
Pojďme se v několika následujících bodech podívat na to, jak správně napsat článek, jak by měla vypadat jeho struktura. Jako první je určitě vhodné sepsat si osnovu.
Titulek je nejdůležitější
Titulek článku je tím nejdůležitějším. Titulek buď čtenáře naláká, aby si článek přečetl a nebo ho naopak nezaujme a on si náš článek ani neotevře. Titulek by měl naznačovat o čem bude daný článek pojednávat.
Vymyslet dobrý a poutavý titulek, který přitáhne čtenářovu pozornost, rozhodně není jednoduché. Je proto potřeba věnovat mu náležitou pozornost. Mnohdy se titulek vytváří jako poslední, až poté, co daný článek dokončíme.
Tyto typy titulků přitahují nejvíce pozornosti:
-
- mají v názvu obsažená čísla
- tvoří je několik slov, maximálně až 9
- je v nich použito sloveso, které je v činném rodu
- pokládají čtenáři nějakou otázku
- řeší konkrétní problém
- jsou cílené
- mohou obsahovat i negativní emoci
Perex
Perex je krátký úvod k vašemu článku, obvykle v rozmezí dvou až pěti vět, který ne vždy musí být u daného článku přítomen. Je to vlastně takové shrnutí toho nejdůležitějšího z konkrétního článku a jeho případné odstranění by nemělo nijak ovlivnit smysluplnost následujícího textu.
Začátek článku
Pokud titulek zaujme, čtenář si otevře vaše stránky. Zde je důležité zmínit, že začátek článku by neměl být pokračováním titulku. Jinak řečeno, jak titulek, tak článek by sám o sobě měl dávat smysl a moci stát i samostatně. Informace v titulku nesmí být nezbytné k pochopení následujícího textu v daném článku.
Opět to nejdůležitější na začátek
Jak už jsme jednou uvedli výše, je potřeba dát tu nejdůležitější informaci hned na začátek vašeho článku. Nepíšete totiž žádný román, kde si můžete dovolit čtenáře dlouho napínat. Pokud nebude zvědavost čtenáře uspokojena ihned, s největší pravděpodobností váš článek vůbec nedočte.
Klišé a banality ne
Je určitě možné používat při psaní originální a místní jazyky, ale je zapotřebí vyhýbat se výrazům, které by se daly považovat za banality, klišé, otřepané fráze, rčení či pořekadla. Tedy pokud pro to nemáte nějaký dobrý důvod. Například to, že píšete zrovna článek věnující se této problematice.
Trpný rod ne
Trpný rod je typický pro akademické texty a články, kdy se autoři snaží co nejvíce daný text odosobnit. A to se nám při psaní vašich článků příliš nehodí, proto se trpnému rodu pokud možno vyhýbejte.

Jak psát číslovky a zkratky?
Obecně je vhodné vyhýbat se zkratkám a číslovkám. Pokud například potřebujete použít číslovku, nepoužívejte číslici 2, ale napište to slovem: “dvě”. Chcete napsat “2 kg”? Dejte si tu práci a napište to slovně: “dva kilogramy”.
Ideální je psát vždy tak, jak čtete. Ať zbytečně nepřiděláváte čtenářům práci navíc. Pokud přeci jen nějakou zkratku použít musíte nebo chcete, je ideální ihned (například do závorky) vysvětlit její význam a poté ji v textu lze nadále využívat.
Vycpávková slova ne
Berličková slova, používaná v mluvených projevech, jako jsou: tedy, přece, jakoby, možná a mnohá další do písemného projevu nepatří. Text jejich pomocí nezíská na plynulosti, ani na objemu. A pokud jde o internetové vyhledávače, tak pro ně jsou tato bezvýznamová slova naprosto bez hodnoty.
Ani slang, ani cizí slova
Stejně jako u zkratek, snažte se vyhýbat používání cizích slov či slangových výrazů. Mějte na vědomí, že si článek mohou přečíst i tací čtenáři, kteří jim nebudou rozumět. Přece nechcete, aby si čtenáři museli slova, kterým neporozumí, hledat ve slovnících, nebo aby se cítili hloupě či méněcenně.

Střídání rytmu psaní
Je vhodné používat spíše krátké věty a odstavce, aby článek neztratil dynamiku. Samozřejmě to ale neznamená používat jen holé věty. Pokud ale použijete souvětí o dvou vedlejších větách, je dobré následně použít větu jednoduchou. Čtenářská pozornost na internetu je totiž výrazně kratší a píšete přece jen článek a nikoliv román.
Používejte odstavce a nadpisy
Strukturujte svůj článek do odstavců, které čtenáři usnadní přehled. Pokud je článek rozsáhlejší, nebojte se ani použití kapitol. Jestliže potřebujete něco vyjmenovat, klidně použijte odrážky a číslování. Svůj účel určitě splní i mezititulky, které pomohou čtenáři zorientovat se v obsáhlejším textu. Jednoduše se pokuste usnadnit čtenáři námahu a nezatěžujte ho graficky nepřehledným textem.
Hlavní nadpis se často označuje zkratkou h1. Jedná se o výše zmiňovaný titulek, který má čtenáře upoutat a zároveň by měl, pokud je to jen trochu možné, obsahovat klíčové slovo.
Jednotlivé odstavce textu pak od sebe oddělujete pomocí podnadpisů, které se označují h2 a h3. Podnadpisy úrovně h4 používáme spíše výjimečně, například u delších článků. I do podnadpisů těchto úrovní je vhodné umísťovat klíčová slova.
Struktura článku není žádná věda, přesto ji mnoho webů nedodržuje. A to je škoda. Čtenáři se musí prokousávat nechutně dlouhým textem, ve kterém ani nenajdou to, co hledají. Dodržte základní pravidla pro správnou strukturu článku, mluvte jasně a výstižně. Pak se čtenáři možná dostanou až na konec článku.