Znát základy SEO je nezbytné pro to, abyste vytvořili hodnotný obsah. Jak ale správně psát články pro váš web, či pro váš blog? Toť otázka, kterou si jistě občas položí každý, kdo se snaží nějaký článek vytvořit. Je totiž zapotřebí, aby váš obsah byl nejen dostatečně poutavý a čtivý pro uživatele, ale zároveň také vhodně optimalizovaný pro internetové vyhledávače.
Byť se to může zdát na první pohled poněkud komplikované, opak je pravdou. Postačí, když dodržíte několik základních pravidel a doporučení, a váš článek se může dostat na první pozice při internetovém vyhledávání a přinést vám tak vyšší návštěvnost.
Pojďme se tedy spolu v našem článku podívat na to, co všechno byste měli vědět a zjistit si, než se do samotného psaní pustíte. Které rady by tedy měl znát každý copywriter?
Zvolte si zajímavé téma a připravte analýzu klíčových slov
Aby se váš článek umístil na předních pozicích při internetovém vyhledávání, měli byste určitě vědět něco o hledanosti a konkurenčnosti klíčových slov, které jsou relevantní pro vámi zvolené téma, a které patří k základům SEO. O tom, jaká je hledanost konkrétního výrazu skvěle vypovídá tzv. analýza klíčových slov.
Analýza klíčových slov je prostě něco, bez čeho se při psaní článku neobejdete, chcete-li, aby váš článek byl kvalitní. Také je výborným zdrojem témat pro publikační plán vašeho webu, či blogu. O analýze i publikačním plánu jsme již psali v našem předchozím článku.
Co je hledanost klíčových slov?
V případě, že nemáte k dispozici analýzu klíčových slov, měli byste si alespoň dohledat takzvanou hledanost klíčových slov, jež také patří k základům SEO. Jak již sám název vypovídá, tato hledanost uvádí, jak často uživatelé dané slovo na internetu vyhledávají ve srovnání s jinými. Je bezesporu vhodné, abyste si ověřili nejen hledanost daného výrazu, ale také i jeho synonym a příbuzných slov.
Nezapomínejte, že vaše cílová skupina může dané téma vyhledávat i za pomoci jiných slov a výrazů, než vy ze začátku předpokládáte. Pokud vy při vyhledávání zadáte slovo “pohovka”, neznamená to, že to tak učiní každý. Někdo jiný může použít pro vyhledání stejné věci například termín “gauč”, “sedačka” nebo i mnoho jiných výrazů.
Pro vypracování analýzy hledanosti klíčových slov můžete v dnešní době použít mnoho různých nástrojů, jedním z nich může být například i aplikace Marketing Miner nebo Collabim.
Proč je důležité hlídat si i konkurenčnost klíčových slov?
Konkurenčnost klíčových slov vypovídá o tom, jak často je dané slovo používané u konkurence. Jde o to, že pokud si vyberete výraz, na který je hodně často zobrazovaná vaše konkurence, máte výrazně nižší šanci zobrazit se na prvních místech ve vyhledávačích, což znamená, že si váš článek přečte jen málokdo.
Pokud tedy chcete předběhnout konkurenci a umístit se na prvních pozicích, zvolte méně konkurenční klíčové slovo, a nebo se nebojte použít i víceslovné výrazy (tzv. long tail slovní spojení). Jeden příklad, abychom objasnili, jak to myslíme. V článku o vitamínech bude klíčovým slovem výraz “vitamín”. Ovšem zadáte-li pouze toto slovo, které opravdu často využívají i jiné weby, a které se objevuje v nespočtu blogových článků, na první příčky v internetovém vyhledávání se pouhým článkem rozhodně nedostanete. Použijete-li však víceslovný výraz, například “jak správně užívat vitamín”, můžete se díky němu v žebříčku hledanosti posunout na vyšší příčky.
Frekvence klíčových slov v daném článku
Začínající copywriter by mohl nabít mylného dojmu, že proto, aby byl jeho článek co nejvíce vidět na internetu a dostal se na přední pozice při vyhledávání, je potřebné, ba přímo nezbytné, aby v něm bylo klíčové slovo, případně klíčová slova, použito co nejvíce.
Ano, svým způsobem má pravdu, klíčová slova je určitě třeba zmínit vícekrát, ale rozhodně tak nikdy nedělejte na sílu. Váš článek píšete především pro lidi a musí být čtivý hlavně pro uživatele.
Setkáte se se zdroji, jenž uvádí, že klíčová slova by měla pokrývat 10% veškerého textového obsahu dané stránky. Nicméně většina odborníků na SEO a jeho základy je toho názoru, že univerzální poučka, která by uváděla vhodný počet klíčových slov na webové stránce, či ve vašem blogovém článku, prostě neexistuje.
Řiďte se tedy zdravým úsudkem a pokud to jde, klíčové slovo použijte. Používejte i slova příbuzná, odvozená, slovní spojení, či klíčová slova, která se v analýze klíčových slov objevila na dalších pozicích. A to vše tak, aby byl článek opravdu zajímavý a čtivý pro uživatele.
Nezapomínejte na správný formát textu
Formátování vašich blogových a webových článků je velmi důležité a to z toho důvodu, že lidé obvykle většinou textového obsahu v on-line prostředí nečtou. Drtivá většina uživatelů text na stránce pouze takzvaně skenuje očima, tedy projíždí jej ve snaze najít požadovanou informaci.
Je tedy vhodné, abyste rozčlenili text vašeho článku na více odstavců. Také používejte nadpisy, podnadpisy, zvýraznění textu a další náležitosti. Text bez náležitého formátování vám nikdo číst nebude a uživatel danou stránku zavře, přestože obsahuje jím hledané informace.
Podnadpisy jsou také základy SEO
Jak jsme zmínili výše, používání podnadpisů je jedním z nejlepších způsobů, jak daný text rozčlenit a učinit jej čtivějším. Uživatel na první pohled vidí, o čem je v dané části textu řeč a zda jej to zajímá.
Podnadpisy (H2, H3) jsou navíc ceněny i internetovými vyhledávači, nebojte se jich tedy a využívejte je! Alespoň do jednoho z podnadpisů se pokuste umístit klíčové slovo, či frázi. U takto přehledně rozčleněného textu vydrží čtenář mnohem déle, než u souvislé záplavy písmen. Ta jej dokonale odradí, tím si můžete být jisti.
Jak na základy SEO? Využijte i odstavce!
Že je nezbytné členit text do odstavců, jsme již zmínili výše. Je však třeba dodat, že je také důležitá délka jednotlivých odstavců. Doporučovanou a optimální délkou jsou zhruba 2- 3 věty. V případě, že u svého článku píšete i perex, neboli jeho úvod, nezapomeňte ani v něm použít vaše klíčové slovo, či frázi a to včetně jeho synonym a vyskloňovaných tvarů.
Kurzíva nebo tučné písmo?
Ano, i tyto prvky jsou vhodné a určitě je můžete ve svém článku využít. Nic by se však nemělo přehánět a platí to tedy i o zvýrazňování textu vašeho článku. Kurzíva se často používá pro názvy knih, článků a tak podobně. Snažte se o to, používat tyto zvýrazňovací prvky jednotně ve všech svých webových textech.
Pro dokonalé SEO využijte i hypertextové odkazy
Ze článku, který pro váš web vytvoříte, je zapotřebí odkazovat na vaše produktové stránky, případně i na blogové články, které jste již napsali dříve. Je tedy nezbytné mít přehled o dané webové stránce a vědět, na co vše můžete odkazovat. Každý článek by měl obsahovat průměrně 5 odkazů na interní obsah, tedy na vaše vlastní články, a 1 odkaz na obsah externí.
Díky interním odkazům získá zákazník dojem, že opravdu píšete o věcech a tématech, o nichž něco víte a bude si tak moci přečíst vše, co jej v tu chvíli o dané problematice zajímá. V neposlední řadě díky tomu na vašem webu stráví delší dobu a vám se může podařit si jej zaháčkovat.
Externí odkaz
Pokud jde o tento druh odkazů, můžeme sem zahrnout odkazování na sociální sítě a na profily na nich, případně na externí obsah, který se věnuje dané problematice. V takovém případě si ale dejte pozor na to, abyste náhodou nepřišli o zákazníka, pokud jej odkážete ke konkurenci.
Také zvažte, zda do odkazů na externí web použít klíčové slovo. Pokud byste tak učinili, může to zvednout ranking daného webu, což pro vás nemusí být zrovna nejvhodnější.
Textace v odkazu
Nezáleží na tom, jestli se jedná o externí, či interní odkaz, v obou případech platí, že je vhodné vyhnout se výrazům typu “klikněte zde” nebo “více na této stránce”. Naopak se snažte o to, abyste vymysleli krátký, přesto však originální a výstižný text, pomocí kterého popíšete, kam kliknutí na tento odkaz uživatele přesměruje.
Použití těchto krátkých textů totiž navíc kladně hodnotí internetové vyhledávače. V odkazech na vlastní obsah je naopak vodné využít klíčového slova, či slovního spojení, na které svůj článek optimalizujete.
Pro SEO jsou důležité i obrázky
Mezi další základy SEO patří i využívání obrázků. Někdy se může stát, že daný text je příliš náročný a uživatel, který ho čte, jej nemusí správně pochopit. Typicky se může jednat například o návody k použití nového spotřebiče, kdy “suchý” popis není dostačující a bez obrázku vám prostě a jednoduše nedává žádný smysl.
Obrázky jsou v tomto ohledu velmi důležité a mnohdy pomáhají k tomu, aby jeho čtenář váš psaný text správně pochopil. Je proto vhodné používat nejen obrázky, ale i tabulky, infografiky, schémata a jiné. Obrázky by měly být v každém článku a první obrázek by se měl objevit ideálně před třetím odstavcem.
Pozor na správné rozlišení velikosti obrázků
Předtím, než vámi zvolený obrázek na váš web nahrajete, nezapomeňte na úpravu jeho velikosti a rozlišení DPI (72). DPI, neboli “dots per inch”, znamená to, kolik bodů daného obrázku se vejde na jeden palec, tedy na 2,54 cm. Čím je toto DPI větší, tím je lepší kvalita tisku. Pro tisk se běžně používá 300 DPI. Pro obrázky na webu se většinou uvádí jako dostačující 72 bodů na jeden palec.
Ať už tento názor zastáváte, či nikoliv, faktem zůstává, že nahrávání zbytečně velkých obrázků by mohlo zpomalit načítání vašich webových stránek, proto velikost obrázků vždy přizpůsobte. Pamatujte na to, že rychlost načítání stránky patří mezi další základní SEO faktory, na něž je třeba dbát.
Optimalizace obrázků v administraci vaší webové stránky
Název obrázku, tedy to jak je nazván a uložen v administraci vašeho webu, je textem, který je schopen internetový vyhledávač taktéž přečíst. Je proto škoda, že mnoho správců nahrává obrázky pod původními názvy, typu 453.png nebo 001image.jpg, a podobně. Tyto texty vám příliš nepomohou k tomu, abyste se zobrazovali i v takzvaných image search (tedy při vyhledávání obrázků). Dejte si tedy tu práci a pojmenujte soubor obrázku vhodným způsobem, ideálně tak, aby obsahoval i klíčové slovo.
Další důležitou věcí, na kterou byste neměli zapomínat, je tzv. alternativní text obrázků, zkráceně ALT text. Slouží k tomu, abyste internetovému vyhledávači, případně i nevidomým lidem, sdělili, co se na obrázku nachází. Je také textem, který se vám zobrazí v případě, že z nějakého důvodu nedojde k načtení příslušného obrázku. ALT text může být stejný, jako je název obrázku, k němuž se vztahuje.
Titulek webové stránky – jeden ze základních prvků SEO
Titulek vaší stránky, tedy to, co internetové vyhledávače zobrazí uživateli při vyhledávání klíčového slova, je tím nejdůležitějším faktorem z pohledu SEO a jeho základů. Zobrazuje se na dvou místech, prvním je záložka internetového prohlížeče a druhým pak výsledky vyhledávání.
Titulek by měl být poutavý a taktéž unikátní. Je totiž tím, co rozhoduje o tom, zda si uživatel váš článek otevře a bude si jej chtít přečíst. Více tipů, jak správně napsat titulek, jsme již probírali v našem předchozím článku, proto je zde již znovu opakovat nebudeme.
Inspirací při vymýšlení originálního a poutavého titulku vám může být výše zmíněná analýza klíčových slov, případně také to, jaké titulky použila konkurence, avšak důrazně varujeme před doslovným kopírováním jejich textů!
Do titulků je také vhodné vložit vaše konkurenční výhody, popřípadě i prodejní argumenty. Zamyslete se nad vaší cílovou skupinou, jaké jsou problémy, které řeší a nad tím, jakým způsobem byste u ní mohli vyvolat zájem. Použijte i emotikony a jiné speciální znaky.
Meta description a jeho důležitost nejen pro SEO
Meta description je popisek stránky, který se při internetovém vyhledávání zobrazuje bezprostředně pod jejím titulkem. Jeho úkolem je stručně popsat obsah stránky, k níž se vztahuje. Není důležitý při optimalizaci pro internetové vyhledávače, neboť nedochází k jeho indexaci, ale má motivovat uživatele k prokliku, tedy k tomu, aby si otevřeli vaši stánku a přečetli si její obsah. Patří mezi ty nejdůležitější základy SEO.
Je-li meta description vyplněný, vyhledávače jej zobrazí. V opačném případě dochází z automatickému vygenerování obsahu z příslušné webové stránky, který pak vyhledávače následně zobrazí uživateli.
Automaticky generovaný obsah však není pro čtenáře příliš lákavý a je tedy vhodné napsat jej ručně. Existují ale i výjimky, kdy je automaticky generovaný obsah v podstatě nutností, například u větších e-shopů, katalogů firem, apod.
Jak správně vytvořit meta description?
Stejně jako titulek by měl tento popisný text informovat uživatele o obsahu daného webu, o tom, co se po kliknutí na něj čtenář dozví. Měl by mu dát další důvod k tomu, aby si váš článek přečetl a je proto vhodné použít v něm výzvu k akci, jako je “přečtěte si, prohlédněte si, podívejte se”, a podobně.
Měli byste v něm taktéž použít i klíčová slova, které se vztahují k danému článku. Pokud uživatel dané klíčové slovo zadá při vyhledávání, toto se v meta description zobrazí tučně – díky čemuž získáte pozornost uživatele a odlišíte se tak od ostatních výsledků vyhledávání. Ideální pozice pro umístění klíčového slova, je hned na začátku tohoto textu.
Text meta description by měl být krátký, neboť jeho délka je omezena na maximálně 160 znaků, a to včetně mezer. Delší text bude automaticky zkrácen, tedy přesněji řečeno přebývající znaky nebudou zobrazeny. Pohlídejte si proto jeho délku, a to za pomoci různých nástrojů, jako je například Seomofo a pod.
Přidaná hodnota vašeho textu
Obsah vašeho webu by měl uživateli poskytnout nějakou tu přidanou hodnotu, aby u vás zůstal a váš článek si přečetl, případně pak u vás i nakoupil. Obohatit váš text něčím extra, dát mu něco navíc, co vás odliší od konkurence. Co by to ale mělo být?
Počítá se v podstatě cokoliv, co zákazník nenajde u konkurence: vlastní analýzy, výzkumy, či příklady. Přidáním vlastních čísel, statistik a jiných výpočtů docílíte toho, že váš text bude více schopný konkurence.
Využijte expertů
Nebojte se a vezměte si na pomoc experty v daných oblastech. Citováním odborníků učiníte váš text důvěryhodnějším. Experti, které ve svých textech budete citovat, mohou pak na váš web odkazovat na sociálních sítích, případně na svém webu. I toto vás pak může posunout na vyšší pozice při internetovém vyhledávání.
Pár slov závěrem k základům SEO
Proč tedy je při psaní textu, ať už se jedná o copywriting nebo o blogové články pro váš web, důležité zohledňovat a znát základy SEO? Protože texty, které by byly optimální pro internetové vyhledávače, by nikdo nečetl. Avšak texty napsané výhradně s ohledem na uživatele také nemůžete vytvářet, protože by se k nim nikdo nedostal. Takto napsané texty by totiž internetové vyhledávače uživatelům vůbec nenabídli, a tyto by tak zůstaly bez čtenářů.
Je tedy nezbytné pochopit základy SEO a naučit se s nimi pracovat, aby jste dokázali psát texty, jejichž obsah se bude líbit jak internetovým vyhledávačům, tak i uživatelům.
Je však také zapotřebí uvést, že nejdůležitější je nápad. Zvolit si opravdu takové téma, které vaši cílovou skupinu zajímá, které jí nějakým způsobem může pomoci. Můžete být expertem v SEO oblasti, pokud však nenapíšete kvalitní článek, který bude mít pro uživatele přidanou hodnotu, bude vám to k ničemu.
Dále je důležité vytvářet texty, které budou nejen čtivé a přinesou relevantní informace, ale především budou lepší než ty od konkurence. Na internetu bojují o přízeň uživatelů naprosto všichni, přestože jejich služby jinak konkurenční být nemusí. Pokud váš text čtenáře nezaujme ihned, jednoduše váš web opustí a půjde jinam. Váš obsah musí proto být jednoduše ten nejlepší.
V případě, že byste se přeci jen dostali na první příčky ve vyhledávání i se špatným obsahem, nebude vám to k ničemu, neboť uživatel takovou stránku rychle opustí. I to, že uživatel na stránce zůstává delší dobu a neproklikne se hned nazpět, je pro internetové vyhledávače jedním ze signálů, že obsah této stránky je opravdu kvalitní a odpoví na uživatelův dotaz. I takto se lze posunout ve výsledcích vyhledávání o něco výše.
V našem článku jsme se vám pokusili nabídnout nejdůležitější zásady pro správnou optimalizaci vašeho webového obsahu a poskytnout vám potřebné rady a tipy ohledně základů SEO, které byste měli při vytváření vašich textů zohledňovat a dodržovat.
Doufáme, že jsme vám alespoň trochu pomohli a pokud byste měli jakýkoliv dotaz nejen k výše zmíněnému, neváhejte se na nás obrátit, rádi vám vaše otázky zodpovíme a poradíme vám. Případně za vás tuto práci rádi provedeme i sami.