„Smiřme se prosím s tím, že internet zadarmo tak, jak jsme jej znali dřív, končí…”. Toto jsou slova majitele společnosti Seznam.cz Iva Lukačoviče, který jej založil v roce 1996 a doteď společnost razila heslo, že její služby jsou pro všechny zcela zdarma. Nyní ale přichází placený seznam: abyste i nadále mohli používat služeb této společnosti, musíte za tuto možnost takříkajíc “zaplatit”. Máte dvě možnosti. První z nich je ta, že “zaplatíte” pomocí svých osobních údajů, tedy svým souhlasem se zpracováním cookies. Druhou možností je pak to, že tento souhlas neudělíte. V takovém případě vás pak seznam požádá o zaplacení měsíčního poplatku, který je aktuálně stanoven ve výši 79,-.
Data pro remarketing
Souhlas se zpracováním získaných osobních dat poskytne společnosti informace, které využívá k remarketingu, tedy k cílení reklamy. Pokud někdo odmítne udělit souhlas se zpracováním svých osobních dat, znemožní tak společnosti Seznam sledovat jeho chování na svých stránkách. Ta na něj nemůže cílit reklamu a na této skutečnosti prodělává. Abyste tedy mohli využívat všech služeb nadále jako tomu bylo dosud, stačí když odsouhlasíte společnosti zpracování dat o vás.
Vaše data jsou u nás v bezpečí
Lukačovič Však uživatele důrazně ubezpečil, že veškerá jejich data jsou u společnosti uchovávána zcela anonymně a jsou naprosto v bezpečí. Společnost je nikomu neposkytujte. „Veškerá uživatelská data jsou uložena v ČR na našich vlastních serverech a v Seznamu je celé oddělení, které dohlíží na to, jak se s těmito daty nakládá,“ prohlásil Lukačovič a dodal, že jeho společnost je „nejvíce kontrolovaná a střežená firma v ČR“.
Která data budete muset společnosti poskytnout?
Pokud se rozhodnete zaplatit za používání služeb společnosti svými daty, musíte souhlasit s poskytnutím údajů o své poloze. Seznam tak díky tomu bude vědět, kde se nacházíte, a to s přesností až na 500 m. Společnost tak bude mít přístup k informacím o tom, kde se pohybujete, kde bydlíte, kde nakupujete, atd. Data o poloze využívá například i v rámci své aplikace Mapy.cz. A právě toto jsou data, která zajímají inzerenty. Sdílená data však mohou obsahovat i informace o vašem věku, pohlaví, práci nebo zálibách.
Necílená reklama je prodělečná
Pokud se totiž klient, tedy ten, kdo si přeje mít na Seznamu reklamu, si ji u společnosti objedná, pak za cílenou reklamu platí zhruba o 30 – 50 % více, než za tu necílenou. V momentě, kdy uživatel (to je ten, komu Seznam reklamu zobrazuje) neodsouhlasí zpracování osobních údajů, Seznam mu může ukazovat pouze necílenou reklamu a tím pádem prodělává. Aby si kompenzoval tyto ztráty, bude si nyní účtovat měsíční poplatek od těch uživatelů, kteří si nepřejí poskytnout mu svá data (tedy nepřejí si, aby jim Seznam zobrazoval cílenou reklamu).
„Naprosto chápu, že uživatelé nechtějí konzumovat cílenou reklamu, ale uživatel, který na Seznamu konzumuje reklamu necílenou, je pro nás prodělečný,“ uvádí na svém účtu Lukačovič.
Seznam zcela bez reklam?
Uživatelům, kteří předplatné zaplatí, se bude reklama i nadále zobrazovat, nebude však již cílená. Seznam do budoucna plánuje zavést i verzi zcela bez reklam, nicméně zatím neoznámil ani její cenu, ani žádné další podrobnější informace. Jelikož tuto variantu ještě nestihl Seznam přichystat, nabídne ji uživatelům o něco později.
Co zůstává zdarma?
Některé služby společnosti seznam zůstávají však stále dostupné bez poplatků, a to i v případě, že odmítnete cílenou reklamu. Jsou jimi například e-mailové schránky, či služby Sreality.
Konec bezplatného internetu
Dle názoru Lukačoviče je konec bezplatného internetu na dohled a uživatelům nezbývá, než se s tím smířit. „Blíží se konec cookies třetích stran, necílená reklama nikomu náklady na provoz nezaplatí a povinné přihlášení či paywall budou naprosto běžným standardem,“ dodává Lukačovič. Nějakou formu obsahu, který je symbolicky zpoplatněn nabízí u nás již mnoho webových portálů.
Závěrem
Společnost Seznam působí na českém trhu již od roku 1996 a provozuje stejnojmenný portál Seznam.cz, který je jedním z nejvyužívanějších vyhledávacích portálů v Česku. Dále provozuje zpravodajský server Seznam Zprávy, Televizi Seznam, a služby Mapy.cz, Sbazar, Sreality, Sauto, Počasí.cz, videoportál Stream.cz, či zbožový srovnávač Zboží.cz.
A co vy? Poskytnete Seznamu své údaje, nebo raději zaplatíte za jistou dávku anonymity společnosti Seznam měsíční poplatek? Dejte nám vědět! A pokud byste měli nějaký dotaz, či potřebovali s něčím poradit, neváhejte se na nás obrátit, jsme tu pro vás.