Vítáme vás u našeho druhého dílu naší minisérie o obsahovém marketingu. V předchozím článku jsme se věnovali tomu, co je to content marketing a jaké jsou jeho hlavní přínosy a nyní se spolu podíváme na to, jaké jsou jeho hlavní formy.
Podoby obsahového marketingu
Existuje nespočet forem, které může tento marketing mít. Těmi nejznámějšími a nejčastěji využívanými z nich jsou následující:
Blog
Tvořte články o těch tématech, které vaše zákazníky zajímají. Nebojte se ani delších textů – pokud budou kvalitní, klienti si je rádi přečtou. Prokládejte své texty obrázky, citacemi od autorit nebo i svými názory. Prostě na svém blogu shromážděte ty nejlepší články, které k danému tématu máte k dispozici.
Formou obsahového marketingu je i e-book
S rozvojem a rozkvětem moderní techniky došlo nevyhnutelně i ke vzniku nových nástrojů a jedním z nich je e-book. S vydáním vlastního e-booku buďte ale opravdu opatrní a dbejte na to, aby byl opravdu kvalitní. Nějaký ten nepovedený článek na blogu ještě není taková katastrofa, ale nevydařený e-book vám nespokojení čtenáři mohou omlátit o hlavu, jak se říká. Váš e-book musí být opravdu kvalitní, jinak raději žádný nepublikujte.
Whitepaper
Jedná se o obdobu e-booku, ale je mnohem odbornější a často v něm najdete grafy, či různé výsledky výzkumů a podobně. Svou formou a stylem psaní se poměrně podobá závěrečné práci na vysoké škole, pouze bývá obvykle o něco kratší. Nejčastěji mívá 4-8 stran.
I případová studie patří do content marketingu
Je jednou z nejúčinnějších forem obsahového marketingu. V případové studii byste měli detailně popsat, jak vyřešit konkrétní problém vašeho klienta. A pokud se ve stejné nebo podobné situaci ocitne i váš klient, bude ihned vědět, že jste to pravé vy, kdo mu dokáže pomoci.
FAQ
Vytvořte na vašem webu místo, kde sepíšete ty nejčastěji se opakující otázky vašich zákazníků a odpovězte na ně. Jednak si ušetříte nespočet provolaných hodin na zákaznické podpoře a uděláte radost i svým stávajícím, či potencionálním klientům, kteří dozajista ocení to, že najdou odpověď na svou otázku a nemusí vám psát, či volat.
Poradna má své výhody
Funguje na stejném principu jako FAQ, jen s tím rozdílem, že v poradně svým zákazníkům odpovídáte na jejich dotazy přímo. Díky tomu prokážete svou odbornost, lidem pomůžete a získáte si tak jejich respekt. A to je něco, co vaši klienti dozajista ocení.
E-mailing je též formou obsahového marketingu
I když to dnes většina zákazníků tak vnímá, nikde není psáno, že emaily, které posíláte svým klientům, musí být za každou cenu jen a jen prodejní! Pošlete svým zákazníkům i emaily, kde jim poradíte, popřejete k nadcházejícím svátkům, či je proste jen pobavíte něčím humorným, případně i trochu poučíte.
Využijte ohlasy zákazníků
Pokud máte spokojené zákazníky, takové, o nichž víte, že by za vás dali ruku do ohně, využijte toho a požádejte je o jejich názor na vaši firmu. Sekce ohlasy nebo reference od zákazníků jsou jednou z nejnavštěvovanějších částí každého webu.
Jejich důvěryhodnost podtrhnete tím, když u každé z daných referencí napíšete i jméno spokojeného klienta a přidáte i jeho fotografii, ale samozřejmě pouze v případě, že s tím bude váš zákazník souhlasit. Přidání kontaktního emailu na zákazníka, aby si mohl každý ověřit pravost jeho recenze, značně zvyšuje důvěryhodnost této sekce. Nebojte, málokdo této možnosti využije – ale už jen ten pocit, že to udělat může, dodá vašemu e-shopu na důvěryhodnosti.
Semináře, webináře, kurzy a školení
Semináře a školení si snad každý pamatuje ze studií. Termín webinář vznikl spojením sousloví webový seminář. V poslední době webináře nabývají na důležitosti, neboť možnost školit online je velmi praktická: náklady na webinář jsou minimální a může se na něj přihlásit a zúčastnit se jej v podstatě neomezené množství zájemců.
Jedná se o jeden z nejlepších způsobů jak před klienty prokázat svou odbornost. Mimo jiné vám pomůže oslovit nové potencionální klienty.
Přednáška, konference, road show
Pokud jste odborníky ve svém oboru, nebojte se to svým zákazníkům o sobě dát vědět. Dnes se již nemusíte omezovat pouze na ježdění po vysokých školách, nejrůznějších veletrzích a jiných místech, kde se budete dělit o své znalosti s publikem. Veškeré své přednášky, či účast na konferencích, můžete dnes již vysílat i on-line.
Podcast – současný hit
Pomocí podcastu dokážete oslovit jinou cílovou skupinu svých zákazníků, než je ta, kterou zaujmete svým obsahem na vašich webových stránkách. Podcast je krátký zvukový záznam, který z vás dokáže udělat hvězdu doslova přes noc. Podcasty se ukazují velmi užitečnými pro ty klienty, jenž z důvodu například pracovní vytíženosti nemají možnost soustředit se na video a podcasty mohou poslouchat například při jízdě autem, či jakékoliv jiné manuální činnosti.
I video je důležité pro obsahový marketing
Další velmi důležitou součástí obsahového marketingu je video. Jako začínající firma nebudete mít ihned tolik zhlédnutí a sledujících klientů jako slavné osobnosti, či mladí youtubeři, ale pokud vytvoříte krátká videa s poutavým obsahem, jako může být například video ze zákulisí, popřípadě praktické návody k vašim produktům, určitě si vaše videa své diváky najdou.
Nebojte se prezentací
Pokud jste zvyklí ze svých studií, nebo z předchozího zaměstnání, používat prezentace, nebojte se jich ani teď. Stačí je nahrát například na Slideshare. Nahrát prezentaci vám zabere pár minut a klienty vám to může přinášet klidně i celé roky.
Infografika a obrázky – součást obsahového marketingu
Obsah vašeho webu nemusí mít pouze psanou, či mluvenou formu. To, co chcete svým klientům sdělit, jim můžete také i nakreslit. A veřte, že mnohdy obrázky a smajlíci mají větší váhu a dokáží vystihnout mnohem lépe to, co se snažíte ostatním sdělit. Emotikony dodají vašemu textu emoce – stačí jen jeden usmívající se smajlík a ihned se klient cítí lépe.
Stvořte si svou vlastní originální a emotivní infografiku, případně působivý obrázek a uvidíte, že vaši klienti toto dozajista kladně ocení. Obrázek je navíc mnohdy naprosto nezbytný, například u návodu k použití, kdy mnohdy samotný “suchý” popis bez něj v podstatě není srozumitelný.
Knihy, časopisy a obsahový marketing?
Ano, i tištěné materiály mohou tvořit součást obsahového marketingu na internetu. Jak je to možné? Pokud je daný tištěný materiál, tedy kniha nebo časopis, opravdu dobrý, píše se o něm na internetu a díky tomu se stává součástí obsahového marketingu.
Sociální sítě
Nebýt na žádné sociální síti? Jako byste dnes ani neexistovali. Už jste to také slyšeli? Určitě ano. Mnozí z vás si mohou myslet, že tomu tak není a dá se bez nich plnohodnotně žít. Váš osobní názor plně respektujeme, ale máte-li firmu, kterou chcete rozjet a dostat ji do povědomí klientů a posílit její brand, jsou k tomu sociální sítě dokonalým nástrojem. Ať už se jedná o Facebook, který je jednou z těch nejrozšířenějších, případně Instagram, Twitter, či LinkedIn.
Vytvoříte-li pro svou společnost sociální síť, nebuďte na ní jen z donucení, ale tvořte na ní hodnotný obsah. Může být zábavný, poučný a výjimečně i prodejní. Především pro obchody s oblečením, či produkty běžné spotřeby, jako je víno, či jiné pochutiny, mohou být sociální sítě dobrým místem odbytu.
A nespočet dalších možností
Výše uvedené druhy obsahového marketingu zdaleka nejsou všechny, které můžete využít. Vytvořte na svých webových stránkách například zákaznickou sekci, či landing pages, sepište nákupní rádce, návody, přidávejte recenze produktů, odpovídejte na cizích fórech a blozích, uspořádejte on-line konferenci s hvězdami v daném oboru, rozesílejte mezi klienty testovací vzorky, popisujte vývoj trhu, přihlašte se na různé soutěže, atd.
Každý obsah, jenž pro své zákazníky připravíte, je přínosem a do obsahového marketingu se počítá. A čím dříve začnete, tím lépe pro vás.
Jak na tvorbu obsahového marketingu?
Než se pustíte do samotné tvorby obsahového marketingu, je nezbytné provést několik kroků. Jako první byste si měli odpovědět na následující otázky:
- Kdo bude obsah vašeho webu tvořit?
- Pro koho bude váš obsah určený?
- Co bude jeho obsahem?
Nyní se pojďme na odpovědi na tyto otázky podívat trochu podrobněji.
Kdo bude vytvářet váš obsah?
Pokud má vaše společnost své vlastní zaměstnance, kteří pro ni obsah content marketingu vytvoří, je to nepochybně skvělé. Bohužel se však často stává, že prvotní nadšení opadá a důsledky pak bývají opravdu tristní: blog s posledním článkem z loňska a Facebook s jedním nudným příspěvkem, aby jste tam prostě jen něco měli.
Takovýto obsah vám rozhodně nic nepřinese, hlavně žádné vytoužené klienty. Proto si hned na začátku jasně vytyčte nejen vaše cíle, ale především určete osoby, které budou za obsahový marketing zodpovědné a budou se mu plně věnovat. Stanovte si, kolik hodin denně, týdně, či za měsíc na něm budou pracovat a kdo všechno daný tým bude tvořit. Neměl by v něm chybět copywriter, grafik, odborník na sociální sítě, korektor nebo projektový manažer. Přesné složení je jen na vašem uvážení.
Také zůstává jen a jen na vás, zda si na tuto práci najdete lidi uvnitř vaší firmy, nebo na ni najmete někoho z venčí. Hlavně však obsahový marketing nikdy neodsouvejte na druhou kolej a nepovažujte jej za nepodstatný, ani za o něco méně důležitý. Musí se z něj stát součást vašeho obchodu – stejně důležitá jako jakákoliv jiná práce pro vaše klienty.
Pro koho budete obsah tvořit?
Nejprve byste si měli také ujasnit, pro koho vlastně budete váš obsah tvořit. Připravte si nebo si nechte vypracovat nejrůznější analýzy a na jejich základě si ujasněte, kdo je vaší cílovou skupinou a jaké jsou jejich zájmy.
Na základě svých výzkumů si sestavte tzv. persony, tedy virtuální zákazníky, které budou představovat vaše klienty. Díky tomu pochopíte myšlení svých zákazníků, jejich starosti a útrapy, i to, čeho se bojí a co řeší. I to z čeho se radují a jaké jsou jejich hlavní potřeby.
Opravdu hodně vám může pomoci Kaushikův framework SEE-THINK-DO-CARE, pomocí něhož rozděluje zákazníky na 4 základní skupiny:
- SEE – jedná se o klienty, kteří chodí okolo a pozorují
- THINK – jsou zákazníci, které napadlo, že si koupí váš produkt, či službu, ale ještě se k tomu definitivně nerozhodli
- DO – tyto zákazníky máte dozajista nejraději, neboť se jedná o ty, jenž si u vás chtějí nakoupit
- CARE – o ně byste měli pečovat, jde totiž o stálé zákazníky, kteří si u vás již nakoupili vícekrát.
Co z toho pro vás vyplývá? Informujte své zákazníky o novinkách a trendech, připravujte pro ně recenze na produkty, foťte a popisujte jednotlivé výrobky, tvořte například i tipy, jak prodloužit životnost vašich produktů. Je potřeba uspokojit všechny zákazníky a nikoho nevynechat.
Co budete tedy tvořit?
Jak najdete témata pro obsahový marketing si popíšeme v dalším článku, nyní jen připomeneme, že při publikování vašeho obsahu byste měli mít až mírně nepříjemný pocit, že odhalujete část svého know-how. Pouze v takovém případě budete mít jistotu, že vás obsah opravdu stojí za to.
Přečtěte si nás další článek o obsahovém marketingu!
V tomto druhém dílu naší minisérie o obsahovém marketingu jsme se věnovali jeho hlavním formám a tomu, co všechno byste měli vědět a připravit si než se pustíte do tvorby samotné. V dalším díle se spolu podíváme na to, jak zvolit vhodná témata a konečně si řekneme, jak vytvořit poutavý obsah!
Přečtěte si náš další článek a zjistěte to!