Kupodivu většina menších firem nemá nastavený e-mail marketing, sběr e-mailových adres probíhá pouze z objednávek. A to je škoda. Protože e-mailing je pořád jeden z nejlevnějších a efektivních nástrojů jak oslovit vaše zákazníky na pár kliknutí.
Pokud už nechcete využívat svůj e-mailový nástroj pouze na jednorázové newslettery na celou databázi, tak se pojďte inspirovat tipy na automatické kampaně, které by měly být základem každého projektu.
1. Welcome kampaň
Neboli uvítací kampaň, která se posílá hned (pár minut) po potvrzení e-mailu vašeho zákazníka. Tedy dokud je ještě horký. Nebudeme si nalhávat, slevy na první nákup fungují skvěle a často zákazníka přesvědčí. Naopak by se dalo říct, že každý zákazník drze po odběru čeká na slevu, protože již je standardem u většiny e-shopů.
V případě, že máte nastavenou cenotvorbu tak, že slevu poskytnout zkrátka nemůžete, tak nápad uvítací kampaně nezahazujte. Máte skvělou příležitost zákazníkovi ukázat celou nabídku svých produktů, služeb a dát mu ty správné důvody proč nakoupit u vás.
Klidně se pusťte do vícefázové uvítací kampaně, která na sebe navazuje. Ukažte jim proč nakoupit u vás! Nezapomeňte tyto e-maily vyřadit z jednorázových newsletterů než dokončíte fázi uvítání, nechcete je přece spamovat. Také nákup během vícefázové welcome kampaně by měl uvítání zastavit nebo podle vámi nastavených pravidel změnit sdělení.
2. Přání k svátku
Když už máte k dispozici jméno zákazníka, tak je obrovská škoda ho nepoužít. Nastavení svátkové kampaně je standardem a lze jednoduše postavit snad u každého e-mailového nástroje. Ať už nabídnete slevu či nikoliv, tak nejdůležitější je oslovení, které raději 5x zkontrolujte, protože oslovit svého zákazníka cizím nebo zkomoleným jménem je noční můra každého prodejce.
3. Výročí prvního nákupu
Zase ty data! Pokud je máme k dispozici, tak proč je nevyužít? Rok od nákupu je opět jednoduché nastavení na základě pole s datem.
TIP: Pokud máte rychloobrátkové zboží, udělejte si výročí klidně čtvrtletně, pokud navíc zákazníkovi nabídnete symbolickou slevu, tak jistě nepohrdne.
4. Reaktivační kampaň
Konkrétně u reaktivace je spousta pohledů jak se na ní dívat, může se jednat o čistku databáze o “mrtvé kontakty” nebo pouze připomenutí, že váš e-shop ještě nezkrachoval. Je potřeba se rozhodnout, kterou cestou se vydáte i podle toho jak dlouho na trhu působíte.
Je totiž rozdíl, reaktivovat 5 let starý kontakt nebo půl roku. Automatická reaktivace by zároveň měla být vícefázová, ať dáte kontaktům možnost na vaše e-maily reagovat. A i přesto, že se často setkávám s tím, že se klienti bojí čistky své databáze, protože “Proč ten newsletter neposlat všem, když už ho mám hotový”, tak nejlepších výsledků dosáhnete právě segmentací.
5. Opakovaný nákup
Kampaň opakovaný nákup je skvělou možností, jak se zákazníkovi připomenout. Pokud si do e-mailingového nástroje necháváte posílat konkrétní produkty nebo kategorie, které nakoupil, tak máte práci o mnoho lehčí.
Nejdůležitější částí, při tvorbě této e-mailingové kampaně, je si ujasnit dobu spotřeby u vašich produktů. Ať už se jedná o měsíc, čtvrt roku nebo rok, tak byste tuto dobu měli promítnout do plánování kampaně.
6. Opuštěný košík
Znáte to, zákazník si hodil do košíku produkty a stránku opustil. Poté na rozdělaný nákup zapomněl a už se pravděpodobně nevrátí. Podle statistik z roku 2022 vyplývá, že připomenutí produktů košíku e-mailem může mít až 10 % úspěšnost (t.j. dokončení objednávky), pokud je kampaň odeslána do 3 hodin od opuštění košíku. I přesto, že se to zdá jako zanedbatelné množství, tak z průměrných 70 % nedokončených nákupů (z průměrných statistik za loňský rok), je rozdíl znatelný.
Mnoho e-mailových nástrojů nabízí jednoduché nastavení kampaně opuštěného košíku. Někde bude potřeba zásah programátora, nicméně se pořád jedná o jednorázové nastavení, které poté budete optimalizovat jen obsahově. A tedy zapojení se samozřejmě vyplatí.
7. Připomenutí konce slevy
Tahle kampaň se skvělé hodí jako navazující nejen na svátkové kampaně, výročí nebo slevu na uvítanou, ale také pro veškeré slevy, které svým zákazníkům poskytujete. Zvýšíte tím šance, že váš zákazník slevu nepřehlédne a například díky odpočtu ho popoženete k nákupu. Jedná se o jemný nátlak, který se často v marketingu využívá, ale je jen na vás jak etické se vám to bude zdát. Všehovšudy záleží na zvolených slovech a formátu, které uceluje tohle sdělení.
I přesto, že e-mail marketing není pro každý projekt zajímavým kanálem, tak zapojení stojí doslova pár stovek. Pokud si spočítáte veškeré náklady na zapojení těchto kampaní, tak se vám zaručeně vrátí do pár měsíců. Mimo tržeb vám přináší také péči o klienty, budování brandu a sbírání e-mailových kontaktů, které můžete kdykoliv* použít.
*Podle nastavení délky účelů zpracování osobních údajů, která není specifikovaná v zákoně. Všeobecně se jedná o dobu nezbytně nutnou.
Ke konci poslední rada: nezapomeňte vyhodnocovat a optimalizovat. I drobná změna vám může přinést mnohem lepší výsledky.