Tvorba e-shopů a webů

Tvorba e-shopů a webů

Vytvoříme vám e-shop nebo webové stránky, na který se budou vaší zákazníci rádi vracet.

Výkonnostní marketing

Výkonnostní marketing

Oslovíme relevantní publikum napříč internetem a pomůžeme najít cestu vaším zákazníkům zpět na váš web.

SEO & Copywriting

SEO & Copywriting

Pomůžeme vám na web dostat relevantní obsah tak, ať ho milují vaší zákazníci, ale i vyhledávače.

E-mail marketing

E-mail marketing

Nastavíme kampaně, které budou vydělávat za vás a pomůžeme vám nejlevnější e-commerce nástroj zapojit.

Všechny služby

Jak brand buduje podnikání: Od rozpoznatelnosti k loajalitě

ProfilphotoM
Zaměřeno na brand

V tomto našem článku se podíváme blíže na problematiku brandu. Co je to vlastně brand? A co branding? Hodně lidí si myslí, že se jedná o logo dané společnosti, ale není to pravdou! Nejprve si tedy ujasníme základní pojmy a pak si něco řekneme o této problematice.

Co je to brand?

Brand není jen logo vaší společnosti, jak si někteří z vás možná myslí. Je to poněkud komplikovanější. Dal by se popsat jako něco jako duše vaší firmy, či vašeho produktu.

Jak jistě všichni víte, duše je něco, co nemůžete přesně popsat, ani definovat. Stejně tak jako duše každého z vás. Duši člověka bychom mohli popsat jako nějaký soubor hodnot, které daný člověk vyznává. To jak se chová, jak mluví, jak vypadá, jak se tváří, jak reaguje na své okolí a jak jeho, jako osobnost a osobu, vnímá jeho okolí, zda a nakolik mu lidé kolem něj důvěřují, jak o něm smýšlí a mluví. A také i to, jak se člověk odlišuje od svého okolí. 

Takto můžete charakterizovat i brand samotný. Je to něco jako esence firmy, její duše, můžete jej přirovnat i k jakési pověsti, která vaši firmu předchází a doprovází. 

Vysvětlili jsme si nyní, co je vlastně brand. Ale jistě si kladete otázku, k čemu slouží, co umí, co dělá, či způsobuje. A hlavně proč byste jej měli řešit a budovat. Mezi základní vlastnosti, či lépe řečeno schopnosti, brandu patří následující dvě:

Brand vzbuzuje očekávání

Jeho první schopností je to, že by měl v lidech dokázat vyvolat očekávání spojená s vaší firmou, či s daným produktem. Tato očekávání byste měli být schopni u svých zákazníků plně a opakovaně uspokojovat. 

V podstatě se jedná o pověst, která jakoby vás předcházela. Brand je takový nositel příběhů – přináší očekávání. A chcete-li být ve svém oboru opravdu dobří, je nezbytné, abyste dokázali tato očekávání svých klientů dokonale uspokojovat, a to i opakovaně. 

Brand vás odliší od konkurence

Dále je zde jeho druhá základní schopnost, a tou je to, že brand by měl být schopen vás odlišit od vaší konkurence. Pokud máte dobře postavený brand, a samozřejmě také strategii brandingu, měli byste být schopni odlišit se od své konkurence, to především, ale také díky nim i vyniknout. 

Z výše uvedeného je jasně vidět, že brand opravdu není jen obyčejné logo vaší společnosti. 

Co je to branding?

Dalším pojmem je branding. Jak je již patrné z názvu samotného, vztahuje se k brandu. Je to ve své podstatě strategie budování brandu. Jakým způsobem si vybudujete svou pověst, jak se dostat do podvědomí zákazníků, jak je nalákat, vzbudit jejich zvědavost a očekávání. A také v neposlední řadě zahrnuje i péči o již vybudovaný brand. 

Jedná se tedy o strategii, jakým způsobem byste měli budovat svoji značku, a to tak, aby byla kvalitní. Jako první branding stanovuje základní hodnoty a vize vaší společnosti, až posléze teprve jednotlivé výstupy, jako jsou například její název, slogan, logo, apod. Jeho výsledkem je sada manuálů, které pojednávají o tom, jakým způsobem se značkou pracovat. 

Jednotlivé fáze brandingu

Branding samotný je komplexní a poměrně složitý proces. Abychom vám alespoň trochu přiblížili, co všechno do něj patří a čím se zaobírá, případně pro vás udělali takříkaje nějaký seznam toho, co by měl obsahovat, jednalo by se o následující fáze:

Jako první by to byla tvorba brandu, která zahrnuje následující oblasti a úkony, které byste měli provést:

  • stanovíte vizi dané značky
  • definujete hodnoty této značky
  • vytvoříte název, logo brandu, a všechny vizuální aspekty
  • vytvoříte manuál daného brandu
  • sestavíte komunikační manuál
  • a jako poslední vytvoříte grafický manuál.

Nyní se dostáváme ke druhé fázi, kterou bychom mohli jednoduše označit jako péče o již vytvořený brand. Tato se poté skládá z následujících úkonů:

  • hlídání dané značky
  • aktualizace komunikačního manuálu
  • a aktualizace manuálu grafického

Najděte tu správnou míru vyváženosti při tvorbě brandu

Jak najdete tu správnou míru vyváženosti při tvorbě brandu? Jak moc je důležité například logo, či vzhled webových stránek? Řada podnikatelů zbytečně ztrácí čas i peníze ve fázi budování své značky a může se jim stát, že jim úplně unikne podstata produktu, či služby. Nebo naopak vizuální identitu a vzhled, stejně tak jako komunikaci značky, podcení a se svým produktem, či značkou, na trhu jednoduše neprorazí, přestože mají šanci.

Musíte proto najít rovnováhu mezi vaší snahou o vybudování brandu a mezi dalšími důležitými kroky, kterými jsou komunikace se zákazníky a péče o ně. Pokud se dostatečně nestaráte o svůj brand, někdo by o vás mohl říct, že nejste firmou, ale jen skupinou lidí, která společně něco dělá. Pokud ale naopak patříte mezi ty, kteří se starají jen o marketing a propagaci firmy, a kvůli tomu svým zákazníkům nepřinášíte žádnou přidanou hodnotu či kvalitu, tak investujete do něčeho, co se vám nikdy nevrátí zpět. 

 

Zaměřeno na brand a branding

 

Značka není logo

Právě jsme si ujasnili, že brand neznamená značku. Brand však ale není ani logo! Naopak, logo se stává jakýmsi pomyslným symbolem dané značky. Brand není ani vizuální identita dané firmy, a i když pomáhá udržovat konzistenci vaší firmy, tak brand samotný vám ji ale nevybuduje. 

Máme to říct jiným způsobem? Brand není to, co o vaší firmě říkáte a šíříte vy, ale to, co o vás, o vašem produktu, či o vaší službě, říkají vaši zákazníci.

Pro koho tvoříte brand?

Budování brandu je tedy komplexní záležitostí, jak jsme si právě ujasnili. Ale kde začít? Je to jednoduché. Začněte tím, že se pokusíte pochopit své klienty a zákazníky. Koneckonců jsou to oni, o které se tu jedná, oni, kteří budou využívat vaši firmu, služby, či vaše produkty a je tedy určitě důležité je poznat. Dozvědět se o nich vše podstatné, co chtějí, co potřebují, hledají a poptávají. 

Protože pokud zákazníci nenaleznou u vás to, co hledají, logicky půjdou ke konkurenci. Měli byste tedy nejen vědět, co chtějí, ale také co je trápí nebo zajímá. I to, jakým jazykem mluví, je určitě důležité. Poznejte tedy naprosto dokonale své zákazníky!

Proč byste měli budovat svůj brand?

Také je samozřejmě velmi důležité ujasnit si, proč děláte to, co právě děláte. Jaká je vaše vize? O co se snažíte? V čem se chcete odlišit od vaší konkurence? Pokud nebudete vy sami mít jasno v tom, co děláte, proč to děláte a jakým způsobem, a v čem se lišíte od své konkurence, v čem jste lepší než ona, nebudou v tom mít jasno ani vaši klienti. Vy jim musíte být schopni jasně a srozumitelně říct a vysvětlit, v čem je váš produkt, či vaše služba, lepší než u konkurence, a jakou přidanou hodnotu získají, když nakoupí právě u vás!

Pocity? Sem s nimi! 

Přestože si o sobě všichni myslíme, že jsme bytosti ve skrze racionální, a že se vždy řídíme rozumem, opak je pravdou! Většinu našich rozhodnutí děláme pocitově. Především a hlavně z toho důvodu je zapotřebí spojit se svým produktem, či službou i dostatečně silný příběh

Je to minimálně stejně důležité, jako pěkný a esteticky vyladěný obal, či dokonalé logo společnosti. Lidé si od vás chtějí koupit vizi a pocit. A pokud jim tyto hodnoty a pocity dokážete zprostředkovat při zakoupení vašich produktů, získáte tak obrovskou výhodu nad svou konkurencí. 

Ideální frekvence je klíčová

Klíčem k vašemu úspěchu je mimo jiné také konzistentnost. Rozhodně není vhodné dělat příliš často mnoho radikálních změn. Ať už budeme mluvit o komunikaci se zákazníky, či o frekvenci, se kterou se na ně obracíte. Nebo jen o změny firemních barev. Zákazníci si k vám v takovém případě nevytvoří potřebný vztah. Budování brandu je záležitost na dlouhou trať a rozhodně se vyplatí dělat raději více malých kroků a věcí, než naplánovat rozsáhlou kampaň jednou za rok a po zbytek času se pak svým zákazníkům nevěnovat.

Kde je vhodné budovat brand?

Pokud jde o to, kde je nejlepší budovat váš brand, odpověď je jednoduchá: naprosto všude. Ať už se jedná o sociální sítě, webové stránky, či jen obyčejnou reklamu. Dokonce i vaše firemní kanceláře by měly být svým způsobem vyjádřením vašeho brandu. Také chování vašich zaměstnanců, či to jakým způsobem se vy a vaše firma zapojujete do místní komunity. 

Pokud podceníte budování vašeho brandu, bude to mít vážné následky. Příkladů může být mnoho. Vzpomeňte si na značky, které nemáte rádi. Důvodem vašeho negativního pocitu vůči nim je většinou nějaká špatná zkušenost: neposlali vám včas zakoupené zboží, nezastihli jste je, když jste potřebovali, či byl jejich zaměstnanec na vás nepříjemný. Chcete-li, aby vás zákazníci vnímali pozitivně, tyto věci by se u vás dít neměly! 

Řešit odstín loga, či text každého jednotlivého newsletteru, je už možná trochu přehnané, ale mít dokonale sladěné a vyjasněné jednotlivé aspekty komunikace se zákazníkem, je pro váš úspěch klíčové.

 

Strategie brandu

 

Brand v bodech

Pojdme si nyní v bodech shrnout ty nejdůležitější kroky při budování brandu:

  • Poznejte své zákazníky – vaši zákazníci by měli mít pocit, že daný produkt je vytvořen přímo a jen pro ně. Ztotožní-li se sním, budou k vám mít důvěru a budou se k vám vracet. Znalost vašich zákazníků vám umožní efektivně naplánovat marketing a investovat vaše prostředky tam, kde je to potřeba.

  • Odlište se od vaší konkurence – zodpovězte si otázku, proč by si zákazníci měli daný produkt koupit do vás a ne od vaší konkurence. Poznání vašich silných a slabých stránek je pro úspěšné budování brandu také velmi důležité. 

  • Snažte se být osobní – zákazníci mají v oblibě spíše ty značky, které jsou více emotivní, než racionální. Využijte této skutečnosti a buďte kreativní. Nebojte se sdílet se svými zákazníky příběh vaší značky a také hodnoty vaší společnosti. 

  • Pečujte o své věrné zákazníky – péče o stávající zákazníky se vám rozhodně vyplatí. Zákazníci, kteří u vás nakupují pravidelně, by měli tvořit až 80% vašeho obratu. Najít nového zákazníka je totiž mnohem náročnější, než se intenzivně starat a věnovat těm stávajícím. Velmi účinným způsobem, jak své pravidelné zákazníky motivovat k dalším nákupům právě u vás, je například věrnostní program, různé výhody, a podobně.

  • Investice do marketingu a brandu se vám vyplatí – nároky vašich zákazníků rostou. Dnes už téměř polovina zákazníků očekává skvělý design webových stránek a  většina klientů získává první dojem o dané službě, či produktu, na základě vizuálních vjemů. Nebojte se tedy investovat do svého brandu a vnímejte to jako investici, která se vám vyplatí. 

  • Buďte konzistentní – váš nekonzistentní marketing bude mít nejen negativní vliv na vaše zákazníky, ale navíc i neblahý dopad na morálku vašich zaměstnanců. Je proto důležité být konzistentní a definovat jasnou identitu své značky. V souladu s ní by pak měla být nejen grafika i marketing, ale i samotná komunikace se zákazníky.

  • Komunikace s vašimi zákazníky – schopnost komunikovat a být schopni svým zákazníkům vše vysvětlit je něčím, bez čeho se neobejdete. Naslouchejte svým klientům a komunikujte s nimi. Skvělým prostředkem jsou k tomu sociální sítě. 

  • Měření – měřte vše, co měřit lze. Sledujte počet návštěvníků na vašich webových stránkách, počet fanoušků, či i průměrný počet minut, který vaši klienti stráví na vašem e-shopu. Ze získaných dat se snažte poučit a neustále vše vylepšujte. Měření je dalším ze způsobů, jak poznat vaše klienty a jejich potřeby. Zároveň vám také poodhalí to, které marketingové aktivity pro vás budou ty nejefektivnější.

  • Budování důvěry – v dnešní době jsou zákazníci zahlcení informacemi a mají jen velmi málo času na svá rozhodnutí. Často je tedy zakládají na dlouhodobé důvěře. Dbejte tedy na to, aby se nedočkali zklamání. S vybudováním důvěry vám může mimo jiné pomoci například perfektní zákaznický servis, dodržování slíbených termínů, či sdílení příběhu vašeho brandu. 

  • Jděte s dobou – svět byznysu se rok od roku vyvíjí a posunuje. Je nezbytné vše sledovat a reagovat na tyto změny odpovídajícím způsobem. Rozhodně není k zahození sledovat nové trendy v oblasti SEO a v oblasti webových technologií. Jedním z těchto nových trendů, který hodně pomáhá v oblasti e-comerce, je například rozšířená realita. 

Slovo závěrem

Jak můžete vidět z toho, co jsme výše uvedli, brand je opravdu velmi komplexní záležitostí, a je nezbytnou součástí každého úspěšného podnikání, každé úspěšné firmy. Je opravdu nezbytné vědět, co, kdy a jak máte dělat, abyste dosáhli úspěchu a prorazili na konkurenčním poli. 

Doufáme, že díky našemu článku již alespoň trochu víte, co obnáší brand a branding. Pokud byste měli nějaké nejasnosti nebo dotazy, či potřebovali nastartovat vaše podnikání, neváhejte se na nás obrátit

NOVÉ ČLÁNKY ROVNOU DO VAŠÍ SCHRÁNKY

Přihlaste se k odběru novinek a jednou za čas vám pošleme TOP výběr článků.

Odesláním souhlasíte se zásadami ochrany soukromí a se zasíláním obchodních sdělení.

Také jsme napsali