V našem dnešním článku se společně podíváme na dárkové poukazy a na vše, co byste o nich měli vědět. Pokud jste majiteli e-shopu, jsou dárkové poukazy něčím, co byste ve své nabídce rozhodně měli mít a proto se na ně dnes společně podíváme.
Proč dárkový poukaz?
Důvodů, proč využívat dárkové poukazy je hned několik. Jako první se nabízí ten nejzřejmější ze všech: chcete své blízké obdarovat, ale naprosto netušíte, co by se jim mohlo líbit. Jaký mají vkus, který model, výrobek, či služba by je potěšila? Nebo existuje nespočet variant vybraného dárku a vy váháte, kterou z nich vybrat? V takovém případě je nejlepší volbou nechat výběr dárku na obdarovaném a to mu můžete dopřát právě tím, že mu darujete dárkový poukaz.
Dalším důvodem je i to, že dárkové poukazy stouply v poslední době na oblibě. V době koronaviru byly navíc i jakousi nutností, když mnohé e-shopy nemohly klientům poskytovat své služby (v období zákazů) a tento druh “přeplacené služby” se pro ně stal v podstatě jakousi záchranou před krachem (i když ne pro všechny, samozřejmě).
Ať už je tedy důvod jakýkoliv, dárkové poukazy dnes již většina zákazníků na e-shopu očekává. Pokud nechcete zklamat své klienty a chcete získat nové (tedy ty obdarované), měli byste jejich zavedení rozhodně zvážit.
Jak vytvořit dárkový poukaz?
Dárkový poukaz většina e-shopů dnes zasílá klientům buď elektronickou cestou a nebo v tištěné formě. Jeho prodejem se provozovatel, tedy daný e-shop, zavazuje k poskytnutí služby nebo zboží, pokud u něj klient poukázku uplatní.
Dárkový poukaz se může vztahovat na konkrétní službu nebo zboží, ale může se jednat i o částku, za kterou si klient může objednat jakékoliv zboží nebo službu. Můžete se setkat i s poukázkami, které nabízejí procentuální slevy. Tyto dárkové poukazy se u prodejce kupují jako jakékoliv jiné zboží, přidáním do košíku a následnou úhradou na účet prodejce.
Dárkové poukázky mohou být uplatněny jak klientem, který jej zakoupil, tak i třetí stranou, tedy tím, kdo byl dárkovým poukazem obdarován. Obdarovaný ho může ale poslat dále, pokud pro něj nemá využití, nebo se tak rozhodne.
Z výše uvedeného je vidět, že dárkové poukázky jsou velmi variabilní a vy jako prodejce je můžete klientům přizpůsobit na míru. Jelikož dárkové poukazy prozatím nejsou zákonem jasně regulovány a upravovány, je nezbytné, abyste vy sami jasně definovali podmínky, kdy a za jakých okolností je mohou vaši klienti uplatnit.
Samotný prodej dárkových poukázek
Níže uvedeme několik bodů, lépe řečeno doporučení, které byste měli vyspecifikovat, ideálně písemně na poukázce samotné:
- Identifikovatelnost poukázky – každá poukázka by měla být dohledatelná. Tohoto můžete dosáhnout tím, že ji opatříte čárovým nebo číselným kódem, popřípadě jiným způsobem identifikace. Dnes je již běžné, že e-shopy dokáží poukázky zpracovat a konečnou částku dané objednávky o její hodnotu ponížit.
- Konec platnosti – do kdy je možné, respektive nezbytné, dárkovou poukázku uplatnit. Standardně to bývá jeden rok od jejího zakoupení, ale je možné nastavit jakékoliv datum platnosti. Tento údaj rozhodně doporučujeme přidat na poukázku, ideálně větším písmem.
- Způsob čerpání – zde je vhodné uvést to, zda lze danou poukázku uplatnit pouze jednou, nebo i vícekrát (v tom případě uveďte počet použití), rozložit její částku a tuto uplatnit na více nákupů, atd. I tyto informace doporučujeme na poukázce uvádět.
- Hodnota poukazu – netřeba snad ani uvádět že tím hlavním a nejdůležitějším údajem na poukázce je její hodnota, která by měla být tím nejvýraznějším údajem na dané poukázce uvedeným. Pokud se jedná o tento druh poukázky, pak místo částky zde může být uvedena výše procentuální slevy, případně specifikovaný předmět poukázky (tedy konkrétní produkt nebo služba, kterou za ni lze zakoupit). Je také vhodné uvést, zda se vztahuje i na již zlevněné produkty (ne všechny e-shopy tuto možnost nabízejí).
- Způsob využití poukazu – nejčastějším způsobem je zadání kódu během objednávkového procesu v daném e-shopu. Jelikož se toto ale může u jednotlivých prodejců lišit, doporučujeme také tento údaj uvádět přímo na poukázce.
- Vydavatel poukázky – i tento údaj, tedy kdo danou dárkovou poukázku vydal, by na ní měl být uveden. Ideálně webové stránky, či přesný odkaz, na kterém lze poukázku uplatnit.
- Také by se na ní měl nacházet krátký a výstižný popis produktu, kurzu, zážitku – prostě to, co si za ni může obdarovaný koupit, k čemu je vlastně určená.
Dalšími fakty které je vhodné uvádět, pak mohou být následující:
- Skutečnost, zda je možné tuto poukázku darovat další osobě nebo ji musí uplatnit kupující (což se ale v praxi stává jen výjimečně).
- To, jestli je možné poukázku vrátit a obdržet za ni zpět peníze (myslíme tím po uplynutí standardní 14 denní zákonné lhůty na vrácení zboží).
Jak na dárkové poukazy pohlíží zákon?
Jak jsme již výše zmínili, dárkové poukázky nejsou zákonem zatím regulovány. Je potřeba si proto vše podchytit, abyste se nedostali do problematických situací. Výše jsme již zmínili, co vše byste na poukázce měli uvádět (tedy její hodnotu, datum platnosti, na co je určena, a způsob čerpání, apod., ale ještě musíme zdůraznit, abyste dárkové poukázky a vše s nimi spojené nezapomněli vyspecifikovat také ve svých obchodních podmínkách.
Dalším faktem je, že po uplynutí konce platnosti poukázky nemá ze zákona klient nárok na její náhradu. Je potřeba si tedy hlídat, aby obdarovanému poukázka nepropadla. Případné prodloužení její platnosti je možné, ale závisí na dobré vůli poskytovatele / prodejce dané položky. Nutno dodat, že se v dnešní době mnoho e-shopů kloní k prodloužení platnosti, zvláště v případě, že se jedná o větší finanční částku. A u klientů tento vstřícný krok dojde dozajista uznání.
Po uplynutí platnosti není potřeba vracet papírové karty na nichž je poukázka vytištěná. Jednoduše ji stačí zneplatnit ve vašem systému.
Vytvořte si vlastní dárkový poukaz
Na internetu lze najít mnoho vzorů k vytvoření dárkových poukázek, pokud ale chcete být originální, můžete si vytvořit originální poukázku přímo na míru tomu, komu ji chcete darovat. Výhodou vlastnoručně vyrobeného poukazu je především jeho originalita a možnost vytvořit si takovou šablonu, která bude odpovídat zájmům vašeho blízkého.
Využití dárkových poukazů
Na co lze nejčastěji využít dárkové poukazy? Obvykle se využívají v následujících případech:
- Vzdělávací kurz – jedním z oblíbených způsobů využití je zakoupení poukazu na vzdělávací kurz. Pokud se váš blízký věnuje nějakému koníčku, či se o něco zajímá, je tento jedním z vhodných dárků, který umožní obdarovanému rozvoj daných dovedností, či se naučit něco nového, rozšířit své znalosti, ať už se bude jednat o jazykový kurz, lekce tance, vaření, nebo cokoliv jiného.
- Ne nezbytně adrenalinový zážitek – v poslední době jsou opravdu hodně často využívaným druhem dárkové poukazy, díky nimž může obdarovaný zažít nějaký neobvyklý zážitek. Tento obdarovaný nevyužije okamžitě, ale standardně si musí zvolit termín, jenž se mu bude hodit a objednat se na něj. Ať už se bude jednat o “obyčejný” wellness víkend, nebo například let balonem, apod.
- Poukázka na nákup – klasickou formou je pak poukázka na nákup v určité cenové hodnotě v oblíbeném obchodě obdarovaného, ať už se bude jednat o módu, nábytek, anebo i návštěvu oblíbené restaurace.
Jak si vytvořit vlastní dárkový poukaz?
Pokud patříte mezi ty kreativnější a rádi byste pro své blízké vytvořili vlastní originální dárkový poukaz, můžete k tomuto účelu využít bezplatného nástroje canva.cz, či jakýkoliv jiný editor. Vytvořte elektronickou podobu vašeho poukazu, vytiskněte ji, zabalte do obálky a dárek máte hotový.
Pro manuálně zručné může být ideální variantou vytvořit si dárkovu poukázku ručně, za použití papíru, nůžek, lepidla, fixů a dalších výtvarných potřeb. O originální dárek tak budete mít postaráno.
Upravte si všeobecné obchodní podmínky
Dárkové poukázky, které si zákazníci mohou zakoupit na vašem e-shopu, jsou zbožím, jako kterékoliv jiné. Znamená to tedy, že mají nárok na bezplatné vrácení po dobu 14 dnů od jejich zakoupení.
Pokud jde o podmínky jejich využití, tyto mějte uvedené ve všeobecných obchodních podmínkách, jelikož při jejich nákupu klienti souhlasí s těmito obchodními podmínkami. Na jejich úpravu proto rozhodně nezapomínejte.
Jak na dárkové poukazy v Shoptetu?
Přidat dárkové poukázky mezi vaše zboží není na Shoptetu nijak složité. Jakmile máte vyřešené a připravené náležitosti výše (vzhled, apod), určitě je vhodné vědět, že jejich vydávání si můžete usnadnit pomocí tzv. doplňku Digitální produkty. Pokud očekáváte, že o vaše digitální dárkové poukázky bude velký zájem, máte v Shoptetu možnost si jejich generování ve formátu PDF s unikátním číslem ulehčit a automatizovat, a to právě pomocí výše zmíněného Doplňku.
Pokud byste s čímkoliv potřebovali pomoci, neváhejte se na nás obrátit, rádi vám pomůžeme!