Tvorba e-shopů a webů

Tvorba e-shopů a webů

Vytvoříme vám e-shop nebo webové stránky, na který se budou vaší zákazníci rádi vracet.

Výkonnostní marketing

Výkonnostní marketing

Oslovíme relevantní publikum napříč internetem a pomůžeme najít cestu vaším zákazníkům zpět na váš web.

SEO & Copywriting

SEO & Copywriting

Pomůžeme vám na web dostat relevantní obsah tak, ať ho milují vaší zákazníci, ale i vyhledávače.

E-mail marketing

E-mail marketing

Nastavíme kampaně, které budou vydělávat za vás a pomůžeme vám nejlevnější e-commerce nástroj zapojit.

Všechny služby

Co je to cookies lišta a jaká data pomocí ní sbíráte?

Maruš
soubory_coocies_Softema_blog

Co je to vlastně cookies lišta? Ano, s cookies lištou se setkáváte nesčetně krát denně, vlastně pokaždé když otevřete nějakou webovou stránku. Zkušení e-shopaři ji jistě znají a vědí o ní vše, ale co vy, kteří teprve s on-line podnikáním začínáte? Pokud si nejste jisti, tak tento článek je zde právě pro vás. 

 

Co jsou to cookies

Cookies jsou malé textové soubory, obvykle o velikosti několika kilobytů. Jejich účelem je personalizace dané webové stránky pro uživatele a také vyhodnocování jeho chování na vašem webu. Tyto textové soubory se ukládají do webového prohlížeče každého uživatele, zatímco tento prohlíží danou webovou stránku. Cookies soubory se tedy neukládají nikde na web. Jsou uloženy v prohlížeči ve vašem zařízení a po vašem návratu na danou stránku se načtou a stránku pro vás upraví. 

Personalizace a zpříjemnění zážitku z návštěvy vašeho webu se může pro návštěvníka projevit například tím, že si daná webová stránka zapamatuje již jednou vyplněné údaje (například při přihlašování nebo vyplňování údajů během objednávkového procesu) a zákazník je nemusí pokaždé znovu a znovu pracně vyplňovat. 

Provozovatele dané webové stránky pak tyto soubory informují o tom, co návštěvník na webu dělal, jak dlouho tam byl, co si prohlížel – prostě získávají pomocí nich pro ně velmi cenné informace. 

 

Jak fungovaly cookies do konce roku 2021?

Od 1.1. 2022 vešla v platnost novela zákona o elektronických komunikacích, která upravuje nejen vzhled cookies lišty, ale především sběr údajů samotných. Do konce roku 2021 byla cookies lišta povinnou součástí všech webů, který cookies využívaly. Obvykle ale běžela v tzv. režimu opt-out, který od návštěvníků příslušné webové stránky nevyžaduje aktivní souhlas k upravování těchto sesbíraných dat. Provozovatel webu tedy mohl data sbírat s relativní volností a omezit jej v tom mohl je vyjádřený nesouhlas uživatele. 

Lišty se proto navrhovaly co nejmenší, aby zbytečně nenarušovaly vzhled a design dané stránky, a aby návštěvníka nevyrušovaly. Dalším důvodem jejich nenápadnosti bylo to, aby náhodou návštěvník nepodlehl pokušení zaškrtnout políčko, tzv. checkbox, na ní umístěný a udělit tím nesouhlas s jejich používání. 

 

Personalizace_pomoci_cookies_Softema_blog

Jak je tomu od 1.1.2022?

Výše uvedené se změnilo se zmíněnou novelou o elektronické komunikaci, která byla schválena v září 2021 a účinnosti nabyla od 1.1.2022. Na jejím základě musí provozovatelé webových stránek, jenž aktivně využívají cookies souborů, vyžadovat aktivní souhlas od svých uživatelů k tomu, aby mohli zaznamenávat data o jejich chování na dané webové stránce. 

Po vstupu na daný web musí být uživatel dotázán, jaký druh cookies o něm můžete jako provozovatel shromažďovat. Musíte mu poskytnout možnost si aktivně vybrat, která data o něm můžete uchovávat, jaká data vám prostřednictvím cookies o své aktivitě na vašem webu poskytne. Zároveň musí mít možnost vám svůj souhlas i odmítnout. Pokud odmítne, můžete o jeho chování shromažďovat pouze tzv. technické cookies, o nichž si řekneme níže. Tento princip je nazýván opt-in. 

Jednotlivé typy cookies

Jaká data tedy vlastně můžete sbírat? Existuje hned několik druhů cookies a dělí se podle toho, k čemu se využívají. Cookies se tedy rozdělují na: 

  • funkční
  • marketingové
  • analytické,
  • preferenční

Funkční cookies

Jedná se o základní typ cookies, které se starají o základní funkce vašeho webu (těmito mohou být například uložení zboží v nákupním košíku, či naposledy přečtený článek). Tento druh cookies je nezbytný pro správnou funkčnost vašich webových stránek a proto stačí, když o nich svého návštěvníka jen informujete

Marketingové cookies

Marketingové cookies jsou provozovateli webových stránek využívány k reklamním účelům, tedy k cílení reklam. Nejvíce se využívají při remarketingu, což je způsob cílení reklamy na uživatele, kteří již v minulosti váš web navštívili (o remarketingu si můžete přečíst více v našem předchozím blogovém článku). Dále se tato data využívají k personalizaci vašich reklamních kampaní, tedy k tomu, abyste své reklamy přizpůsobili na míru vašim uživatelům. Abyste tato nasbíraná data ale mohli začít využívat, musíte k tomu mít od 1.1.2022 aktivní souhlas daného uživatele. 

Analytické cookies

Analytické cookies je druh souborů, které vám poskytnou velmi důležité informace o tom, jaká je návštěvnost vašich webových stránek nebo vašich aplikací. Jsou cenným zdrojem informací o tom, kolik návštěvníků navštívilo vaše stránky, kliklo na jednotlivé odkazy, využilo nejrůznějších funkcí – prostě vám dávají dokonalý přehled o chování návštěvníků na vašich stránkách. Patří sem například statistiky návštěvnosti od Google Ads. I pro využívání těchto informací musíte mít aktivní souhlas uživatelů. 

Preferenční cookies

Tyto vám umožňují to, aby si váš web zapamatoval, jaké jsou preference daného uživatele a aby se mu mohl při případné následující návštěvě přizpůsobit. Díky tomu zajistí uživatelům pohodlné používání všeho webu, jelikož se díky nim automaticky nastaví například preferovaný a požadovaný jazyk pro daného uživatele, měna, v níž si přeje nakupovat a mnoho dalších preferencí každého jednotlivého uživatele. I zde potřebujete mít aktivní souhlas vašich uživatelů. 

Cookies_sbiraji_cenna_data_Softema_blog

Jak by tedy měla cookies lišta vypadat?

Souhlas uživatele musí být dobrovolný. Netlačte na něj. Souhlas rozhodně nesmí být podmínkou pro vstup na danou webovou stránku. Musíte uživateli umožnit vstup i bez souhlasu. Rozhodně není ani vhodné opakované vyskakování okna, či zobrazení lišty přes většinu stránky, aby byl uživatel nucen souhlas udělit. V každém případě by měl mít i možnost lištu zavřít pomocí křížku pro zavření. V takovém případě však můžete sbírat pouze technické cookies. 

Jak tedy vypadá ideální lišta? Je potřeba získat od zákazníka souhlas se sběrem dat, tudíž je zapotřebí, aby byla lehce “otravná,”. Tedy uživatel si jí musí všimnout. Ideálně by na ní měla být přímo tlačítka pro souhlas s využíváním cookies, pak i tlačítko pro odmítnutí a pokud se rozhodnete dát zákazníkovi vybrat, jaké soubory cookies o něm můžete sbírat, neměla by jednotlivá zaškrtávací políčka být předem zaškrtnutá. Pokud nabízíte uživatelům tlačítko s volbou “přijmout všechny”, měli byste jim též nabídnout i možnost “odmítnout všechny”. 

Zpracování cookies

Je taktéž nezbytné informovat své uživatel o tom, jak získané informace z cookies souborů zpracováváte. Ideální je přímo na lištu samotnou umístit odkaz na dokument, kde tyto informace uživateli poskytnete. Tento soubor by měl rozhodně obsahovat následující informace: 

  • informace o vás, jako o provozovateli webu,
  • s jakými druhy cookies pracujete a jak je zpracováváte,
  • za jakým účelem data zpracováváte,
  • za pomocí jakých nástrojů data vyhodnocujete,
  • jaká jsou práva vašich uživatelů a že mohou daný souhlas odvolat,
  • jak mohou udělený souhlas odvolat

A co když uživatel souhlas neudělí?

Pokud vám uživatel, který přijde na vaši stránku, nedovolí sběr cookies dat, tak bohužel ztratíte data o jeho návštěvě a o tom, co na vašich stránkách dělal. Nebudete moci využít dat o jeho návštěvě při vytváření statistik v Google Analytics, ani o tom, kolik návštěvníků k vám přišlo, odkud přišli, ani zda využili některou z funkcí vašeho webu nebo jeho služeb. Vaše webové stránky si nebudou uživatele pamatovat nebudou se mu moct přizpůsobit. Nebudete mít ani možnost se na něj obrátit při remarketingu, měřit konverze nebo pro něj personalizovat obsah vašich reklam. 

Vytvoření cookies lišty pro váš web

Dnes je již běžnou záležitostí, že systémy pro vytváření e-shopů a webů jako jsou Shoptet, či Webnode nabízejí již přednastavené lišty. Můžete jich využít. Pokud využíváte jiné webové servery, budete se nejspíše pro jejich vytvoření muset obrátit na vašeho webmastera. 

    Cookies_lista_musi_otravovat_softema_blog

    Pokuta za nesprávné nastavení cookies lišty

    Rozhodně nepovažujte cookies lištu, respektive souhlas uživatelů se sběrem dat, za něco nedůležitého. Na adekvátní nastavení a vzhled cookies lišty totiž dohlíží Úřad pro ochranu osobních údajů. Za její nesprávné nastavení vám může udělit pokutu až do výše 4 % z vašeho ročního obratu! V první fázi jste obvykle napomenuti a vybídnuti k odstranění nedostatků a je vám k tomu poskytnuto jisté časové období. Po nesplnění vás nahlásí a můžete být pokutováni. Proto se raději, v případě, že si nejste jisti, poraďte s právníky nebo odborníky v dané problematice.

    Co by mělo nahradit cookies lištu?

    Do budoucna se uvažuje o zavedení tzv. právní normy ePrivacy, která by měla chránit data a soukromí všech uživatelů, a to během veškeré komunikace v online prostředí na internetu. Tato norma by se nedotýkala pouze cookies samotných, ale i používání VoIP, či Wifi a měla by zajišťovat jednoznačnou a lehce nastavitelnou ochranu v digitálním světě.

    Nicméně kdy nebo lépe řečeno zda se dočkáme vytvoření a schválení této normy a jejího nabytí účinnosti, tedy kdy vejde v platnost, zatím není rozhodnuto a vyřešeno

    Závěrem

    Doufáme, že jsme vám v našem článku nastínili co jsou to cookies soubory a proč je nezbytné je shromažďovat a hlavně, že k tomu potřebuje písemný, informovaný a dobrovolný souhlas vašich uživatelů. Doufáme že po přečtení tohoto našeho článku máte již představu o tom, jak by měla tato lišta vypadat. Ale pokud i nadále váháte, na nic nečekejte a obraťte se na nás. Rádi vám vše vysvětlíme. A nebo ještě lépe, připravíme vám nejen lištu samotnou ale i vaše webové stránky jako takové! 

    NOVÉ ČLÁNKY ROVNOU DO VAŠÍ SCHRÁNKY

    Přihlaste se k odběru novinek a jednou za čas vám pošleme TOP výběr článků.

    Odesláním souhlasíte se zásadami ochrany soukromí a se zasíláním obchodních sdělení.

    Také jsme napsali