Tvorba e-shopů a webů

Tvorba e-shopů a webů

Vytvoříme vám e-shop nebo webové stránky, na který se budou vaší zákazníci rádi vracet.

Výkonnostní marketing

Výkonnostní marketing

Oslovíme relevantní publikum napříč internetem a pomůžeme najít cestu vaším zákazníkům zpět na váš web.

SEO & Copywriting

SEO & Copywriting

Pomůžeme vám na web dostat relevantní obsah tak, ať ho milují vaší zákazníci, ale i vyhledávače.

E-mail marketing

E-mail marketing

Nastavíme kampaně, které budou vydělávat za vás a pomůžeme vám nejlevnější e-commerce nástroj zapojit.

Všechny služby

Agentura versus freelancer? Koho vybrat pro svůj projekt?

ProfilphotoM
Agentura versus freelancer

 

V našem článku bychom se chtěli podívat blíže na problematiku tématu agentura versus freelancer. Jste začínající firmou a dostali jste se do té fáze, že již opravdu vše sami nezvládáte a potřebujete, aby vám s firemním marketingem někdo pomohl? Pokud ano, máte dnes v podstatě tři možnosti. Tou první z nich je najmout si na tuto práci reklamní agenturu, druhou možností je navázat spolupráci s freelancerem, tedy člověkem, který pracuje na volné noze. A třetí, nejnákladnější způsob, je začít budovat vlastní marketingový tým.

Každá z těchto možností má své plusy a mínusy. Je zde několik faktorů, které byste měli zvážit, než se rozhodnete, koho si pro tuto práci najmete. Pojďme se nyní spolu na jednotlivé výhody a nevýhody spolupráce s agenturami a freelancery podívat trochu podrobněji.

 

Pro koho jsou vhodné reklamní agentury? 

Marketingová agentura je vhodná především pro projekty, kde je potřeba zaměřit se na marketing jako celek a nespoléhat pouze na jeden kanál. Spolupráce s ní vypadá na první pohled velmi zajímavě, neboť pro tyto reklamní agentury obvykle pracuje opravdu mnoho zaměstnanců. Každý z nichž má na starosti jinou marketingovou aktivitu. Její jednotlivá oddělení spolu po celou dobu komunikují a vzájemně se doplňují. Spolupráce s agenturou je vhodnou volbou, plánujete-li rozjet zároveň více marketingových kanálů, jako jsou například PPC kampaně, SEO, e-mail marketing, sociální sítě, video prezentaci, či například správa affiliate programů pro vaše klienty.

Nyní si pojďme shrnout hlavní důvody, proč zvolit agenturu jako takovou, jaké jsou její hlavní výhody:

  • Agentury mají mezi svými zaměstnanci specialisty v podstatě na všechno, co klient může potřebovat, či požadovat. Navíc je zde výhoda toho, že pokud nějaký z jejich zaměstnanců vypadne, ať už z důvodu nemoci, hospitalizace, či jakéhokoliv jiného, vždy se najde někdo, kdo může jeho práci převzít a zastoupit jej.
  • Dalším kladem je to, že všechny vámi požadované služby zde naleznete na jednom místě. Nemusíte tak každou jednotlivou věc řešit s jiným člověkem, jako tomu může být u freelancer specialistů.
  • Agentury obvykle nabízí komplexní marketingové služby. Postarají se o všechen on-line marketing a vy nemusíte vše řešit se spoustou různých lidí.
  • Agentury disponují bohatými zkušenostmi s rozličnými klienty a poskytnou vám veškeré marketingové podklady.
  • Navíc je tu možnost přístupu k exkluzivním nabídkám od jejich partnerských firem.

Volba marketingové agentury však má i svá rizika a nemusí být tou správnou pro každého. Není zcela vhodnou volbou pro klienty s omezeným rozpočtem. S tím, že se rozhodnete svěřit svůj projekt specialistům, musíte počítat i s odpovídajícími náklady.

Tým marketingových specialistů

 

A pro koho nejsou vhodné?

Pokud bychom měli shrnout negativní aspekty, které spolupráce s agenturami přináší, jednalo by se o následující:

  • Agentury vám zajistí kompletní servis na míru, ovšem za tuto svou komplexnost si ve většině případů nechají také adekvátně zaplatit.
  • U extra velkých společností mnohdy není úplně transparentní, která konkrétní osoba má váš požadavek na starosti. Kromě profesionálů v nich pracuje také mnoho juniorů a může být obtížné vysledovat, kdo z nich má jakou odpovědnost. Ne všichni pracovníci musí být zapálení profesionálové.
  • Agentury se často a rády chlubí svými úspěchy (kdo vlastně ne), ale nikdy nemůžete s jistotou vědět, zda pro daného významného klienta vytvořila tato agentura kompletní reklamní kampaň, či jen obyčejný reklamní banner.
  • Komunikace s agenturou může být složitá a taktéž ne úplně transparentní. Pokud si nesednete s jejich account managerem, může vám časem začít vadit to, že jste nuceni jednat s někým, kdo tak úplně nerozumí vašim požadavkům. V mnoha případech nekomunikujete osobně s daným specialistou, který má konkrétní oblast vaší zakázky na starosti, ale využíváte služeb tzv. e-consultanta. Tento zde plní funkci pomyslného tlumočníka mezi vámi a marketingovým specialistou. Vaše podněty se díky tomu mohou lehce “ztratit v překladu”.
  • Tyto velké agentury ve většině případů zavazují své klienty k dlouhodobé spolupráci a smlouvám, což může být problémem v případě, že s nimi chcete spolupráci ukončit. Nastávají problémy, rozpory a především finanční ztráty.

 

Zlatá střední cesta

Pokud jste měli v plánu navázat spolupráci s reklamní agenturou a nyní jste na rozpacích a váháte, máme pro vás řešení. Pro projekty s menším rozpočtem, mohou být zajímavým řešením menší reklamní agentury, jejichž tým tvoří jen pár lidí. Jsou v podstatě takovým příjemným kompromisem mezi velkými agenturami a freelancery, a mezi jejich hlavní výhody patří:

 

  • Komplexní služby, které tyto agentury nabízí, jsou obvykle zpracovávány týmem profesionálů. Tito lidé se navzájem dobře znají a jejich spolupráce je díky tomu efektivnější.
  • Jejich výhodou je například i osobní přístup, kdy se zaměřují na dokonalé poznání projektů, stanovení cílů a jejich následnou realizaci.
  • Bývá zde zpravidla krátká reakční doba a transparentnost jejich spolupráce s klienty.
Malý marketingový tým

 

Freelancer – vyprofilovaný odborník

Tou nejpodstatnější výhodou freelancera je to, že se ve většině případů jedná o vyprofilovaného odborníka. Je to profesionál, který má bohaté zkušenosti z práce na nespočetném množství nejrůznějších projektů. Tito specialisté dost často pracují na více projektech zároveň a mají tak přehled o tom, jak dané marketingové strategie fungují u jejich dalších klientů. Mezi hlavní výhody spolupráce s freelancery patří níže uvedené body.

 

Hlavní výhody spolupráce:

  • Tou největší výhodou freelancera je vysoká odbornost a know-how v dané marketingové strategii. Často se jedná o opravdové profesionály, jenž se dlouhodobě věnují jedné aktivitě (například PPC specialista, SEO specialista), sledují aktuální trendy v oblasti marketingu a jejich práce pro ně bývá koníčkem.
  • Navíc obvykle mívají spoustu kontaktů, které potřebují pro svou práci. Tyto kontakty se však zajisté mohou hodit i jejich klientům.
  • Můžete se u nich spolehnout na individuální přístup – máte jistotu, že na vašem projektu bude pracovat přímo specialista, kterého si najmete, a že vaši zakázku nepředá nějakému junior pracovníkovi. Je zde naprosto jasné, kdo má za co zodpovědnost a vy vždy víte, na koho se máte obrátit. Vyskytne-li se nějaký problém, zodpovídá za něj jen a jen vámi najatý freelancer a nikoliv celá agentura. Freelanceři pak zpravidla řeší své problémy rychle a efektivně, neboť nechtějí mít špatnou vizitku, či negativní recenze.
  • Pokud jde o cenu, freelanceři si za své služby obvykle účtují nižší ceny, než agentury. Do finální ceny se u nich totiž nepromítají náklady na pronájem kanceláří, zaplacení sekretářek, manažerů a mnoha dalších speciálních pracovníků. Ano, může se stát, že někteří freelanceři si svých služeb cení opravdu vysoko, a jejich ceny se mohou těm agenturním přibližovat. Nicméně i v takovém případě platíte za skutečné vědomosti a nikoliv za mrtvou váhu kanceláří a ne úplně potřebných zaměstnanců.
  • Navázání či ukončení spolupráce je nesrovnatelně rychlejší a jednodušší, než v případě agentur. Na druhou stranu je zde však riziko toho, že nikdy nemůžete s jistotou vědět, zda na vás vámi zvolený freelancer bude mít v dohledné době čas, či zda s ním budete moci počítat pro dlouhodobou spolupráci.
  • Dnešní trh nabízí nepřeberné množství těchto pracovníků na volné noze.

Negativní stránky spolupráce s freelancerem

Jste již rozhodnuti najmout si freelencera? Láká vás osobní kontakt, či komunikace a nižší náklady spojené s tímto druhem spolupráce? Výborně! Přesto, než tak učiníte, ještě určitě zvažte následující negativa, která může spolupráce s nimi přinášet. Navíc je zde velká pravděpodobnost, že pokud se vaše podnikání rozjede a vy budete potřebovat pomoc i v jiných oblastech, budete si muset najmout další specialisty na volné noze. Málokterý z těchto specialistů nabízí komplexní služby v celé oblasti marketingové reklamy. Naopak se spíše profilují na její jednotlivé oblasti. Jaké jsou tedy negativní aspekty?

Freelancer

  • Více najatých freelancerů znamená komplikovanější komunikaci a více času pro dokončení vašeho projektu.
  • Pokud vámi najatý pracovník na volné noze vypadne, až už ze zdravotních důvodů, či má jen dovolenou, není zde obvykle nikdo, kdo by jej mohl zastoupit.
  • Má-li daný freelancer více pracovních úvazků, může být zavalen prací a nestíhat.
  • Ověřování kvality a odbornosti daného freelencera, či toho, zda je jeho práce pro vás tím pravým ořechovým, může být zdlouhavějším procesem.
  • Pokud nastane na vašem projektu nečekaný problém nemá se s kým poradit, jak tomu může být u agentury.

 

Pracovník in-house

Existuje ještě varianta, že si daná společnost najme svého vlastního pracovníka, který se jí bude o tuto marketingovou oblast starat. Je to volba především pro ty, kteří si nechtějí najímat ani agenturu, ani freelancera a chtějí si začít budovat svůj vlastní marketingový tým. I toto má svých pár výhod a nevýhod. Mezi ty nejdůležitější klady jistě patří to, že takový pracovník je po ruce vždy, když jej potřebujete. Můžete ho tedy úkolovat kdykoliv a nemusíte se bát odmítnutí. Navíc vidí aktuální dění ve vaší firmě a ví vše potřebné, tedy disponuje znalostmi z vašeho oboru. Zpravidla bývá levnější, je dostupný a flexibilní.

Mezi zápory patří to, že ze začátku bude pro vaši firmu věští investicí, neboť potřebuje zázemí, kde bude moci pracovat. Aby mohl dobře provádět svou práci, musíte se starat o jeho vzdělávání. Pokud je nemocný, nemá jej kdo nahradit a tuto práci nemůže vykonávat kdokoliv. Pracovník in-house může mít sice dobrý přehled, ale jen těžko může být odborníkem na všechny potřebné oblasti, například ve srovnání s agenturou.

Marketing team in-house

Je tedy lepší agentura či freelancer? 

Jak jste již jistě pochopili, odpověď na tuto otázku není jednoznačná. Závisí především na druhu a rozsahu vašeho podnikání.

Tím nejdůležitějším faktorem zde je komunikace a to, abyste si s daným freelancerem, či account managerem z agentury sedli jako lidé. Vzájemná důvěra je totiž pro spolupráci zásadní. A ať už se rozhodnete pro kohokoliv z nich, rozhodně si najměte někoho s dobrými a odbornými recenzemi a doporučeními, zkušeného – zkrátka někoho prověřeného.

Jde-li vám o rychlost a kvalitu odvedené práce, poohlédněte se ideálně po malých agenturách. Velké agentury nebývají nejšťastnější volbou. Z kvalitních pracovníků velkých agentur se totiž časem stávají freelanceři.

Freelancerů v poslední době vyrostlo doslova jako hub po dešti. Rozhodnete-li se pro spolupráci a některým z nich, určitě není radno podcenit při jeho výběru reference a doporučení. Tou nejlepší referencí je jeho odvedená práce a spokojenost předchozích zákazníků. Také si můžete vzájemnou spolupráci vyzkoušet na kratší období. Domluvte se třeba na 2-3 měsíce, a pokud budete s jeho prací spokojeni, tak v ní můžete i nadále pokračovat.

Jelikož žijeme v době internetu, vůbec nezáleží na tom, že daný freelancer, či agentura, nebydlí ve stejném městě jako vy. Veškeré pracovní záležitosti lze dnes bez problémů vyřešit přes telefon, sociální sítě, či e-mail. Často má tato komunikace mnohem větší přínos, než několikrát odložená osobní schůzka, která mnohdy ani nic smysluplného nepřinese a je ztrátou času pro obě strany. Přestože sídlíte například v Praze, můžete si klidně najmout freelancera z Olomouce, Brna či Ostravy.

Marketing team

Slovo závěrem..

Před tím, než se rozhodnete pro výběr toho, kdo se vám bude starat o váš marketing, je dozajista nezbytné zvážit, zda budete, třeba i do budoucna, mít zájem i o další oblasti on-line marketingu. Pokud se rozhodnete pro více oblastí, je agentura jistě schopnější vám vše zajistit. U freelancera je zde velká pravděpodobnost toho, že budete muset navázat spolupráci s více odborníky. To vás bude stát mnohem více času během komunikace.

Menší agentury se tedy ukazují jako ideálním řešením pro váš marketing. Jelikož pro ně pracuje více lidí, ale zase ne tolik, aby jste je nebyli schopni zaplatit, dokáží díky tomu pokrýt větší obsah marketingu. Její pracovníci mohou na sebe navzájem dohlížet a hlídat práci svých kolegů. Dokáží se učit a upozorňovat na chyby své, i svých kolegů, které by mohly zasahovat do ostatních oblastí marketingu.

Doufáme, že jsme vám alespoň trochu nastínili výhody a nevýhody spolupráce s danými subjekty a že vám náš článek byl nápomocen při rozhodování se mezi agenturou či freelancerem.

Pokud byste měli jakékoliv dotazy, neváhejte se na nás obrátit, rádi vám poradíme. Případně vám rádi pomůžeme s vytvořením vhodné marketingové strategie pro váš projekt.

NOVÉ ČLÁNKY ROVNOU DO VAŠÍ SCHRÁNKY

Přihlaste se k odběru novinek a jednou za čas vám pošleme TOP výběr článků.

Odesláním souhlasíte se zásadami ochrany soukromí a se zasíláním obchodních sdělení.

Také jsme napsali