Jak vybrat specialistu pro váš marketing je otázka, kterou si dříve či později položí každý, kdo začal podnikat v online prostředí. Obvykle si ji položíte v okamžiku, kdy se dostanete do fáze, v níž sami vše nezvládáte. Říkáte si proč byste své podnikání v online prostředí neměli zvládat? Přestože máte jen malý e-shop a vše kolem něj jste si dosud zvládali vyřešit sami, tak nikdo z není tak dokonalý, aby věděl a zvládal úplně vše. Podnikání, nejen v online prostředí, je komplexní záležitostí a i když se pokusíte osvojit si vše potřebné osobně, nedosáhnete profesionální úrovně. Což může mít ten následek, že vaše strategie nebudou fungovat, nebo ne dle vašich představ.
Jak vybrat vhodného specialistu
Jak ale poznat, koho nebo co potřebujete? Jako první bude potřeba stanovit si oblasti, na které ve vašem podnikání nestačíte. Je to třeba jako s účetnictvím. I když máte jakousi představu o tom, jak vše dělat, je lepší nechat si zpracovat účetnictví od profesionálů, abyste někde neudělali chybu, která by se vám časem nemusela vyplatit.
V momentě, kdy si stanovíte oblasti, v nichž potřebuje pomoc, se můžete začít poohlížet po někom, kdo vám s nimi pomůže.
V čem vám specialita pomůže?
Co všechno pro vás mohou marketingoví specialisté vlastně udělat? Mohou vám pomoci s vhodným nastavením vašeho e-shopu, zbožových srovnávačů nebo vyhodnocováním sesbíraných dat. Neměříte deta? Pak vám dozajista pomohou i v této oblasti. Dále pak je zde oblast SEO, nezbytná pro to, aby vás internetové vyhledávače vůbec našli v záplavě konkurence. A mnoho dalšího, jako třeba vhodné nastavení PPC kampaní, které podpoří váš byznys. Takže, jak vybrat specialistu a co při jeho výběru vše zohlednit?
Cena není to hlavní
Jak vybrat specialistu pro váš online marketing? Při výběru marketingového specialisty byste rozhodně neměli hledět pouze na cenu jeho služeb. Ano, chápeme, že cena je pro každého jedním z hlavních a rozhodujících faktorů, ale neměla by být tím rozhodujícím. Je rozhodně lepší si trochu připlatit, než získat levnější služby, které vám ale nepomohou dosáhnout vašich cílů.
Máte stejné cíle?
Poslechněte si, co vám může vybraný specialista nabídnout. Jaké má cíle a strategie? Chápeme, že mnohdy sami nevíte, co by mělo být vaším cílem, ale poslechněte si jeho návrhy. Ztotožňujete se? Netlačí na vás nebo nenavrhuje vám něco, co vůbec nechcete? Dalším faktorem může být i to, zda daný specialista už má nějaké zkušenosti s druhem byznysu, v němž podnikáte.
Vyberte si z více specialistů
Při hledání na internetu si vyberte a oslovte několik specialistů nebo agentur. O tom, zda je lepší spolupráce s freelancerem nebo s agenturou jsme vám již říkali v našem článku Agentura vs. freelancer. Při rozhodování se mezi agenturou a nebo freelancerem vám nejvíce pomohou vaše cíle. Potřebujete-li pomoci pouze s jednou věcí (třeba správně nastavit vaše PPC kampaně), bude vám stačit jedna osoba a tedy můžete zvážit služby jednotlivce (tedy freelancera). Pokud ovšem potřebuje pomoci s více oblastmi, nebo dokonce se vším, pak pro vás bude vhodnější agentura, která má pod sebou specialisty z všech potřebných odvětví.
Nechte si ukázat portfolia a reference
Dalším důležitým prvkem je, abyste si nechali předložit portfolia daného specialisty. Co vás lépe přesvědčí o kvalitě jeho práce a o jeho spolehlivosti, než ukázky odvedené práce? A úplně nejlepší jsou kladná hodnocení spokojených klientů. Nebojte se tedy chtít po specialistovi ukázky jeho práce nebo i kontakty na klienty. Ukázky práce vám mohou nastínit, jak by vaše následná spolupráce mohla vypadat.
Kromě portfolia a referencí mohou být dalším zdrojem sociální sítě daného specialisty, jako Facebook, Instagram, a především pak LinkedIn. Pokud má daný specialista zajímavé a aktuální příspěvky na svých sítích nebo na svém webu, svědčí to o jeho profesionalitě.
Sednete si?
V neposlední řadě stojí také za to zvážit, zda si s daným specialistou sednete jako lidé. Přeci jen budete spolupracovat dlouhodobě a mnohdy budete v kontaktu i denně. Alespoň z počátku, než vše nastavíte a vyřešíte k vzájemné spokojenosti. Je rozhodně příjemnější pracovat s někým, kdo vám rozumí, dokáže vám naslouchat, je schopen podat vám relevantní informace, atd. Také to, zda vám dokáže vše vysvětlit tak, abyste to pochopili, může být důležitým faktorem při rozhodování. Je potřeba, abyste věděli, proč dělá to, co dělá a věřili, že vám to přinese užitek.
Přestože dnes již většina setkání může probíhat online (a převážně se tak opravdu děje), může být zajímavé i osobní setkání. Je-li daný specialita z vašeho okolí, určitě si můžete sednout nad dobrou kávou a promluvit si o všem z očí do očí.
Vyberte si z ověřených partnerů
Leadeři na online trhu začali v poslední době spolupracovat a vytvářet seznamy prověřených pracovníků. Jistě jste i vy už někdy hledali například řemeslníka a tak víte, že existují různé poptávkové servery, kde vám doporučí vámi pohledávané specialisty. Stejně tak tomu je i v oblasti marketingu. Na internetu nyní naleznete certifikáty od Heureky, Mergada, či Seznamu, kteří sdružují tzv. partnery, tedy specialisty z různých odvětví, s nimiž mají navázanou spolupráci a jejichž práci mají prověřenou.
Jedním z těchto programů je i Shoptet Partner, který umožňuje členství těm specialistům, s nimž spolupracuje. Tento program má tři úrovně a jednotliví partneři jsou do něj zařazováni na základě úspěšného složení testu společnosti Shoptet. Po jeho absolvování mohou získat jednu z následujících úrovní:
- bronzoví partneři – tito již nějaké zkušenosti mají a stále se zdokonalují, nejen ohledně služeb Shoptetu,
- stříbrní partneři – sem jsou řazeni již zkušení odborníci a spolupráce s nimi vám pomůže vytěžit z vašeho byznysu maximum, nyní jsme i my hrdými držiteli tohoto ocenění,
- zlatí partneři – zde naleznete nejzkušenější profesionály, jenž mají marketing a Shoptet doslova v malíčku.
V seznamu Shoptet partnerů naleznete aktuálně něco kolem 700 profesionálů, Potřebuje specialisty na e-mail marketing, PPC, sociální sítě, copywriting, právo nebo marketingové strategie? Zde je naleznete.
Závěrem
Doufáme, že po přečtení našeho článku jste si udělali jasno v tom, jak vybrat specialistu pro vaše marketingové strategie a cíle. Zaměřte se na nalezení společné řeči, požadujte ukázky portfolia, reference klientů, vybírejte z více nabídek, setkejte se, ať už osobně nebo online. Uspět na poli marketingu je v dnešní době složité, především kvůli všudypřítomné konkurenci. Potřebujete-li s čímkoliv pomoci, neváhejte se na nás obrátit. Jako Shoptet Partner jsme tu pro vás a rádi vám pomůžeme.