Influencer marketing se stal nepostradatelnou součástí moderní marketingové strategie. Aktuálně jej můžeme označit za obrovský trend moderní digitální doby a je stále oblíbenějším druhem online marketingu. Pomáhá značkám budovat povědomí, získávat sledující a dosahovat konverzí prostřednictvím spolupráce s vlivnými osobnostmi na sociálních sítích. V tomto článku se podíváme na základní principy influencer marketingu, jeho cíle a fáze, které by vaši klienti měli znát, než se pustí do realizace jednotlivých kampaně.
Co je to influencer marketing?
Influencer marketing je forma marketingové strategie, jež je součást marketingového mixu. Tato strategie využívá k propagaci produktů nebo služeb vliv jednotlivců, tzv. influencerů. Tento výraz pochází z anglického výrazu influence, což v překladu znamená “ovlivnit”. Často se jedná o známé osobností, které disponují silným postavením na sociálních sítích nebo v určité komunitě. Tito influenceři mohou být lidé s tisíci nebo miliony sledujících, kteří sdílejí své názory, zájmy a doporučení na konkrétní značky, produkty nebo služby. Spoluprací s influencery může vaše značka oslovit širokou cílovou skupinu prostřednictvím autentických a důvěryhodných sdělení. Podstata influencer marketingu spočívá ve snaze přesvědčit fanoušky daného influencera, aby vyzkoušeli vaši službu nebo váš produkt.
Kdo je to influencer?
Influencer je osoba, lépe řečeno osobnost, která má schopnost ovlivnit chování, názory nebo nákupní rozhodnutí svých sledujících. Tito jednotlivci mají silnou přítomnost na sociálních médiích, jako jsou například Instagram, YouTube, TikTok nebo Twitter. Influenceři mohou mít různý dosah, od těch menších, které sleduje “jen” několik tisíc sledujících (tzv. followerů), až po populární osobnosti, jejichž sledující přesahují i mnohé miliony. Každý typ influencera disponuje jiným dosahem a vlivem, což hraje důležitou roli při stanovení marketingové strategie.
Influenceři zde byly pochopitelně již před vznikem sociálních sítí. Tehdy se jednalo o slavné osobnosti, jenž měli nejsilnější přítomnost v bulvárním tisku (a mnoho osobností ji má doteď). S příchodem sociálních sítí se však přítomnost přesunula i na ně, jelikož šíření informací je na nich výrazně rychlejší.
Dělení influencerů
Influencery můžeme rozdělovat podle jejich zaměření, cílové skupiny, platformy, nebo velikosti jejich publika. Nejčastěji se používá rozdělení podle počtu sledujících na:
- Nanoinfluencer: do 1 000 sledujících,
- Mikroinfluencer: do 10 000 sledujících,
- Makroinfluencer: do 100 000 sledujících,
- Megainfluencer: nad 100 000 sledujících.
Velikost publika je však třeba vnímat v kontextu zvolené platformy – například na TikToku je běžnější mít vyšší počty sledujících ve srovnání s Instagramem.
Zatímco velcí influenceři poskytují masivní dosah pro velké kampaně, ti menší mají často užší vztah s relevantním publikem a mohou proto lépe ovlivnit jeho nákupní rozhodování. Pokud se rozhodnete spolupracovat pouze s jedním influencerem, je vhodné udělat z něj ambasadora vaší značky a navázat s ním dlouhodobou komunikaci a spolupráci.
Jaké jsou cíle influencer marketingu?
Hlavním cílem influencer marketingu je posílit povědomí o vaší značce, zvýšit viditelnost vámi nabízených produktů nebo služeb a přinést očekávané konverze. Ať už těmito konverzemi budou samotné prodeje, registrace nebo jakékoliv jiné interakce, které od svých sledujících očekáváte a potřebujete. Vhodně vedená kampaň vám může pomoci postupně budovat důvěru u zvolené cílové skupiny a zároveň podpořit věrnost vašich stávajících zákazníků. Abyste dosáhli těchto cílů, je nezbytné pečlivě si vybírat jednotlivé influencery. Vždy volte takové, jejichž postoje rezonují s vaší značkou a jenž mají pro vás relevantní publikum.
A jak vybrat správného influencera pro váš influencer marketing?
Před zahájením marketingové kampaně pečlivě zvažte několik klíčových faktorů, které mohou značně ovlivnit její úspěch. Níže si vypíšeme seznam hlavních, které byste měli zvážit, abyste si vybrali toho správného influencera.
- Cílová skupina – zjistěte, kdo je vaším ideálním zákazníkem a jaké jsou jeho zájmy. Je důležité zjistit, kde tito lidé tráví svůj čas online a na jakých platformách jsou nejaktivnější, abyste mohli cílit tam, kde bude váš produkt nejlépe rezonovat.
- Výběr influencera – v dnešní době existuje mnoho influencerů, což může poněkud ztížit výběr toho vhodného, na druhou stranu je zde ale velká pravděpodobnost, že toho pravého naleznete. Na co si tedy dát pozor?
- Najděte toho, který přirozeně souzní s vaší značkou a byl by ochoten si váš produkt koupit i bez spolupráce.
- Zvažte demografické složení jeho publika – podobný zájem publika jako u influencera je zásadní. Pokud je zájem influencera o váš produkt autentický, existuje velká šance, že i jeho publikum bude mít podobný postoj.
- Výběr platformy – je taktéž klíčové vybrat správnou sociální platformu pro samotnou propagaci. Je váš produkt vhodnější pro vizuální obsah, jako jsou fotografie na Instagramu, nebo spíše pro video formáty, například na YouTube či TikToku? Každá platforma má svá specifika, která by měla být v souladu s vaší strategií.
- Typ spolupráce – dále zvažte, zda zvolíte jednorázovou spolupráci, dlouhodobý vztah s influencerem, nebo třeba tvorbu originálního obsahu, který bude propagovat váš produkt. Jasné definování formy spolupráce pomáhá nastavit realistická očekávání a vyhnout se pozdějším nedorozuměním.
- Rozpočet – určitě nezapomeňte na rozpočet, který jste ochotni (nebo schopni) do dané kampaně investovat. Rozpočet musí být nastaven tak, aby vám umožnil efektivně využít sílu influencer marketingu bez toho, aby byl přehnaně vysoký.
- Autenticita influencera – méně je někdy více. Vyhněte se proto influencerům, kteří propagují mnoho různých značek, protože to může ohrozit důvěryhodnost vaší kampaně.
Proč využít influencer marketing?
Influencer marketing nabízí řadu výhod, které z něj činí velmi efektivní nástroj pro oslovování zákazníků. Jedním z klíčových faktorů je skutečnost, že lidé věří lidem, ne značkám. Když přijde na rozhodování o nákupu, lidé mnohem více věří doporučením od blízkých či autorit, než reklamám, které na ně útočí v televizi. Tento princip „na vlastní kůži“ je důvodem, proč jsou influenceři tak úspěšní.
Dalším přínosem je přesvědčování v nejčistší možné podobě. Influenceři vytvářejí kreativní a hodnotný obsah, kterým přirozeně ovlivňují své sledující. Ti cítí potřebu podporovat své oblíbené tvůrce, což vede k autentickému spojení mezi influencerem, značkou a zákazníkem. Navíc, influencer marketing funguje na platformách, kde lidé dobrovolně tráví svůj čas. Sociální sítě jsou místem, kde si sami vybíráme, koho budeme sledovat, což přináší výhodu, že tito lidé jsou pro své sledující sympatické a důvěryhodné postavy. Mnoho mladých lidí dokonce uvádí, že jim jejich oblíbení influenceři rozumí lépe než jejich vlastní rodina či přátelé.
Kromě toho influencer marketing představuje zkratku mezi produktem a zákazníkem. Tento způsob komunikace je mnohem rychlejší a efektivnější než tradiční marketingové kampaně. Při správném provedení navíc influencer marketing dokáže vytvořit pevný osobní vztah mezi značkou a zákazníky.
Je ale třeba si dát pozor na výběr správného influencera. Nesprávný výběr může způsobit více škody než užitku. Klíčem k úspěchu je najít takového, který je důvěryhodný a pečlivě si chrání svoji reputaci.
Druhy spolupráce u influencer marketingu
- Barter – u tohoto druhu spolupráce firma poskytne produkt výměnou za sdílení zkušeností a zážitků s ním spojených na sociálních sítích daného influencera.
- Placené partnerství – v tomto případě daná značka platí influencerovi za uveřejnění jeho příspěvku, fotky, videa nebo příběhu na jeho sociálním kanále.
- Ambasador značky – jedná s o typ dlouhodobé spolupráce, kde influencer propaguje produkty/služby dané značky a stává se tak její tváří. Lidé si pak tuto osobnost s danou značnou spojují.
- Speciální zážitek – tento způsob spolupráce spočívá v tom, že tato značka poskytne svému influencerovi unikátní zážitek, který influencer následně sdílí se svými sledujícími na svých sociálních sítích.
- Soutěže – jak je již patrné z názvu, v tomto případě influencer pořádá soutěže, které zviditelňují propagovanou značku a zvyšují tím počet jejich followers.
- Vlastní produkt – tento druh spolupráce znamená, že daná osobnost se přímo podílí na vzniku a propagaci konkrétního produktu. Daný produkt nese jméno influencera, případně jeho image.
- Převzetí účtu (takeover) – zde se jedná o to, že zvolený influencer dočasně spravuje účet značky s níž naváže spolupráci. Díky tomu jí přivádí své sledující.
Hlavní fáze influencer marketingu
Influencer marketing bychom mohli rozdělit do pomyslných fází. Jednalo by se o následující etapy:
1. Budování povědomí o značce
V této fázi se vaše značka zaměřuje na zvýšení své viditelnosti prostřednictvím influencerů. Úspěšná spolupráce s vlivnými osobnostmi může zajistit, že vaše značka osloví nové potenciální zákazníky, kteří by o ní jinak nevěděli. Klíčem je najít influencera, jehož publikum odpovídá vaší cílové skupině.
2. Získávání sledujících
Influencer marketing může být skvělým nástrojem k růstu vašich sociálních sítí. Pokud influencer doporučí sledování vaší stránky nebo vás označí ve svém příspěvku, pravděpodobně zaznamenáte nárůst sledujících. Tento krok je tím zásadním pro postupné budování vaší komunity na sociálních platformách a zajištění dlouhodobé loajality k vaší značce.
3. Tvorba obsahu
Jednou z největších předností spolupráce s influencery je tvorba opravdu autentického obsahu. Influenceři totiž často s kreativními nápady, jak vaši značku nebo váš produkt prezentovat, a jejich obsah je zpravidla považován za důvěryhodnější než tradiční reklama. Kvalitní obsah může zahrnovat nejen fotografie a videa, ale i příběhy nebo blogové příspěvky.
4. Očekávané konverze
Je samozřejmé, že cílem každé kampaně je dosáhnout konkrétních konverzí, ať už se bude jednat o prodeje, registrace nebo jinou formu interakce. Důležité je správně nastavit měřítka úspěchu a sledovat klíčové metriky, jako je návratnost investice (ROI), míra zapojení a konverzní poměr. Úspěch kampaně by měl být měřitelný a přizpůsobený vašim specifickým cílům.
Právní stránka
Co se týče právních aspektů a transparentnosti, je potřeba říct, že v mnoha zemích je nutné, aby bylo zřetelně označeno, když je obsah sponzorovaný. Značky by měly vždy zajistit, že jejich kampaně budou dodržovat místní zákony a nařízení. Pokud jde o české zákony, je na influencer marketing pohlíženo jako na reklamu a jako taková musí být i označena.
Statistiky
Také u influencer marketingu, stejně jako u všeho ve světě e-commerce, je důležité vše analyzovat, posuzovat a měřit. Sledování klíčových metrik, jako jsou dosah, míra zapojení nebo konverze, je zásadní pro vyhodnocení úspěšnosti vašich jednotlivých kampaní.
Závěr
Influencer marketing je mocným nástrojem, který dokáže efektivně zviditelnit značku a přivést nové zákazníky. Klíčem k tomu, abyste na tomto poli uspěli, je správná volba daného influencera. Dalšími neméně důležitými aspekty je pak jasné definování vašich cílů a stanovení vhodné strategie. V neposlední řadě je pak důležité sledovat, měřit a vyhodnocovat výsledky vašich kampaní. Pokud budete nad influencer marketingem přemýšlet, může se stát významnou součástí celkové marketingové strategie a přinést dlouhodobý úspěch. Nezapomeňte si precizně nastavit podmínky spolupráce, abyste se nedočkali nepříjemných překvapení v podobě nevydařených kampaní. Věřte, že ve světě sociálních sítí rozhodně neplatí, že i špatná reklama je také reklamou.
Pokud potřebujete rozhýbat své sociální sítě, neváhejte se na nás obrátit. Naši špičkoví pracovníci se vám o ně s láskou postarají.