Tvorba e-shopů a webů

Tvorba e-shopů a webů

Vytvoříme vám e-shop nebo webové stránky, na který se budou vaší zákazníci rádi vracet.

Výkonnostní marketing

Výkonnostní marketing

Oslovíme relevantní publikum napříč internetem a pomůžeme najít cestu vaším zákazníkům zpět na váš web.

SEO & Copywriting

SEO & Copywriting

Pomůžeme vám na web dostat relevantní obsah tak, ať ho milují vaší zákazníci, ale i vyhledávače.

E-mail marketing

E-mail marketing

Nastavíme kampaně, které budou vydělávat za vás a pomůžeme vám nejlevnější e-commerce nástroj zapojit.

Všechny služby

Co je to outbound a inbound marketing a jaký je mezi nimi rozdíl?

ProfilphotoM
outbound_a_inbound_marketing_Softema_blog

V našem dnešním článku se podíváme na problematiku tzv. outbound a inbound marketingu. Co se skrývá pod těmito pojmy? Pojďme se na každý z nich podívat o něco podrobněji a zjistit, jaký je mezi nimi rozdíl. 

Outbound i inbound marketing mají ve světě marketingu svou úlohu a ve své podstatě se jedná o způsob, jak ve svých reklamních a marketingových kampaních přistupujete ke svým klientům. Jedná se o dva možné způsoby, jak je oslovujete, jak se na ně obracíte. 

Inbound marketing vznikl jako reakce na potřebu zaplnit prázdné místo vedle praktik outbound marketingu, s nimiž se setkáváme již po mnohá desetiletí. Co je tedy outbound a inbound marketing, v čem se od sebe liší? A na co je potřeba pamatovat při tvorbě vašich marketingových strategií?

 

Outbound marketing

Když někdo vysloví výraz reklama, popřípadě marketing, většina z lidí si ihned vybaví praktiky, které spadají do outbound marketingu. Je tomu tak proto, že donedávna představoval jediný způsob, jak propagovat vaše produkty nebo služby. Patří do něj metody, pomocí kterých se prodávající snaží přimět ke koupi všechny zákazníky. A to i ty, jenž se o jejich produkt v danou chvíli vůbec nezajímají. Je to podobné jako u obchodníků na klasických trzích: tito nečekají, až se u nich zákazníci zastaví a projeví zájem (tedy až se sami zeptají). Naopak, rovnou je osloví a své produkty nebo služby jim nabízejí. Jednoduše se snaží přilákat jejich pozornost. 

 

Přímé oslovování zákazníků

Outbound marketing je název pro marketingové strategie, které se zaměřují na přímé oslovení potencionálních zákazníků. Jeho hlavním cílem je rychle generovat prodej. Tím se odlišuje od strategie inbound marketingu, který se snaží o postupné vybudování vztahu s klienty. Outbound marketing se zaměřuje na široké cílové skupiny a snaží se o maximální dosah a zviditelnění dané značky. Jeho hlavní nevýhodou je to, že mnohdy může být vnímán jako rušivý.

 

Hlavní strategie outbound marketingu

Mezi hlavní strategie outbound marketingu dozajista patří: 

  • přímý prodej,
  • reklama v masových médiích, tedy v televizi a v rozhlase,
  • přímý, neboli direct e-mailing,
  • nejrůznější druhy veletrhů a osobních setkání.

Pokud jde o reklamu, spadají sem všechny druhy přímé reklamy, jako jsou billboardy, reklama v televizi, v médiích a tisku. Patří sem i nejrůznější předváděcí akce nebo prodej zboží po telefonu. Také sem ale patří některé druhy placené internetové reklamy, případně nevyžádané reklamní e-maily. Není ani tak podstatné zda se jedná o tradiční nebo digitální způsob oslovování a cílení na klienty. Důležitý je účel, který se nemění a je jím získání nových zákazníků 

Reklamy nás obklopují dnes a denně, a to i přesto, že o ně v danou chvíli vůbec nestojíme. Přesto nelze říci, že by outbound marketing neměl význam a nepřinášel žádné nové klienty a následné konverze. 

 

Digitalni_bilboardy_jsou_strategii_oubound_marketingu_Softema_blog

Inbound marketing

Oproti předchozímu outbound marketingu, strategie inbound spočívá v nepřímém oslovování klientů a potencionálních zákazníků. Taktiky inbound marketingu spočívají v nalákání klienta. V tom, že v něm probudí zájem o daný výrobek nebo službu. Tito lidé obvykle hledají něco konkrétního. Hledají produkt, či službu, která by uspokojila jejich potřeby. A na této cestě hledání je postrčí kupředu obsah, který je někým vytvořený. Obsah, který by mohl uspokojit jeho potřeby. V tom spočívá strategie inbound marketingu. 

Hlavní strategie inbound marketingu

Do inbound marketingu spadá: 

  • SEO (proces, jehož účelem je posunout daný web na vyšší pozice ve výsledcích internetového vyhledávání), 
  • personalizované kampaně běžící na sociálních sítích
  • různé tematické blogy, či podcasty
  • připravené e-booky nebo i webináře

V čem spočívají přednosti inbound marketingu?

Ve srovnání s outbound marketingem se jedná o výrazně citlivější způsob oslovování potencionálních klientů. Je také podstatně etičtější. Je nesporné, že je mnohem snazší přesvědčit a nalákat ke koupi ty klienty, kteří již o danou věc zájem projevili, než se snažit přilákat pozornost masy lidí, která o daný produkt nebo službu vůbec nestojí. Přestože ani inbound marketing rozhodně není zadarmo, je nesporné, že náklady na něj jsou výrazně nižší než u outbound marketingu.

Je také faktem, že vytvořit kvalitní obsah pro inbound marketing zabere výrazně více času. Jeho působení je postupné a jeho účinnost a efektivita se projeví až postupem času. Nepřináší tedy okamžité výsledky, jako tomu může být u některých strategií outbound marketingu. 

SEO_strategie_inbound_markeringu_Softema_blog

Jak na inbound marketing?

Aby vaše inbound marketingové strategie měli úspěch, je potřeba rozdělit je do následujících čtyř kroků. Těmito jsou následující:

  • Zaujmout pozornost potencionálních klientů –  a to prostřednictvím vhodného obsah na blogu a dalšími způsoby popsanými výše.
  • Přimět zákazníka k vámi požadované akci – při snaze o dosažení daného druhu konverze je vhodné nabídnou něco na oplátku. Obvykle se v této fázi jedná o sběr kontaktů a vhodnými způsoby jsou například pozvánky na webináře, stahování e-booků a další. Je zároveň vhodné si promyslet jaké údaje budete požadovat, abyste potencionální zájemce neodradili.
  • Uzavření obchodu s vašimi klienty – je dozajista vrcholem a cílem vašeho snažení, ale rozhodně ne důvodem k tomu, abyste se přestali o vaše klienty nadále zajímat. Naopak, měli byste se je snažit více poznat, pochopit jejich potřeby a získat si jejich důvěru a to nejen proto, aby se staly vašimi fanoušky a spokojeně se k vám vraceli. Je potřeba vědět, co je zajímá a udržovat s nimi kontakt pomocí personalizovaných zpráv, více je poznat pomocí dotazníků a jiných metod. 
  • Potěšte je – je nezbytné zanechat ve vašich klientech dobrý dojem, silnou a nezapomenutelnou emoci, pomocí níž zvýšíte šanci, že o vás budou kladně hovořit se svými přáteli a mluvit o vás dobře ve svém okolí. Tohoto můžete dosáhnout pomocí drobných dárků k nákupům, odměn za věrnost, či díky personalizovaným nabídkám produktů, které budou založeny na jejich předchozích nákupech. 

Hlavní důvody, proč se věnovat inbound marketingu

K zahájení vaší úspěšné strategie potřebujete web a ten naplnit relevantním obsahem. Bohužel se obvykle nevyhnete zvýšeným počátečním nákladům na jeho vytvoření, hlavně pak v počátcích vašeho podnikání. Relevantní obsah se bude rozrůstat společně s vaším podnikáním. 

Dlouhá životnost

Váš obsah má oproti klasické reklamě, tedy strategii outbound marketingu, tu výhodu, že má výrazně delší životnost. Podaří-li se vám vyprodukovat kvalitní obsah, tento bude dostupný pro vaše návštěvníky napořád. Nebo minimálně po tu dobu, kdy budete provozovat vaše webové stránky. Může se jednat o návody k obsluze, instruktážní příručky, případové studie, odborné blogy nebo infografiky. Stačí jej pouze průběžně aktualizovat. Pokud navíc zvolíte vhodná klíčová slova, vaši zákazníci se k vám dostanou úplně sami. 

Ve srovnání s relevantním obsahem vašeho webu je televizní reklama značně pomíjivá. Ty úspěšné se udrží pár týdnů nebo měsíců, ale časem prostě upadnou v zapomnění a jsou nahrazeny jinými. Navíc u ní musíte zaujmout zákazníky v podstatě během několika vteřin a k tomu je potřeba velmi kvalitně naplánovaná a propracovaná strategie. Její vytvoření je velmi náročné, a to nejen finančně. Masová reklama se vyplatí spíše velkým a zavedeným firmám

Menší, ale lépe cílené kampaně

Snaha oslovit masy lidí se vám může stát osudnou. Sice se vám může povést oslovit široká publika, ale klienti, kteří nejsou vaší cílovou skupinou, nemusí být s produktem spokojeni a mohou o vás napsat negativní recenze. Oproti tomu autentický a zajímavý obsah, který osloví užší cílovou skupinu, může zvítězit na celé čáře.

    strategie_inbound_marketingu_Sofema_blog

    Jak tedy postupovat? Zkombinujete je!

    Rozhodně bychom ve vás nechtěli vzbudit dojem, že jeden z těchto dvou přístupů je horší nebo lepší. Jak už to tak bývá, i zde je volba vhodného přístupu velmi individuální. U některých produktů, případně v určitých fázích jejich životního cyklu, je vhodné použít i outbound marketingové strategie. Máte-li tu možnost, je ideální tyto dvě marketingové strategie zkombinovat

    Jste-li zatím menší firmou která si velké a nákladné outbound strategie nemůže dovolit, rozhodně stojí za to věnovat se inbound marketingovým strategiím. Tyto dávají smysl v průběhu celého životního cyklu daného produktu nebo služby. Když se ji snažíte uvést na trh, v době největšího věhlasu, i v momentě, kdy ji nahrazuje něčím novým, modernějším. Obzvláště nyní, v době moderních technologií, je potřeba veškeré důležité informace podat zákazníkům doslova na stříbrném podnose. 

    Závěrem

    Doufáme, že jsme vám v našem článku tyty dvě marketingové strategie alespoň trochu přiblížili a máte nyní představu o tom, co obsahují a jakým způsobem byste je mohli využít ve svém podnikání. Pokud byste měli nějaký dotaz, neváhejte se na nás obrátit, rádi vám jej zodpovíme, případně vám pomůžeme s vybudováním vhodných marketingových strategií pro vaše podnikání. 

    NOVÉ ČLÁNKY ROVNOU DO VAŠÍ SCHRÁNKY

    Přihlaste se k odběru novinek a jednou za čas vám pošleme TOP výběr článků.

    Odesláním souhlasíte se zásadami ochrany soukromí a se zasíláním obchodních sdělení.

    Také jsme napsali