku, a to proto, že dochází ke vzniku nových produktů a služeb, které vaši zákazníci vyhledávají.
Analýza oboru a zájmu zákazníků
Pro produkování kvalitního obsahu na vašem blogu je samozřejmě nezbytné, aby jste se skvěle orientovali v oboru, ve kterém podnikáte a o kterém píšete. Jelikož se každý obor v podstatě neustále vyvíjí, je proto zapotřebí sledovat nejnovější zprávy a to nejen v rámci ČR, ale i z celého světa.
Je také samozřejmě důležité připravit si i analýzu cílové skupiny zákazníků a čtenářů, u nichž předpokládáte, že budou váš blog sledovat a vámi napsané články číst. Je nezbytné poznat problémy a potřeby svých klientů.
Analýza konkurence
Pokud si přejete mít na firemním blogu články, jejichž obsah bude lepší a kvalitnější než u vaší konkurence, je naprosto nezbytné svou konkurenci opravdu dobře poznat. Tato analýza by koneckonců měla byt nedílnou součástí nejen publikačního plánu, ale i dané firmy či představení nového produktu.
Jedním z nejčastěji využívaných nástrojů pro zhotovení této analýzy je praktický nástroj Ahrefs. Tato analýza však nekončí tím, že budete vědět, kdo vaši největší obsahoví konkurenti jsou. Naopak, to je teprve začátek! Dalším krokem je pak to, že svou konkurenci dokonale poznáte, zjistíte, jaký obsah na svých stránkách publikuje a kde má své mezery a nedostatky. Jakmile ji takto poznáte, máte přiležitost nabídnou svým potenciálním klientům něco lepšího.

Jak by tedy měl publikační plán vypadat?
Jak jsme již výše zmínili, publikační plán by měl vycházet z uvedených analýz a měl by být kompletně podložen daty. Věnujte proto jeho přípravě dostatek času a potřebnou energii. Budete odměněni vyšším počtem návštěvníků na vašem blogu.
Dále by měl mít pevný harmonogram. Termíny publikace jednotlivých článků by měly být plánovány i s ohledem na sezónnost a časovou náročnost přípravy obsahu. Lze jej vytvořit v excelu, či v jiném z mnoha online plánovačů obsahu.
Publikační plán postavený na datech vám pomůže odhalit podstatná témata a obsah, který na vaše stránky přiláká čtenáře i potenciální zákazníky. Zjistíte díky němu, jaké typy obsahu a článků pokrýt, abyste oslovili a získali nejen nové čtenáře, ale i pravidelnou návštěvnost nejen z internetových vyhledávačů. Ale hlavně a především, aby jste tvořili lepší obsah, než vaše konkurence.
Dobře propracovaný publikační plán vám také dodá na efektivnosti – vždy budete přesně vědět, jaké články máte připravit a publikovat a také kdy tak učinit. Jaká klíčová slova mají vše články obsahovat, i jaký mají mít formát. Nebudete překvapeni ani sezónními událostmi, jako jsou svátky či Vánoce. Toto vše totiž dobrý publikační plán zohledňuje.
V čem přesně vám tedy publikační plán pomůže?
- pomůže vám najít nejvíce atraktivní a hledaná témata
- zajistíte si díky němu pravidelnou návštěvnost z vyhledávačů
- použijete na vašem blogu potřebná klíčová slova
- pomůže vám správně zacílit na publikum
- odhalíte jaký obsah tvoří konkurence a kde má mezery, které můžete vyplnit
- ušetříte čas i peníze zefektivněním své publikační činnosti
- zjistíte, kdy je nejvhodnější okamžik publikovat dané téma
- díky tomu získá váš blog jasný řád a systém.
Jak tedy na jeho vytvoření?
Jako první si projděte jednotlivé analýzy, klíčových slov, konkurence, content gap, a de facto všechna posbíraná data. Získáte tak povědomí o tom, jaký obsah je vhodné do publikačního plánu zařadit, a zvolíte si základní okruhy témat.
Dalším krokem je pak vytvoření myšlenkové mapy. Za vyzkoušení určitě stojí i brainstorming. Jelikož je obecně známo, že více hlav víc ví, určitě se vám a vašim kolegům společně podaří přijít se zajímavými a neotřelými nápady. Nejsou-li kolegové k dispozici, zkuste alespoň myšlenkovou mapu a zakreslete do ní jednotlivé okruhy témat. K těmto jednotlivým tématům si pak připisujte své nejrůznější nápady na konkrétní podobu různých článků. Klidně popusťte uzdu své fantazii a zapisujte cokoliv, co vám přijde na mysl, upravit to můžete později.
Samotná tvorba plánu
Jakmile dokončíte uspořádání získaných dat i všech svých nápadů, měli byste mít v ruce následující:
- tématické okruhy
- konkrétní témata článků
- vhodná klíčová slova k jednotlivým tématům
- relevantní návrhy kategorií
- návrhy dat publikace daných článků
Následně si začněte jednotlivá témata zapisovat do publikačního plánu a rovnou k nim můžete připsat i klíčová slova, na něž budete články uzpůsobovat, minimálně 3, ale klidně mnohem více.

Stále vycházejte z nasbíraných dat z analýz, a jednotlivá klíčová slova vybírejte z těchto zdrojů. Můžete se podívat i na návrhy klíčových slov z jiných zdrojů a doplnit hlavní klíčová slova o vedlejší, jež vám pomohou článek specifikovat.
Nyní doplňte váš publikační plán a předpokládaná data publikace, o kategorii nebo typ obsahu. Váš plán by měl zahrnovat sloupce, které budou obsahovat:
-
- téma
- klíčová slova
- navrhované datum publikace
- kategorii, do níž dané téma patří
- hledanost daných témat.
Dle potřeby pak lze přidat fakultativní sloupce, které budou obsahovat například:
-
- typ obsahu
- rozsah textu
- strukturu textu
- poznámky
- inspiraci, aj.

Jak stanovit datum publikace daného článku?
Z klíčových slov, které jste přiřadili k danému článku, vyberte to hlavní. Obvykle se jedná o slovo s nejvyšší hledaností. Vyhledejte si jeho měsíční hledanosti – například pomocí nástroje Marketing Miner. Tímto způsobem snadno zjistíte, ve kterých měsících je toto klíčové slovo nejhledanější a tomu jednoduše přizpůsobte datum publikace.
Samosebou ne vždy je tato analýza dostatečně odpovídající realitě a je proto nutné zohlednit sezónnost příslušného tématu. Například články s vánoční tématikou nebudete publikovat až v prosinci, kdy je toto vaše klíčové slovo nejhledanější, ale samozřejmě s předstihem. A to klidně i více než měsíc, neboť robotickým vyhledávačům nějakou chvíli trvá, než váš článek zaindexují, tedy laicky řečeno, než si ho vůbec všimnou.
Do publikačního plánu nezapomeňte zahrnout i revize již publikovaných článků. Je v podstatě naprosto nezbytné upravovat především ty články, které obsahují důležité informace, jenž se často mění a nebo se měnit budou.
Shrnutí na závěr
Vytvoření opravdu kvalitního publikačního plánu je složitý proces, který vyžaduje svůj čas. Aby tento plán byl dostatečně kvalitní a přiváděl vám na vaše stránky organickou návštěvnost, je nezbytné vybírat témata článků podle dat. Kreativní být určitě můžete, nikdo vás omezovat nebude, ale analytice jako takové se prostě nevyhnete. Plán vždy tvořte na základě dat z výše uvedených analýz, jelikož díky nim budete vědět o čem psát. Pro výběr klíčových slov slouží zmiňovaná analýza klíčových slov a content gap analýza.
Díky analýze konkurence pak zjistíte, co a jak dělá konkurence a co vy můžete dělat lépe, či jinak. Konkrétní témata sestavujte na základě získaných dat, přidejte k nim vždy minimálně tři klíčová slova, nemějte obavy použít i long-tailové fráze, neboť jsou nejméně konkurenční, a máte s nimi šanci umístit se na předních pozicích při internetovém vyhledávání.
Závěrem pak do publikačního plánu doplňte kategorie, data publikací jednotlivých článků a další náležitosti.
Dobrý publikační plán by měl být základem dobře fungujícího blogu, který budou čtenáři číst. Jestliže budete vědět, co lidé na internetu hledají, tedy co je zajímá, získáte možnost připravit pro ně články, které je budou opravdu zajímat a které vám na blog přivedou tolik požadovanou organickou návštěvnost, tedy lidi, kteří budou vaše články číst a sledovat vaše stránky.