Tvorba e-shopů a webů

Tvorba e-shopů a webů

Vytvoříme vám e-shop nebo webové stránky, na který se budou vaší zákazníci rádi vracet.

Výkonnostní marketing

Výkonnostní marketing

Oslovíme relevantní publikum napříč internetem a pomůžeme najít cestu vaším zákazníkům zpět na váš web.

SEO & Copywriting

SEO & Copywriting

Pomůžeme vám na web dostat relevantní obsah tak, ať ho milují vaší zákazníci, ale i vyhledávače.

E-mail marketing

E-mail marketing

Nastavíme kampaně, které budou vydělávat za vás a pomůžeme vám nejlevnější e-commerce nástroj zapojit.

Všechny služby

10+ tipů na vymazlené produktové popisky

Maruš
Jak_na_produktove_popisky_Softema_blog

Produktové popisky bývají označovány jako texty, které prodávají vaše zboží nebo služby. Této definice se drží opravdu hodně copywriterů a ano, hlavní vlastností produktového popisku je prodej zboží, k němuž se vztahuje. Jak ale napsat produktové popisky, které budou vaše výrobky prodávat? Sepsali jsme pro vás několik hlavních tipů, jak na to. Na co byste tedy při psaní produktových popisků neměli zapomenout?

 

Než se pustíte do psaní samotného

První věcí, kterou je potřeba udělat, než začnete psát popisky k jednotlivým produktům, je několik technických kroků. Prvním z nich je jejich příprava a roztřídění do příslušných kategorií. Připravte si jejich technické parametry, kvalitní produktové fotografie a ujistěte se, že máte správně nastaveny potřebné údaje a systémová propojení, aby díky vyplněným metadatům byly vaše produkty zařazeny do zbožových srovnávačů. Pokud nad tímto krokem váháte, rádi vám s ním pomůžeme, stačí se na nás obrátit

 

Dva druhy prodávaných produktů

Výslednou podobu vašich produktových popisků by mělo ovlivnit také to, jaké produkty prodáváte. Můžete prodávat jednak produkty, které by se daly nazvat obyčejnými, či produkty denní potřeby. Druhou skupinou jsou pak produkty luxusní.

Produkty denní potřeby

Jedná se obvykle o jídlo, oblečení, drogerii, apod., prostě věci, které denně kupujete a potřebujete. Nebo se sem řadí i věci, které sice již nejsou produkty denní (s)potřeby, jako může být třeba i elektronika (lednice a jiné věci). Tyto sice nenakupujete každý den, ale jednou za pár let ano a nestojí vás statisíce. I u těchto produktů si vystačíte se standardním copy, jehož tvorbě se budeme v našem článku věnovat.

 

Luxusní produkty 

Jak již napovídá jejich název, jedná se opravdu o luxusní kousky, v různých cenových hodnotách, které jsou určeny pro ty nejnáročnější spotřebitele a jen málokdo si je koupí. U těchto popisků je strategie tvorby poněkud jiná. Klient se u nich chce nechat přesvědčovat ke koupi. Přeje si vědět, proč by si měl tento produkt koupit, proč by za něj měl dát své peníze. Zde s nebojte uvést co nejvíce prodejních argumentů, využijte příběh, máte-li jej, zahrajte na jeho city, využijte kreativitu, užijte vhodnou tonalitu. 

 

vymazlene_produktove_popisky_softema_blog

Ujasněte si pro koho píšete

Další věcí, kterou byste měli udělat před zahájením vaší tvůrčí činnosti, tedy psaním produktových popisků, je určení vašeho publika. Jaká je vaše cílová skupina? Na jaký typ zákazníka cílíte? Zámožní klienti, důchodci, studenti, teanegeři? Pomozte si například pomocí persón, tedy fiktivních zákazníků, kterým přiřadíte vlastnosti vašeho ideálního klienta a na něm si pak budete zkoušet své prodejní strategie. 

Co by měl produktový popisek obsahovat?

Většina klientů se na váš produkt proklikne z vyhledávání, případně z reklamy, která se mu pro prohlížení webové stránky zobrazí. Buď tedy daný b a chce si jej koupit a nebo jej zaujal natolik, že si ho rozkliknul. V obou případech se o něm chce dozvědět více. Co je pro něj v ten okamžik důležité?

  • Základní informace o produktu – jednou z prvních věcí by měly být základní informace: co daný produkt je, jak funguje, kdy jej využijete, jak vám může pomoci, které vaše potřeby uspokojí.
  • Důvod, proč by jej měl klient koupit právě u vás a nikde jinde – jaké výhody bude mít klient, když zakoupí daný produkt, či službu, na vašem e-shopu? Může se jednat o dodání na druhý den, možnost vyzvednutí na prodejně ještě v den objednávky, či prodloužená záruka. Prostě cokoliv, co vás v očích vaši klientů udělá lepšími, než je vaše konkurence.
  • Charakteristiky produktu – klienty také zajímá, z čeho je produkt vyroben, jaké má rozměry jak o něj mají pečovat nebo s ním zacházet. 

Co vše by mělo zaznít v popisku daného produktu? 

Jednoduše to, co klienti chtějí vědět. Abyste zjistili, co klienty u daného výrobku nejvíce zajímá, nespoléhejte se jen na informace od distributor, ale informujte se například na zákaznické podpoře, na co je klienti ptají. Tak snadno zjistíte, jaké informace jsou pro vaše klienty klíčové a ty tam prostě zařaďte. Dalším skvělým zdrojem toho, co klienta zajímá, jsou sociální sítě.

SEO a produktové popisky

Pod zkratkou SEO se skrývají faktory, které jsou základem pro to, aby se vaše produkty dostali na co nejvyšší pozice při vyhledávání. Patří sem správně vyplněný meta title a meta description. Meta title je název stránky, který vidíte ve výsledcích vyhledávání a meta description je text pod ním, který má nalákat k prokliku na stránku vašeho produktu. Měl by obsahovat hlavní klíčové slovo (pokud jej obsahuje, toto se v něj zobrazí boltem) a výzvu k prokliknutí/koupi daného produktu. Dalšími klíčovými faktory jsou pak popis kategorií na vašich webových stránkách, interní prolinkování a klíčová slova

Další důležitou věcí je to, že produktové popisky nesmíte kopírovat. Tedy samo sebou vám v tom nikdo nezabrání, ale vyhledávače kopírované texty nemají rádi a mohou vás za kopírování penalizovat (například nižší pozicí při vyhledávání). 

SEO_faktory_produktovych_popisku_softema_blog

Klíčová slova

Do vašich produktových popisků je nezbytné zakomponovat klíčová slova. Bez nich se v SERPu (výsledcích vyhledávání) nezobrazíte. S klíčovými slovy to není potřeba přehánět, 3 – 5 je dostačující počet. Získáte je z analýzy klíčových slov, kterou si můžete připravit pomocí různých analytických nástrojů, jako osu Google Analytics, Collabim, Marketing Miner a další. Použití klíčových slov je nezbytné, aby vyhledávače vaše produkty našly a mohly je zobrazit klientům, které při vyhledávání tato klíčová slova zadávají. Již dávno jsou pryč ty časy, kdy se produktové popisky psaly jen kvůli vyhledávačů a platilo, že čím více klíčových slov použijete, tím lepší budou výsledky při vyhledávání. Ne, dnes již píšete pro lidi, ne pro vyhledávače. Klíčová slova je potřeba vhodně zakomponovat do vašich textů, aby tyto byly vhodné pro vyhledávače a zároveň uživatelsky příjemné. 

Hledanost klíčových slov

Analýza klíčových slov by vám měla odhalit, která klíčová slova jsou relevantnější než ta ostatní. Může se stát, že jste přesvědčeni o tom, že vámi zvolené slovo je tím nejhledanějším (třeba proto, že byste při hledání daného produktu zvolili tento výraz vy sami) a analýza vám ukáže, že tomu tak není, a že mnohem více uživatelů zadává jeho synonymum. Vždy se snažte v popiscích používat ty nejčastěji vyhledávané výrazy.

Příběhy v produktových popiscích?

Výše jsme zmínili, že v produktových popiscích je možné používat i příběhy. Ano, ale je vždy vhodné zvážit, kdy se příběh hodí a kdy nikoliv. Pokud prodáváte spotřební zboží, nechte si příběhy pro stránku O nás. Prodáváte-li naopak zboží luxusnějšího charakteru nebo originální produkty, může vám příběh s jejich prodejem pomoci. 

Při psaní příběhů si ale nevymýšlejte. Měl by být pravdivý, nést nějakou informaci a autentický. Nikdy příběhy nekopíruje a ani si nevymýšlejte. Pokud prodáváte designové látky, využijte popisu své cesty po středomoří , kde jste čerpala inspiraci. Prodáváte-li ale elektroniku, příběhy klienty rozhodně zajímat nebudou. Budou chtít vědět za kolik jim ji prodáte a kdy ji doručíte. 

Dejte produktovým popiskům formát

Produktové popisky jsou sice důležité, nicméně dnes na internetu již málokdo čte každé slovo. Klienti texty pouze skenují očima a zastavují se jen u důležitých, případně zvýrazněných informací. Jednolitý a dlouhý text vám opravdu nikdo číst nebude. Udělejte tedy produktový popisek pro čtenáře čtivým. Používejte k jeho strukturování následující prvky:

  • nadpisy – opticky rozdělí jednolitý text,
  • odrážky – pokud potřebuje něco vyjmenovat, například hlavní vlastnosti/výhody,
  • krátké odstavce – optimální délka je zhruba 5 řádků,
  • tučné písmo – tzv. bolt, pro zvýraznění důležitých informací, 
  • různé tabulky, rámečky, aj – ty jsou vhodné například pro výčet technických parametrů,
  • proložte text produktovými fotografiemi a videem, máte-li jej k dispozici.

Pokud jde o vhodnou délku textu, ten to by neměl být příliš dlouhý (ten vám klienti číst nebudou), ale zároveň ani příliš krátký. Texty kratší než 300 znaků nejsou indexovány roboty z internetových prohlížečů. Jak by tedy měl být popisek dlouhý? Vhodná délka je individuální, avšak je ideální, aby všechny podstatné informace byly na jedné stránce a klient nemusel scrollovat dolů. 

responzivni_zobrazeni_softema_blog

Šablon se nemusíte bát

Pokud máte na e-shopy stovky nebo i tisíce produktů, určitě byste se zbláznili (tedy spíše váš copywriter), kdyby jste měli napsat pro každý z nich unikátní a pokaždé jiný produktový popisek. Nebojte se připravit si strukturu. Tuto šablonu pak využijte pro všechny shodné produkty. Pokud se vaše trička liší pouze barvou a všechny jeho ostatní parametry jsou shodné, změňte pouze údaj o barvě a zbytek ponechte stejný. 

Usnadníte tak novým zákazníkům i orientaci v popiscích vašich produktů. Pokud si zvyknou hledat nejprve výhody, pak popis a nakonec technické parametry/vlastnosti vašich produktů, bude pro ně nakupování zase o něco snazší.

 

Responzivní zobrazení

Může se to zdát banalitou, ale máte jistotu, že se vaše produktové popisky zobrazují správně i na mobilu, či jiných chytrých zařízeních? Aktuální statistiky hovoří jasně: většina zákazníků nakupuje právě z mobilu. Nebo si vaše produkty na mobilu nejprve prohlíží (a pak je případně koupí v pohodlí domova na své počítači). V každém případě ale nedokonalosti v responzivním zobrazení pro vás mohou znamenat mínusové body

 

Fotky jsou někdy lepší než tisíc slov

Otřepané klišé, že? Ale pravdivé. Někdy sebelepší produktový popisek nedokáže klientovi vás produkt přiblížit tak dobře, jako kvalitně nafocená produktová fotografie. Dnes jsou trendem fotografie v kvalitním rozlišení (ale pozor na velikost, ať vám nezpomalují stránky), a také lifestyle fotografie, ukazující váš produkt při každodenním používání. O fotografiích detailů ani nemluvíme. Více o tom, jak připravit kvalitní produktové fotografie si může přečíst v našem článku Jak na produktové fotografie

 

Produktové popisky nahrazují prodavače

Mějte na paměti fakt, že v e-shopech produktové popisky nahrazují prodavače v kamenné prodejně. Pokud nakupuje v kamenném obchodě, vždy se můžete prodavače doptat na vše, co potřebuje vědět. V e-shopu tato možnost není. Tedy ne napřímo. Můžete se samo sebou obrátit na e-shop pomocí telefonu, e-mailu, či zákaznické podpory, ale mnohdy právě tato nutnost klienty odradí a přejdou ke konkurenci, která v produktových popiscích potřebné informace uvedené má. 

 

popisky_nahrazuji_prodavace_softema_blog

Usnadněte si jejich tvorbu pomocí moderních technologií

V poslední době se dostává do popředí tvorba produktových popisků pomocí různých inovativních technologií. Asi všichni znáte nejnovější z nich, umělou inteligenci. Různé druhy chatbotů a programů pro generování textů jsou aktuálně na pomyslném žebříčku top produktů v online prostředí. AI můžete využít též i k vytváření produktových popisků. Je však potřeba zadat vhodné prompty a poskytnout AI potřebné vstupní informace, aby výsledné produktové popisky byly dostatečně kvalitní. Vygenerované texty je však vždy zapotřebí upravit po grafické stránce a ideálně si ověřit i přesnost a pravdivost uvedených informací. 

 

Používejte CTA

Sebelepší produktový popisek nikdy nebude natolik účinný jako v případě, kdy jen opatříte CTA. Tlačítko call to action (tedy v češtině “výzva k akci”) má za úkol motivovat klienty k vámi požadované akci. U produktových popisků je touto akcí jejich koupě. O CTA o vhodnosti jeho použití by se dal napsat samotný článek a univerzální návod k jeho využití nenajdete. Mějte však na paměti cílovou skupinu a podle jejího jazyka použijte vhodné slovo, či slovní spojení. 

 

Závěrem

V našem článku jsme pro vás sepsali nejdůležitější tipy na to, jak psát produktové popisky. Doufáme, že po jeho přečtení máte o něco lepší představu o tom, co všechno byste měli vzít v úvahu a na co byste neměli zapomenout.

Pište pro lidi, používejte klíčová slova a metadata, aby vyhledávače váš produkt nalezli v záplavě těch konkurenčních. Texty popisků strukturujte, aby je klienti mohli skenovat očima, využívejte kvalitní produktové fotografie, upozorňuje na výhody a nezapomeňte uvést základní parametry každého produktu. 

Pokud si přesto netroufáte napsat si své produktové popisky sami, neváhejte se na nás obrátit, naši ostřílení copywriteři si s nimi poradí.

 

NOVÉ ČLÁNKY ROVNOU DO VAŠÍ SCHRÁNKY

Přihlaste se k odběru novinek a jednou za čas vám pošleme TOP výběr článků.

Odesláním souhlasíte se zásadami ochrany soukromí a se zasíláním obchodních sdělení.

Také jsme napsali