Proč by se daná firma měla zamyslet nad tím, zda nenaváže spolupráci s UGC tvůrcem, který jí připraví relevantní a poutavý obsah pro její sociální sítě? Je tomu proto, že sociální sítě stále více upřednostňují krátká videa jako jsou Reels na Instagramu nebo YouTube Shorts. Tento formát je oblíbený především pro svou dynamiku a schopnost rychle upoutat uživatelovu pozornost.
Může se však stát, že pro mnohé firmy se tvorba takového obsahu stává doslova výzvou, jelikož jejich zaměstnanci buď nemají potřebné dovednosti, nebo nechtějí sami vystupovat před kamerou. Řešením pro tyto situace může být to, že dané společnosti angažují UGC tvůrce obsahu, který bude vytvářet autentická videa pro jejich firemní profily. Pojďme si vysvětlit, co je tedy UGC obsah, co obnáší a proč se vám v určitých situacích vyplatí investovat do spolupráce s těmito tvůrci.
Co se skrývá pod pojmem UGC obsah?
UGC je zkratkou anglického User Generated Content, což v překladu znamená uživateli generovaný obsah. Jde o formu obsahu, kterou vytváří fanoušci, zákazníci nebo tvůrci mimo firmu samotnou, a která je následně publikována na firemních sociálních sítích. Vytvářejí jej tedy samotní uživatelé produktů a služeb a díky tomu je tak populární a věrohodný. Hlavním rysem UGC je autentičnost, protože každé publikum má rádo obsah, který působí přirozeně a méně reklamně.
Vlastně nejde o úplnou novinku
Přestože by se mohlo zdát, že se jedná o novinku, není tomu tak. V zahraničí, a to především v anglicky mluvících zemích, je tato forma tvorby obsahu již několik let starou záležitostí.
Je účinnější než reels
Již jsme výše zmínili, že hlavním rysem UGC obsahu je autentičnost. Kromě toho, že jsou tato videa autentická, jsou také poutavá a především mají velmi dobré konverze. Dle mnoha statistik je UGC obsah téměř 10 x účinnější než ten influencerský. A i přesto, že je to mnohem účinnější způsob propagace, je také výrazně levnější. Tato nízkonákladová forma tvorby obsahu pro vaše sociální sítě vám může pomoci získat výrazný náskok před vaší konkurencí.
Jak UGC funguje?
A jak je možné, že jsou UGC tvůrci a jimi produkovaný obsah tolik populární? Jednoduše proto, že je založen na tzv. social proof fenoménu. Tento psychologický fenomén spočívá v tom, že lidé mají přirozenou potřebu napodobování a toho social proof využívá. Jednoduše řečeno: pokud zákazník vidí pozitivní recenze spokojených uživatelů, kteří si produkt nemohou vynachválit, působí to na něj kladně vzbuzuje to v něm touhu pořídit si daný produkt také. A to je přesně to, co jako prodejci potřebujete!
Kdo je UGC tvůrce obsahu?
Kdo je to tedy UGC tvůrce obsahu? Je jím externí osoba, která pro vaši značku tvoří obsah, ale nevystupuje jako influencer na svém osobním profilu. Klíčovým slovem je zde “externí”. Jedná se o lidi, kteří nejsou vašimi zaměstnanci, ani s vaší společností nemají nic společného. Tím je v očích zákazníků zaručena jejich důvěryhodnost. Nejedná se tedy o profesionální influencery, ale o obyčejné lidi, kteří vytváří například videa, fotografie nebo recenze daných produktů nebo služeb. Tato videa vaše firma následně publikuje na vašich oficiálních kanálech. Tito tvůrci mohou vystupovat buď jako zákazníci, kteří sdílejí své zkušenosti s produktem, nebo jako reprezentanti značky, kteří produkt přímo propagují.
Jaký je rozdíl mezi UGC tvůrcem a influencerem?
Zásadní rozdíl mezi UGC tvůrcem a influencerem spočívá v tom, kde vytvořený obsah publikují. Zatímco influenceři zveřejňují obsah na svých vlastních kanálech a tím propagují značky skrze svůj dosah (tedy své sledující a skrze svou základnu fanoušků), UGC tvůrci vytváří obsah přímo pro profily a sociální kanály jednotlivých firem. UGC tvůrci nejsou známí ani populární (jako je tomu u influencerů), jsou to spíše odborníci na tvorbu autentického obsahu.
Jaké jsou formy UGC obsahu?
Pokud jde o to, co vše pro vás může UGC tvůrce vytvářet, naleznete zde širokou škálu obsahu, kterým mohou být:
- krátká videa (Reels, TikTok, YouTube Shorts),
- fotografie s produkty,
- recenze a hodnocení produktů a služeb,
- tutoriály a další návody k používání vašich produktů,
- ukázky, testování, porovnávání nebo i samotné vybalování vašeho zboží,
- videa s ukázkami výsledků, jichž jste pomocí daného produktu dosáhli,
- obsahy zaměřené na příběhy zákazníků,
- obsah pro e-shopy a webové stránky.
Hlavními rysy výše uvedených forem UGC obsahu jsou neformálnost, autentičnost a přirozenost. Působí na klienty mnohem lépe než klasické reklamy. Díky tomu se stává ideálním způsobem, jak oslovit moderní publikum.
Jak UGC video vypadá?
A jak vlastně poznáte takové UGC video? Internet je dnes zahlcen nespočtem videí, reels a podobně, jak zjistíte, že se jedná zrovna o UGC obsah a ne o jiný druh? Podle slov samotných tvůrců jsou hlavními rysy těchto videí následující body:
- jedná se o mluvená videa,
- na videu je vidět obličej daného tvůrce,
- představuje konkrétní produkt či službu,
- jeho účelem je propagace.
Pokud si to ale budete přát, je možné domluvit se s tvůrcem videa na jiném formátu, jako mohou být unboxingy, ASMR videa, video recenze, produktová videa a další.
Výhody spolupráce s UGC tvůrcem
Jaké jsou tedy hlavní výhody toho, že se domluvíte na spolupráci s nějakým UGS tvůrcem? Níže jsme sepsali pár hlavních bodů. Jedná se o:
- Nižší náklady než u influencerů – UGC tvůrci jsou zpravidla levnější než influenceři, protože neplatíte za jejich osobní dosah. Namísto toho je platíte za pro vás vytvořený obsah.
- Autentičnost – uživatelé sociálních sítích touží po přirozeném a opravdovém obsahu, který nevypadá jako klasická reklama. UGC tvůrci mají obvykle zkušenosti s tvorbou takového obsahu, který souzní s vaším cílovým trhem.
- Znalost sociálních sítí – tvůrci UGC obsahu jsou zkušení v tvorbě obsahu, který je optimalizovaný pro různé sociální platformy, včetně jejich formátů a algoritmů. Tím maximalizujete vaše šance na rychlé šíření vašeho obsahu.
- Časová úspora – pokud se nacházíte v situaci, že nemáte čas ani dovednosti potřebné k tomu, aby jste tvořili svůj vlastní obsah, UGC tvůrce vám může výrazně ušetřit hodiny vaší práce a zároveň vám zajistí obsah na profesionální úrovni.
Co si ohlídat při výběru UGC tvůrce?
Přestože UGC tvůrci mohou být pro vaše projekty na sociálních sítích nebo recenzích na vašem e-shopu skvělým řešením, rozhodně je důležité nebrat jen tak někoho a u vámi vybrané osoby si dát pozor na několik aspektů:
- Ověření portfolia – jednou z věcí, kterou byste rozhodně měli udělat před tím, než se rozhodnete spolupracovat s daným člověkem, je to, že si prohlédněte předchozí práce. Ujistěte se, že jeho styl odpovídá tone of voice vaší společnosti, a vaší značce (tedy brandu) a zda dokáže vytvořit přesně ten obsah, který dokáže oslovit vaši cílovou skupinu.
- Marketingové znalosti – ne každý UGC tvůrce musí mít nutně zkušenosti v oblasti marketingu. Ujistěte se, že vámi vybraný tvůrce chápe nejen technickou stránku tvorby vhodného obsahu, ale taktéž i základní principy marketingu a cílení na správné publikum.
- Dlouhodobá spolupráce – plánujete-li dlouhodobou spolupráci s vámi vybraným specialistou, je důležité vybrat si tvůrce, se kterým budete moci snadno komunikovat a který bude rozumět vaší vizi a též i vašim potřebám.
Jak najdete UGC tvůrce?
Zaujalo vás výše uvedené a rádi byste tento způsob propagace vašich produktů a služeb vyzkoušeli také? Pokud ano, určitě vás jako první napadne otázka, jak takového tvůrce vlastně najít. Jelikož u nás tvorba UGC obsahu právě zažívá pomyslný boom, tak již existuje řada způsobů, jak se s vhodným kandidátem na tuto pozici spojit.
Máte hned několik možností. Na trhu již existuje několik aplikací, pomocí nichž můžete najít a kontaktovat někoho, kdo vám UGC obsah bude tvořit a nebo existují i facebookové skupiny, kde můžete hledat. Dokonce už vznikají i agentury, které slučují tyto pracovníky a nabízí jejich služby.
UGC a e-shop
Jak jsme již zmínili výše v našem článku, UGC obsah je velmi efektivní způsob, jak oslovit nové klienty a získat si jejich důvěru a především – zvýšit vaše prodeje. Jak ale od spokojených zákazníků takový obsah získat? Je to jednoduché! Oslovte zákazníky a požádejete je o zpětnou vazbu. Pokud jsou klienti s vaším produktem nebo službou spokojeni, rádi se pochlubí. Můžete jim přiložit vzkaz k jejich objednávce, poslat jim e-mail s prosbou o recenzi zakoupeného produktu, nebo je oslovit přímo na vašich e-shopových stránkách. Vyzvěte je, aby sdíleli své zkušenosti. Takto získaný obsah, tedy recenze vašich spokojených klientů, pak určitě nezapomeňte sdílet i na vašich sociálních sítích. Neskončete ale u pouhého přesdílení. Příspěvky komentujte a vyzvěte i své fanoušky ke komentářům a reakcím.
Závěr
Doufáme, že jsme vám v našem článku alespoň trochu přiblížili co je to UGC obsah a kdo jsou UGC tvůrci. Aktuálně jsou totiž jedním z horkých marketingových trendů, a to nejen v oblasti e-commerce. Tito externí tvůrci obsahu mohou být ideálním řešením pro ty z vás, kdo chcete mít vytvořený atraktivní a autentický obsah na svých sociálních sítích, ale nemáte na to čas nebo potřebné dovednosti. Díky své flexibilitě a schopnosti vytvářet přirozený obsah jsou UGC tvůrci ideální alternativou k dražším influencerům, které si mnohdy hlavně v počátcích vašeho podnikání nemůžete dovolit. Důležité je však, abyste při jejich výběru byli pečliví a ověřili si jejich zkušenosti, aby spolupráce vedla k neočekávaným výsledkům.
Pokud potřebujete oživit své sociální sítě, neváhejte se na nás obrátit. Rádi vám pomůžeme nejen s tvorbou obsahu, ale kompletně se postaráme jak o vaše sociální sítě, tak i o váš e-shop nebo vaše webové stránky!