Každý, kdo se pohybuje na internetu a snaží se podnikat v on-line prostředí, bude dříve nebo později muset řešit jednu zásadní otázku. Tou je jak vytvořit SEO friendly obsah? V našem dnešní článku si společně tuto problematiku probereme a podíváme se na to, jak dosáhnout toho, aby váš článek byl tzv. SEO friendly.
Než se pustíme do probírání jednotlivých rad, pojďme si vysvětlit základní pojmy, s nimiž se v tomto článku budeme opakovaně setkávat. Jako první se podíváme na samotnou zkratku SEO.
SEO
Je zkratkou z anglických slov Search Engine Optimization, přeloženo jako optimalizace pro vyhledávače. Poněkud výstižnější je však volný překlad optimalizace nalezitelnosti (na internetu). SEO by se dalo definovat jako takový ucelený soubor techniky a způsobu psaní obsahu vašich webových stránek, které mají za účel zlepšit vaši viditelnost v on-line prostředí, tedy posunout vás na přední pozice při organickém vyhledávání. Budete-li se zobrazovat na předních místech, vaše stránky získají více návštěvníků a to je to, o co se snažíte.
SEO friendly obsah
Jedná se tedy o takový obsah vašich internetových stránek, který se těmito faktory řídí a který je v on-line prostředí dobře nalezitelný.
Jak tedy postupovat při psaní těchto SEO friendly článků? Pojďme si nyní projít jednotlivé body, které byste měli udělat ještě před tím, než se pustíte do samotného psaní
Vhodné téma
První věcí, která váš obsah udělá relevantním, je dozajista zvolení vhodného obsahu. Narovinu: budete-li psát o něcem, co vaše publikum, či zákazníky nezajímá, nikdo si váš článek nepřečte. I kdyby byl sebelepší.
Jak zjistíte o čem psát? Pokud nemáte nikoho, kdo tuto práci udělá za vás, budete se jednoduše muset porozhlédnout u konkurence, o čem píše ona. Zjistit, co vaše publikum zajímá a o čem se chtějí dozvědět více.
Analýza klíčových slov
Máte zvolené téma? Výborně! Nyní bude potřeba udělat si analýzu klíčových slov, o níž jsme vám již psali v našem článku tom, jak psát efektivně váš blog. Samozřejmě hlavní klíčové slovo již máte, ale to nebude stačit. Aby byl váš článek co nejlepší, je potřeba najít další klíčová slova, která ve vašem obsahu použijete. Existují různé on-line nástroje, které vám analýzu klíčových slov mohou zpracovat, pokud nemáte nikoho, kdo vám ji připraví. Jsou jimi například Marketing miner nebo Collabim.
Našeptávače
Dále je možné využít tzv. našeptávačů internetových stránek, které vám po zadání hledaného výrazu nabízí související výrazy, jenž jsou uživateli nejčastěji vyhledávány, a které jsou s ním spojené.
Váš web
V neposlední řadě je zdrojem vhodných klíčových slov i obsah vašeho webu/e-shopu. Prodáváte dámské oblečení? Pak pro vás budou relevantní názvy jednotlivých módních kousků (kalhoty, halenky, sukně, apod.).
Frekvence klíčových slov
Klíčová slova je vhodné v textu opakovat vícekrát, nicméně zatím se nikdo neshodl na tom, jaká míra opakování je vhodná. Řiďte se tedy zdravým rozumem a, je-li to vhodné, klíčové slovo užijte. Pokud ne, nedělejte to. Přestože se snažíte psát SEO friendly texty, nikdy nezapomínejte na to, že píšete především pro lidi. Bezduché opakování klíčových slov je již dávno pasé. A další důležitá věc: vyhledávače umí i skloňovat a přidávat, či odebírat diakritiku a skloňované výrazy jsou jimi též započítávány.
Titulek stránky je hlavní SEO faktor
Konečně se dostáváme ke psaní samotnému. Jak jsme již uvedli v našich předchozích článcích o základech SEO a o článcích jako od copywritera, titulek je velmi důležitým, neřku-li nejdůležitějším SEO faktorem. Proč? Odpověď je jednoduchá: pokud čtenáře váš titulek neupoutá, váš článek si jednoduše neotevře a nepřečte, přestože možná obsahuje odpovědi na jeho otázky.
Titulek by měl být krátký a výstižný a měl by nastínit čtenáři, co se ve vašem článku dozví. Jeho maximální délka je cca 70 znaků (600 pixelů). Vytvoření poutavého titulku rozhodně není jednoduché a mnohdy jej vytváříte až po sepsání článku samotného. Více o tom, jak vytvořit skvělý titulek si můžete přečíst v již zmíněném článku o základech SEO.
SEO friendly URL
Přestože to může vypadat již jako přehnaný detail, je vhodné upravit i URL vašeho článku, aby byla SEO friendly. URL by měla být co nejkratší (neboť krátké URL jsou vyhledávači preferovány). A samozřejmě, měla by obsahovat klíčové slovo nebo frázi.
Meta description
Dalším velmi důležitým faktorem pro tvorbu SEO friendly článků je meta description. Je to popisek stránky, který se v SERPu objevuje pod titulkem (title) stránky. Jeho účelem je nalákat čtenáře (či potencionálního zákazníka) k tomu, aby si danou stránku otevřel a článek si přečetl.
Jeho délka je omezena na zhruba 160 znaků, pokud bude delší, zbývající znaky nebudou uživateli zobrazeny. Umístíte-li do něj klíčové slovo, což je velmi žádoucí, toto se v něm zobrazí tučně. Tím opět upoutáte čtenářovu pozornost.
Více o tom, jak správně a vhodně vytvořit meta description, si opět můžete přečíst v našem článku o základech SEO.
Nadpisy a jejich úrovně
Dalším klíčovým SEO faktorem pro vytvoření SEO friendly obsahu je pak samotné strukturování vašeho obsahu, či vašich článků. Dlouhý, souvislý text je uživatelsky velmi nevděčný a nepřehledný. Snažte se jej rozdělit do odstavců, použijte podnadpisy, pokud vyjmenováváte, nebojte se ani odrážek a číslování.
Jednotlivé úrovně podnadpisů
Jednotlivé podnadpisy mohou mít různé úrovně. Hlavní a nejdůležitější je nadpis úrovně h1, který by měl v každém článku být jen jeden. Pokud byste použili těchto nadpisů více, vyhledávače by se na váš článek mohli dívat jako na více článků na jedné stránce.
Podnadpisy nižších úrovní jsou pak značeny jako h2 a h3. Podnadpisy h4 a nižší využívejte pouze minimálně. Na první pohled se totiž příliš neliší od obyčejného textu a neplní tedy funkci strukturování vašeho textu.
I v podnadpisech je samozřejmě vhodné použít klíčových slov. Opět ale platí, že nic se nesmí přehánět a ani podnadpisy by neměly být odkladištěm klíčových slov.
SEO friendly obsah článku
Konečně se dostáváte k článku samotnému. Máte vybrané téma, zvolené klíčové slovo, připravenou analýzu klíčových slov, přichystaný titulek (nebo návrhy na něj), víte, že máte text strukturovat.
Jaké náležitosti, pokud se týká struktury samotné, by měl text dále obsahovat?
Perex
Jedná se o krátký úvod k vašemu článku, obvykle o délce 2 – 5 vět, který ale není povinný. Má za úkol zvýšit zájem čtenáře o váš článek a podobně jako meta description jej motivovat k jeho přečtení. Použijte v něm ty informace, které se vám již nevešly do titulku.
Hlavní výhody vašeho článku
Hned pod perexem v prvním odstavci se pokuste shrnout hlavní výhody vašeho článku. Proč by si jej čtenář měl přečíst? Co se dozví, co jej článek naučí, co mu přinese?
Obsah a kotva
Pokud je váš článek delší, můžete vytvořit jeho obsah, a využít funkci kotvy. V praxi to znamená to, že pokud si chce čtenář přečíst jen určitou část, v obsahu klikne na daný link a ihned se dostane na příslušné místo ve vašem článku (obvykle na podnadpisy úrovní h2 a h3). Ušetříte mu tím zdlouhavé hledání pro něj v danou chvíli relevantních informací.
S klíčovou frází neotálejte
Snažte se použít ve vašem článku klíčovou frázi nebo slovo co nejdříve, ideálně v prvních 100 znacích textu, pokud to není možné hned na začátku samotném. Použití klíčového slova (v perexu nebo prvním odstavci) dává vyhledávačům jasný signál, že klíčové slovo z nadpisu nechybí ani v prvních větách vašeho článku.
Důležitost externích a interních odkazů
Odkazujte z vašeho článku, nebo webového obsahu, na související produkty, blogové články a další relevantní obsah vašeho webu. Snažte se čtenáře udržet na vašich stránkách co nejdéle a v ideálním případě jej změnit na svého zákazníka. Pokud jej zaujmete svým obsahem, zvýšíte šanci, že svůj nákup učiní právě u vás.
Pište krátké odstavce
Krátké odstavce nepiště ani tak kvůli vyhledávačům, i když tyto je také zohledňují, ale především kvůli vašim čtenářům. Jednolitý dlouhý text čtenáře odrazuje, naopak text přehledně rozčleněný do kratších odstavců je výrazně lépe čtivý.
Vhodná délka jednoho odstavce se pohybuje mezi 40 – 70 slovy. Jeden řádek by měl mít zhruba 60 znaků, které jsou považovány za příjemnou délku pro čtení. Díky tomu vám odstavec zabere 5 – 6 řádků. Pokud to téma vyžaduje, může být samozřejmě delší, ale ne o moc a určitě ne každý odstavec vašeho článku.
Minimální délka článku
Pokud jde o minimální (a vlastně i maximální) délku blogových článků, je zapotřebí hned na začátku říct, že neexistuje obecně stanovené pravidlo, které by ji určovalo. Délka článku je ovlivněna mnoha faktory: složitostí tématu, o němž se rozhodnete psát, vašimi vědomostmi, články vaší konkurence a mnoha dalšími věcmi.
Pokud se tedy budeme bavit konkrétně, tak minimální délka článku by měla být 300 slov. Jedna normostrana o délce 1800 znaků odpovídá plus mínus 250 slovům. Uvádí se tedy, že články by neměly být kratší než 1,5 normostrany. Kratší než 300 slov by články být neměly a to proto, že z pohledu SEO je 300 slov minimální délka, kdy Google dokáže analyzovat všechny důležité parametry, nezbytné k tomu, aby se váš článek umístil na předních příčkách internetového vyhledávání, což je to, o co se snažíte.
Maximální délka článku
Jak jsme zmínili výše, není stanovena. Máte-li co říci a jsou-li vaše údaje relevantní k danému tématu, pište. Podle dat, které jsou k dispozici, se opravdu dobře umísťují články o délce 1500-2000 slov. Tento počet odpovídá více než 6 normostranám, někteří mluví i o článcích delšího rozsahu.
Je však nutno zdůraznit, že tato zmíněná data pochází z anglicky mluvících zemí a u nás takto dlouhé články píše opravdu jen málokdo. Průměrná délka blogových článků je zhruba 700 – 900 slov, tedy nějaké 3 – 4 normostrany.
Využití obrázků a dalších druhů vizualizace
Pokud do svého obsahu vhodně zakomponujete obrázky a další druhy grafiky (ankety, grafy, infografiky nebo i videa), podstatně tím zvýšíte zájem jak vyhledávačů, tak i čtenářů samotných, jenž si rádi prohlédnou relevantní grafiku nebo videa. Je-li navíc video relevantní k tématu, prodloužíte tak čas, který klient stráví na vaší stránce. I délka setrvání zákazníka na vašem webu je faktorem, který ovlivňuje vaši pozici při internetovém vyhledávání. Vyhledávače vidí, jak dlouho u vás klient setrval a zohledňují to při zobrazování výsledků.
Využívejte ALT text
Použití alternativního textu (ALT textu, či ALTu) je dalším SEO faktorem, pomocí něhož bude váš obsah více SEO friendly. Jedná se o alternativní text, který se zobrazí uživateli v případě, že z nějakého důvodu nedojde k načtení příslušného obrázku. Při obrázkovém vyhledávání (image search) na Googlu informuje uživatele o tom, co se nachází na obrázku, co je jeho obsahem.
Dále je velkou chybou mnoha e-shopů vkládání příliš velkých obrázků. Od vašeho fotografa dostanete samozřejmě obrázky v té nejvyšší kvalitě. Avšak jejich nahrání na web bez potřebné úpravy není rozhodně vhodné. Jednak se vám výrazně zpomalí načítání daných webových stránek, což na klienty rozhodně nepůsobí dobře a pak je také potřeba dbát na vhodný formát nahrávaných obrázků a jiných druhů infografik.
Proč by měl váš obsah být též i UX friendly?
UX friendly, tedy uživatelsky příjemný obsah je takový, který se čtenářům dobře čte. Aby se jím stal i váš text, je vhodné zohlednit i níže uvedené faktory. Některé blogy si totiž čtenáři oblíbí už jen díky jejich vzhledu, a to i přesto, že jejich obsah je průměrný. Uživatelský dojem z vašeho webu je velmi důležitým faktorem.
Zvolené písmo
Tím hlavním, co vytváří vzhled a dojem z vaší stránky, je vhodně zvolené písmo. Mnoho designérů se snaží za každou cenu využít veškerý možný prostor a řeší doslova každý pixel. Bohužel tato cesta není úplně ideální, neboť může dojít k tomu, že uživatel ztratí přehled a orientaci. I zde platí otřepané klišé, že méně je někdy více.
Vhodné řádkování
Nejen samotné zvolené písmo je velmi důležitým faktorem, ale taktéž i zvolené řádkování (line-height). Vhodné řádkování se pohybuje okolo 1,6 (tedy že mezera mezi jednotlivými řádky je 1,6 násobkem velikosti daného písma). Uvedené řádkování text provzdušní a váš obsah se bude vašim uživatelům mnohem lépe číst.
Velikost zvoleného fontu
Velikost samotného textu neustále roste. A to nejen kvůli tomu, že stále více a více lidí trápí problémy se zrakem a hůře vidí, ale i proto, že číst větší text je prostě a jednoduše pohodlnější. Vhodná velikost se opět bude odvíjet od konkrétního zvoleného fontu, ale pohybuje se někde mezi 16 až 18 pixely.
Ne příliš černou, ani příliš bílou
Ostrý kontrast mezi úplně černou barvou na zářivě bílém podkladu není pro lidský zrak vůbec příjemný. Proto raději volte tmavě šedou (například odstín s označením #3b4246), jenž bude pro čtenářovo oko mnohem příjemnější. Stejně tak je vhodné vybrat si i jiné než úplně bílé pozadí.
Responzivní design
Byť se může na první pohled zdát, že sem tento bod nepatří, opak je pravdou. Má-li být uživatelský zážitek z vašeho webu pro klienty příjemný, je potřeba myslet i na ty z nich, kdo si vaše stránky zobrazí na mobilních zařízeních. Ba co víc, zobrazení na mobilních zařízeních, jako jsou chytré telefony, či tablety, v dnešní době již výrazně převažuje. Je to logické, kdo by sebou nosil stolní počítač, že?
Závěrem
Doufáme, že po přečtení našeho článku o tom, jak vytvořit obsah vašeho webu, jenž bude SEO friendly, jste se dozvěděli to, co jste potřebovali a že jsme vám naším článkem pomohli. Pokud byste přesto nenašli odpovědi na všechny své otázky nebo si potřebovali cokoliv z výše uvedeného ujasnit, neváhejte se na nás obrátit. Rádi vám vše vysvětlíme a se vším vám poradíme. A nebo úplně nejlépe: SEO friendly obsah vám mile rádi připravíme!