Jak využít AI v copywritingu? O umělé inteligenci dnes slyšíte naprosto všude. I my jsme vám pořádkem toho roku přinesli článek o AI, jako o novince v oblasti digitálního marketingu. AI tu již pár let je, avšak její rozmach nastal teprve nedávno. AI se postupně implementuje téměř do všech odvětví a jen málokteré zůstává ušetřeno. O tom, kde všude a jakým způsobem můžete využít umělé inteligence si můžete přečíst v našem článku o IA.
AI v copywritingu
My se ale níže budete věnovat tomu, jakým způsobem lze využít AI v oblasti copywritingu. Když prolétla světem copywritingu zpráva o tom, že AI je nástroj na strojové generování textu, většina copywriterů se lehce zachvěla v obavách o svůj job. Není však proč se bát. Naopak. Pomocí umělé inteligence můžete výrazně zrychlit a obohatit svou práci.
V případě, že využíváte placenou verzi, může vám tato například zanalyzovat obsah dané webové stránky a podat vám klíčové informace. Existuje mnoho způsobů, jak jejích služeb využit. My vám nyní uvedeme 5 situací, kdy vám umělá inteligence může být nápomocná při psaní vašich textů.
1) Dodá vám nápady
Jistě to každý z vás již mnohokrát zažil. Takové to pomyslné okno, prázdnou mysl, kdy potřebuje z rukávu vysypat nápady na témata, například blogových článků, či jiného druhu relevantního obsahu pro online prostředí. A ono nic. Zde vám může pomoci AI – generování nápadů a témat je jednou z jejích silných stránek.
Během několik málo vteřin vám připraví klidně i dvacet nápadů na blogové články. Použitelné z nich budou možná tak dva nebo tři, ale ty ostatní vás mohou inspirovat k vytvoření vlastních originálních nápadů.
2) Napíše vám jednu informaci stokrát jinak
AI je výborná v tom, že vám jednu informaci, kterou jí zadáte, dokáže napsat i sto způsoby.
Úderná krátká sdělení jedné jediné informace – to je základem tvorby textů pro PPC kampaně. Při jejich psaní se potřebujete vejít do omezeného počtu znaků a sdělit uživatelům to podstatné. Jistě to všichni znáte – napsat jednu informaci desetkrát a pokaždé jinak bývá mnohdy obtížné a mozek ne a ne vymyslet něco originálního. AI vám během pár vteřin dodá mnoho alternativních textů a vy si z nich opět jen vyberete ty, které budou nejlépe odpovídat vašim potřebám a představám. Vybrané texty si stačí jen lehce upravit (je-li to potřeba) a máte hotovo.
3) Příprava rešerší se stane hračkou
Další oblasti, v níž se vám může AI osvědčit a v níž vám může výrazně pomoci, je pak příprava rešerší. Máte již téma, o němž chcete psát a nyní potřebujete jen získat potřebné informace? Umělá inteligence je “vygooglí” za vás a sepíše vám vše, co byste o daném produktu (službě, či tématu) měli vědět. Vy to pak jen vše zakomponujete do vašeho textu.
4) AI vám připraví různé varianty jednoho textu
Pokud pracuje pro více klientů, může se vám stát že potřebuje produkovat různé druhy textů. Nejen popisky, blogové články, posty na sociální sítě, atd., ale i například texty v různé tonalitě potřebné pro daný brand, nebo texty různého zaměření.
Přepsat vámi zadaný text do jiného tónu zvládne AI naprosto bez problémů. Stačí jí zadat daný text a co nejlépe definovat příslušnou tonalitu výsledného textu. Případně si může AI sama tonalitu nastudovat z textů, které jí dodáte, nebo jsou na daném webu již publikované.
5) Zkontroluje vám pravopis
AI také ovládá i pravopis a gramatiku. První verze měli ještě s gramatikou a stylistikou trochu problémy, ale nejnovější verze se již učili na neskutečném množství dokladů a jejich jazyková úroveň se značně zlepšila. Kromě pravopisu vám může AI zkontrolovat i to, zda se v daném textu neodchylujete od potřebné stylistiky.
Na co si dát pozor?
Vždy je však potřeba co nejpřesněji zadat své požadavky a zadání. V opačném případě nebudou výsledky zcela podle vašich představ. Pokud jde o využití AI v copywritingu, rozhodně není dokonalé a stále ještě pokulhává v několika aspektech. Díky tomu zatím nehrozí, že by všichni copywriteři přišli, ze dne na den, o svou práci. V čem tedy umělá inteligence zatím neexceluje?
1) Vždy si ověřujete uvedená fakta
Výslednou práci je nezbytné po AI pečlivě zkontrolovat. AI totiž čerpá informace z článků, které jsou uveřejněny na internetu. Tyto informace převezme a přeformulujte. Následně je uvede v textu, který pro vás připraví. Nedělá ale to, že by si uvedenou informaci ověřila na několik místech a ujistila se o tom, že je pravdivá.
Může se vám proto stát, že uvedená informace bude nepřesná, chybná, irelevantní a nebo je prostě zastaralá. Občas se může stát, že zkombinuje dvě odlišné informace do jedné jediné. Nebo může čerpat uvedené informace z článků, jenž se k vašemu tématu vůbec nevztahují, nebo jsou mu pouze podobné.
Konkrétní příklad? Pokud budete potřebovat například detailní popis úhlové brusky, může AI čerpat informace z popisku k úplně jinému modelu, než vy potřebujete a v důsledku toho bude váš popisek chybný. Je tedy nezbytné dodat AI potřebné informace a výsledný text si vždy pečlivě zkontrolovat.
2) AI není kreativní
Další oblastí, v níž se nelze příliš spoléhat na umělou inteligenci, je kreativita textů. AI kreativní není – dokáže ale pracovat s obrovským množstvím textů a informaci, z nichž vám připraví “pouhý” výtah relevantních informací. Na vás pak bude, abyste je kreativně spojili.
Napsat text, jenž bude mít relativně dobrou formu, to dnes již zvládne téměř každý. Vy však potřebujete psát víc než jen průměrné texty. Potřebujete si udržet svůj styl (nebo tonalitu dané značky), zachovat si svou již vybroušenou stylistiku, prezentovat své know how, zkušenosti, prostě svou odbornost. Toto za vás umělá inteligence neudělá a tak neleňte a texty AI po ní dotáhnete k dokonalosti.
3) S AI nedosáhnete autentičnosti
Pokud se dostanete do fáze, kdy vám umělá inteligence bude psát takové příspěvky, které nebudou potřebovat vaše úpravy, může se stát, že už vás nebude potřeba. Nicméně pokud bude tento trend pokračovat, brzy se společnosti texty psané AI omrzí a začne vznikat poptávka po autentických textech, které budou originální, jiné, nabité emocemi a plné překvapivých zvratů a nápadů.
Ale vraťme se do současnosti – AI zatím tvoří texty, které úpravu potřebují. Textům, které pomocí ní získáte, vdechněte svůj styl, upravte je v požadované tonalitě, dejte jim vážný, zábavný, či jiný charakter, prostě si s nimi pohrajte. Dodejte jim to, co jim umělá inteligence zatím dodat nedokáže.
Závěrem
AI je opravdu skvělým nástrojem pro tvorbu obrovského množství textů v krátkém časovém intervalu. Nicméně zůstává pořád a jen nástrojem. A jako nástroj není dokonalá. Její texty mohou mít různou kvalitu, vše závisí také na tom, jakou verzi aktuálně využíváte. Nejmodernější a nejnovější verze jsou pochopitelně neustále lepší. Obvykle jsou také placené. Jejich hlavní výhodou je, že dokáží fungovat online a nastudovat si obsah dané webové stránky sami, aniž byste jim informace museli dodávat.
Je potřeba naučit se s AI pracovat a vědět, kde jsou její silné stránky a v čem naopak pokulhává. Kvalitní vstupy a přesné prompty (tedy příkazy) jsou základem bez něhož se od ní kvalitního obsahu nedočkáte.
Pokud potřebujete připravit kvalitní obsah pro váš web, neváhejte se na nás obrátit. Náš tým profesionálů se o vás a váš web, či e-shop postará, a to s vysokou dávkou profesionality. A služeb umělé inteligence využíváme při vytváření kvalitního obsahu pro vaše webové stránky také!