Tvorba e-shopů a webů

Tvorba e-shopů a webů

Vytvoříme vám e-shop nebo webové stránky, na který se budou vaší zákazníci rádi vracet.

Výkonnostní marketing

Výkonnostní marketing

Oslovíme relevantní publikum napříč internetem a pomůžeme najít cestu vaším zákazníkům zpět na váš web.

SEO & Copywriting

SEO & Copywriting

Pomůžeme vám na web dostat relevantní obsah tak, ať ho milují vaší zákazníci, ale i vyhledávače.

E-mail marketing

E-mail marketing

Nastavíme kampaně, které budou vydělávat za vás a pomůžeme vám nejlevnější e-commerce nástroj zapojit.

Všechny služby

Jak na produktové fotografie jednoduše

ProfilphotoM
Produktová fotografie

V tomto článku se budeme věnovat produktovým fotografiím a tomu, jak kvalitní produktové fotografie získat. Kvalitně a správně nafocená produktová fotografie je totiž to, co na e-shopech produkty prodává. Je tím, co přiláká na váš web zákazníky, protože co si budeme nalhávat, i na e-shopech zákazníci nakupují očima. Produktové fotografie nahrazují zákazníkovi možnost si daný produkt osahat, prohlédnout si ho ze všech stran, tak jako tomu děje při nákupu v kamenné prodejně. Jak jí ale docílit?

První možností je, že si najmete profesionální fotografy a necháte si své produkty nafotit od nich. Takto budete mít jistotu kvalitních produktových fotografií, které už nebudete muset dále upravovat a rovnou je nahrajete na webové stránky vašeho e-shopu. Pokud jste ale začínající e-shop, nebo prostě a jednoduše nemáte dost peněz na to, najmout si profesionálního fotografa, nezbyde vám, než si kvalitní produktové fotografie nafotit sami.

Nechat si zasílat fotografie od výrobce obecně nedoporučujeme, neboť nedosahují potřebné kvality. Je potřeba si totiž také uvědomit, že produktové fotografie posíláte do srovnávačů zboží na internetu a do placených reklamních kampaní. Pokud se tam ale vedle sebe objeví stejný produkt, z nichž jeden bude mít krásnou fotografii a druhý, ten váš, fotografii nekvalitní, zákazník dá určitě přednost konkurenci.

Níže jsme si pro vás připravili několik tipů, jak na správnou produktovou fotografii. Jak by tedy měla vypadat a jakým způsobem toho lze docílit?

Produktová fotografie šperku

Základní výbava pro kvalitní fotky

V první řadě se pojďme podívat na to, co budete pro nafocení kvalitní produktové fotografie potřebovat, bez čeho se zcela jistě neobejdete.

 

Kvalitní fotoaparát, či mobilní telefon

Pro pořízení vhodné produktové fotografie je ideální kvalitní fotoaparát. V případě, že ale žádný zrovna nevlastníte, a váš rozpočet alespoň prozatím neumožňuje koupi takto drahého zařízení, může vám posloužit i mobilní telefon s kvalitním fotoaparátem.

 

Dostatek světla

Další věcí, kterou budete potřebovat, je osvětlení. Správné osvětlení a nasvícení foceného produktu je totiž základem každé pěkné fotografie. A u té produktové to platí dvojnásobně. Správné nasvícení zbaví produkt nechtěných stínů a umožní, aby byly na fotografii vidět všechny potřebné detaily. Ideální jsou minimálně dvě světla, která by měla mít stejnou barevnou teplotu a výkon. Světlo je potřeba správně vést a rozptýlit, aby osvětlovalo produkt celý a ne pouze jeho část.

 

Čím rozptýlit světlo?

K rozptýlení světla lze použít několik prostředků, asi nejznámější z nich je foto deštník. Dále lze využít softbox, LED panel či kruhové světlo. K nafocení lesklých předmětů je vhodné využít difuzního plátna, neboť zamezuje nechtěným odleskům světla na produktu.

 

A jaké pozadí?

Dalším důležitým prvkem je pak volba správného pozadí pro vámi focené produktové fotografie. Pro nafocení vašich produktů pro váš e-shop budete potřebovat výhradně pozadí bílé barvy. Pozadí lze upravovat v postprodukci po nafocení samotných fotek. Pokud máte produkt bílé barvy, zvolte pro jeho nafocení zelené, či černé pozadí. Rozměr pozadí by měl být vždy dostačující, aby nebylo potřeba výslednou fotografii více upravovat. Existují různé druhy pozadí, které můžete použít: látkové, papírové, PVC a jiné.

 

Stativ není nezbytný, ale..

Pokud jde o stativ, tak ten již nepatří k věcem, bez kterých se při focení produktových fotografií neobejdete. Nicméně jeho používání při focení pro vás bude znamenat pohodlí a především pak opravdu perfektní stabilizaci obrazu. Hlavně pokud fotíte hodně produktů a ke každému více fotek, může se po čase začít chvět ruka i těm zkušenějším z vás.

 

Fotostan, pro drobné věci..

Další z možností je pak pořízení fotostanu. Fotostan v sobě má zakomponované výše zmíněné věci a je vhodný především k focení drobných předmětů. Bývá krychlového tvaru a uvnitř se nachází již vložené pozadí (které lze dle potřeby vyměnit) a osvětlení. Výhodou fotostanů je, že okolní stěny jsou opatřeny odraznou stříbrnou plochou, která pomáhá odrážet světlo. Dají se úplně uzavřít a fotí se pomocí malého otvoru ze strany či ze shora. Focení s nimi je vážně jednoduché a zvládne ho opravdu každý.

 

Produktová fotografie Playstationu

Hurá na focení

A jaké jsou tedy konkrétní tipy, jak docílit pěkné produktové fotografie? Pojďme se na ně podívat.

  • Před fotografováním samotným se ujistěte, že produkt i čočka vašeho fotoaparátu jsou čisté. Že na nich nejsou snítka prachu či otisky prstů, které by pak byly vidět v detailu a kazily by vám vaše fotografie. Produkt zbavte případných nečistot, odstraňte z něj trčící nitky, fleky, prach a cokoliv, co by mohlo fotografii pokazit. Máte-li na výběr, vždy vezměte ten nejkvalitnější z nich, bez sebemenšího kazu.
  • Při umístění produktu na pozadí dejte pozor, aby okolo něj byl dostatek požadovaného pozadí (a nebylo potřeba ho posléze upravovat). Zároveň si také pohlídejte to, aby bylo dobře vidět tvar, materiály, detaily a vůbec vše nezbytné. Je potřeba ukázat produkt v co nejlepším světle, nalákat zákazníka k jeho koupi. Pozor ale, fotografie má sice ukázat produkt v o něco lepším světle, než jaká je realita, ale nesmí být nereálná.
  • Dbejte na dokonalé nasvícení scény. Nemělo by dojít k přesvícení a také byste se měli vyvarovat nechtěných stínů. Zároveň ale nesmí být focený produkt příliš tmavý.
  • Pokud jde o focení s fotoaparátem, doporučujeme fotit v manuálním režimu a nastavit si správné vyvážení bílé. Je vhodné fotit ve formátu RAW, především pokud chcete fotografie následně upravovat. Fotíte-li se smartphonem, je ideální zaostřit na produkt a pomocí potažení snižovat či zvyšovat jas na potřebnou úroveň. Dnešní chytré telefony mají mnoho různých nastavení a byla by škoda je nevyužít. Také si pohlídejte správný formát fotografií.
  • Focený produkt pak foťte ve správném úhlu, tak aby byl na výsledné fotografii co nejlépe poznat a také aby na ní byly vidět veškeré detaily daného produktu. Ujistěte se, že je produkt ve vodorovné pozici. Je také vhodné nafotit produkt z různých úhlů, aby měl zákazník lepší představu o tom, co si od vás kupuje.
  • Případné nedostatky na fotografii můžete upravit posléze v postprodukci. Pokud fotíte produkt na různě barevných pozadích, je vhodné toto pozadí následně odstranit a nahradit ho bílým. Dejte ale pozor na to, aby odstranění pozadí produkt “neokousalo”. U lesklých produktů je také třeba dbát na to, aby nechytly nádech barevného pozadí. Na web budete potřebovat pozadí bílé. Může se vám ale stát, že na webu bude vaše bílé pozadí spíše šedé. Je opravdu důležité produkt správně nasvítit. Ale nezoufejte, nemusíte nic přefocovat, stačí pozadí jen upravit. Důležité je také správné nastavení vašeho fotoaparátu.
  • Fotografie, které nahráváte na svůj e-shop, by měli být sjednocené, měli by mít stejnou kvalitu a odpovídat celkovému pojetí vašeho e-shopu.
Focení produktů v akci

Produktové fotografie 360°

Tyto produktové fotografie prodávají zboží úplně nejlépe, neboť zákazníkovi přiblíží produkt ze všech jeho úhlů a stran. Fotografie produktu jsou pořízeny z různých úhlů a jsou spojeny pomocí animace do reálné trojrozměrné fotografie, která se pomalu otáčí a zákazník si může předmět prohlédnout ze všech jeho stran.

Otočné produktové fotografie dokáží zákazníkovi přiblížit produkt, jako když by si jej otáčel v ruce na prodejně. Jelikož je ale její vytvoření technicky poměrně složité, je výhodnější požádat o jejich vytvoření odborníka.

Nejčastěji tyto fotografie využívají e-shopy, které prodávají obuv, alkohol, sklo či šperky. Často si takto nechají nafotit celý sortiment a tato investice se jim pak vrací zpět.

Jak se vlastně taková otočná fotografie fotí? Tato fotografie se skládá z více kusů jednotlivých produktových fotografií foceného artiklu. Může jich být buď 24, 36 a nebo 72 kusů. Tyto fotografie jsou pak spojeny na e-shopu v jednu jedinou otáčející se fotografii.

Takže pokud si necháte udělat otočnou fotografii, získáte tak kompletní sadu fotografií daného produktu, které můžete nahrát do běžné galerie obrázků. Zvolíte-li ten nejmenší počet, sice ušetříte místo na webu, ale produkty se vám mohou při otáčení sekat. Ideální je tedy prostřední sada fotografií, tedy 36 kusů. Zde každá fotografie znamená otočení produktu o deset stupňů a výsledné otáčení je plynulé.

Poslední sada, tedy ta o obsahu 72 fotografií, se vyplatí pouze u luxusních produktů. Jednotlivé fotografie jsou foceny pootočením o pouhých pět stupňů a výsledný pohyb je skoro tak plynulý, jako u videa.

Pořízení otočné fotografie je vhodné jen u některých produktů. Ve většině případů se jedná o luxusnější a dražší produkty. Tyto fotografie jsou totiž poměrně drahé a také náročné na místo na e-shopu. Hodí se tedy ideálně pro ty produkty, kde prodej 1-3 kusů zaplatí náklady na pořízení této fotografie.

Fotograf – ano, či ne?

Je pochopitelné, že začínající e-shopy nemají moc peněz a proto se mnohdy jejich majitelé rozhodnou nafotit si své produkty sami. Tady je ale důležité uvědomit si, že pokud prodáváte luxusní a drahé zboží, měl by vzhled vašeho e-shopu a prezentace vašich produktů působit luxusně. Amatérsky vypadající fotografie budou u vašich zákazníků budit nedůvěru.

Pokud prodáváte levnější zboží, tak je možné, že ze začátku zvládnete focení sami. Pokud se však váš e-shop rozjede ve vyšších obrátkách, na focení už prostě a jednoduše nebudete mít čas.

Navíc svěření pořízení fotografii odborníkům, vám ušetří váš čas. Ten následně můžete investovat do dalších věcí kolem vašeho e-shopu, kterých rozhodně není málo.

 

Focení svépomocí mobilem

Focení produktových fotografií mobilem? Ano, s kvalitním smartphonem se dá začít. I amatér ale záhy zjistí, že fotografie z mobilu vypadají dobře především na mobilu, avšak na velkém monitoru je to již o něco horší. A grafické úpravy se na těchto fotografiích provádí hůře. Je proto vhodné používat kvalitní fotoaparát, k tomu určený. Na rozdíl od ostatních, produktové fotografie s bílým pozadím jsou náročnější na focení.

Focení produktů mobilem

Svěření focení profesionálovi

Je tedy jednoznačně lepší najmout si fotografa. Kvalitní fotografie dodají vašemu e-shopu na důvěryhodnosti, vy navíc ušetříte spoustu času, který by vám zabrala následná úprava či předělávky těch ne úplně zdařilých fotek. S fotografem si vždy předem domluvte podmínky spolupráce, mějte připravenou smlouvu a nechte si poslat ukázku jeho práce. Určitě se snažte dodat fotografovi co nejhezčí produkt (bez vad, otisků prstů, nezmačkaný, atd.). S fotografem se domluvte úplně na všem, i na nepodstatných detailech, aby jste byli s výslednými fotografiemi spokojeni.

Od vašeho fotografa byste měli obdržet kvalitní fotografie v předem domluvené velikosti, které nebudou zpomalovat načítání vašeho e-shopu. Měly by být již upravené a měl by vám poskytnout jak původní (originální) velikost, aby jste je mohli například použít i jinde než na e-shopu, tak i velikost potřebnou přímo pro váš e-shop.

Je ideální používat fotky ve formátu JPG a v rozlišení 500 – 2500 pixelů po delší straně fotografie (u čtvercových po obou stranách). 500 pixelů je docela malý obrázek, kdežto 2500 pixelů je už poměrně velký obrázek. Některé e-shopy tuto velikost stejně ještě redukují. Je vždy dobré ověřit si, jaké požadavky má konkrétní e-shopová platforma.

 

Závěrem

A rada závěrem – opravdu dobrá galerie daného produktu, kde je vidět nejen celý produkt, ale i jednotlivé detaily (například tlačítka, vyryté detaily apod.), vám jako prodávajícímu výrazně ušetří telefonické či e-mailové dotazy klientů a tím také kapacitu vaší zákaznické podpory.

NOVÉ ČLÁNKY ROVNOU DO VAŠÍ SCHRÁNKY

Přihlaste se k odběru novinek a jednou za čas vám pošleme TOP výběr článků.

Odesláním souhlasíte se zásadami ochrany soukromí a se zasíláním obchodních sdělení.

Také jsme napsali