Svět digitálního marketingu by se dal bez větší nadsázky nazvat živým organismem. Neustále se totiž mění a vyvíjí a je nezbytné všechny tyto změny pozorně sledovat. A pokud se vás týkají, zařídit se podle nich.
Co je tedy Consent Mode V2? Odpovědět na tuto otázku se vám pokusíme v tomto našem článku. Consent Mode se v češtině nazývá “režim souhlasu”, ale s ohledem na to, že většina dat, která je o něm k dispozici, včetně návodů k jeho správnému nastavení, je v anglickém jazyce, zůstává i většina z nás stále u originálního názvu Consent Mode.
Co je Consent Mode?
Consent Mode je režim souhlasu, který připravila společnost Google u svých produktů a upravila jej tak, aby byly v souladu se zákony o GDPR a s novými pravidly o sběru dat pomocí cookies souborů. Jedná se o otázky, které se uživateli objeví, pokud klikne na tlačítko “spravovat možnosti” místo na “přijmout vše”. Uživatel si pak vybere, která data o něm může provozovatel webu shromažďovat a která nikoliv.
Tento nový model reaguje na nařízení EU Digital Marketing Act, které po společnosti Google požaduje, aby uměla prokazatelně doložit souhlasy uživatelů o tom, že mohou odesílaná data z vašich webů opravdu využívat pro své účely.
Každý, kdo navštíví jakýkoliv web, je vždy dotázán, jaká data o něm daná webová stránka může sbírat. Jistě všichni znáte klasickou cookies lištu, o níž jsme pro vás na našem blogu také připravili článek. Zodpovězením těchto otázek u Consent Mode pak návštěvník poskytuje provozovateli webu informaci o tom, jak může být s daty o jeho chování na internetové stránce nakládáno a jak nikoliv.
Obvykle se setkáváte s tím, že návštěvníci mohou kliknout na políčko “přijmout vše” a nebo “odmítnout vše”. Každý web může však dát svým uživatelům také na výběr z jednotlivým možností. V tomto případě si uživatel může vybrat, jaká data provozovateli poskytne.
Které systémy s Consent Mode pracují?
S Consent Mode pracují všechny weby a systémy spadající pod Google značky a nebo také Google Tag Manager. Tyto pak, na základě souhlasu návštěvníků, rozhodují jak nakládat s daty uživatelů (zda je například zahrnout do seznamů pro remarketingové kampaně).
Původní Consent Mode V1
Než se podíváme na to, jaké změny sebou Consent Mode V2 přináší, vraťme se ve stručnosti k původnímu modelu, tedy ke Consent Mode V1. Původní model je zaměřen na základní správu souhlasů jednotlivých uživatelů. Model V1 vznikl jako reakce na potřebu regulace způsobů, jakým weby (i aplikace) sbírali a využívali data od vašich uživatelů. Hlavním cílem tohoto původního modelu byla snaha o to, poskytnout uživatelům kontrolu nad tím, jak bude nakládáno s jejich daty. Tedy zda budou data využívána v reklamě, analytice, bezpečnosti, personalizaci nebo funkčnosti daného webu.
Tento model vyhovoval přímým regulacím a pravidlům, zejména po zavedení GDPR v evropských zemích a obdobných zákonech, chránících osobní údaje, po celém světě. Proč tedy vzniká nový model V2? Jako reakce na další zpřísnění a regulace o ohledně osobních dat uživatelů.
Kde platí Consent Mode V2
Tento nový model se týká všech evropských zemí, které jsou aktuálně součástí Evropské Unie. Kromě nich pak platí také v Lichtenštejnsku, Norsku a na Islandu.
Je Consent Mode V2 povinný?
Consent Mode je jednou z možností jak vyřešit na vašem webu požadavky vyplývající ze zákonů o GDPR, cookies a pravidly o ochraně soukromí. Máte-li tuto problematiku ošetřenou jiným způsobem, dalo by se říct, že jej teoreticky nemusíte řešit. Například používáte-li jiný webový prohlížeč, který nepatří společnosti Google. Tento může pro sběr dat využívat jiného nástroje.
Ovšem v případě, že využíváte produkty od Googlu, ať už se bude jednat o GA4, GTM nebo další, je rozhodně vhodné jej používat. A to z toho důvodu že bez jeho používání nebudete jednoduše schopni Googlu zasílat všechny potřebné informace a vaše statistiky a data, potřebná mimo jiné k cílení reklam, nebudou úplné.
Kdy začne Consent Mode V2 platit?
Od 1. března 2024 bude Consent Mode V2 povinný pro všechny služby od společnosti Google. A to v případě, že posíláte svá data do služeb této společnosti, jako jsou Google Analytics 4, Google Ads, Search Ads 360 a mnoho dalších.
V čem se liší Consent Mode V2 od předchozí verze?
Tím hlavním rozdílem u Consent Mode V2 je to, že do něj byly přidány dva nové parametry. Rozdíl spočívá v tom, že každý uživatel může při udávání souhlasu rozhodovat nejen o tom, jaká data o něm budou sbírána, ale také může určit i to, jak a k čemu mohou být daná data následně využívána.
Google navíc připravil dva nové módy, které upravují postupy, jak mají být otázky uživatelům kladeny a jak má na jejich základě daný web se získanými informacemi pracovat.
Nové parametry a jejich význam
Prvním z parametru se nazývá ad_user_data a upravuje způsob použití dat, které nejsou anonymní. Konkrétně to, zda tato neanonymizovaná data mohou být využívána pro reklamní účely. Tedy například to, zda mohou být poslána do reklamních systémů, jako je Google Ads.
Druhým parametrem je pak ad_personalization, pomocí kterého dává uživatel souhlas k tomu, aby jeho data byla zařazena do publik pro remarketing.
Consent Mode V 2 má dva módy
Nová verze Consent Mode funguje ve dvou módech a my se nyní podíváme na to, v čem se tyto dva módy liší. Prvním je Basic Mode a druhým pak Advanced Mode.
Basic Mode
Consent Mode V2 v módu Basic Mode je přímočarým způsobem sběru dat o chování vašich návštěvníků. Buď sbíráte jedonduše vše a nebo nesbíráte nic. Při jeho nastavení se ujistěte, že předtím, než uživatel dotazník vyplní, nedochází ke sběru dat. Stejně tak i případě, že uživatel odmítne udělit souhlas se sběrem dat o jeho chování.
Advanced Mode
Ve srovnání s předchozím módem je Advanced Mode ve své podstatě současnou cookies lištou, pouze obsahuje dva parametry navíc. Jde tedy o nabídnutí možností toho, jaká data vám uživatel povolí sbírat o své návštěvě vašeho webu. Jinak řečeno klient si bude moci individuálně nastavit veškeré parametry sběru dat. Předpokládá se, že ve většině případů dojde k využívání toho Advanced Módu.
A co když souhlas neobdržíte?
Pokud vám nebude udělen souhlas se sběrem údajů o chování uživatelů na vašem webu, tak se žádná data sbírat nebudou. Toto platí v případě výše zmíněného Basic Mode.
Pokud ale budete využívat uvedeného Advanced Mode, tak se anonymizovaná data sbírat budou, stejně jako se tomu děje dnes. Data se sbírají prostřednictvím tzv. Cookieless Pings, kdy dochází k předávání dat mezi linky v rámci dané domény, a to prostřednictvím parametrů v url adrese, tzv. Pass Through.
Jak poznáte, zda máte Consent Mode na svém webu?
Máte-li na svém webu cookies lištu od některého z certifikovaných partnerů Google, tak v příslušný čas budete mít nový model Consent Mode automaticky. Existují i online nástroje (např. tagassistant) pomocí něhož si můžete ověřit, zda na svém webu Consent Mode máte, či nikoliv.
Co se bude dít, pokud Consent Mode nebudete používat?
V takovém případě se stane jednoduše to, že vám přestanou fungovat služby, které potřebují sbíraná data. I když budete sbírat data jiným způsobem, nebudete je moct poslat do analytickým nástrojů Googlu. Díky tomu vám nebude fungovat remarketing, jelikož nebudete mít souhlas se zařazením všech uživatelů do remarketingových publik. A ani modelování konverzí vám nebude fungovat.
Nicméně Google zatím nikde oficiálně uvádí, co všechno přestane fungovat, pokud nebudete Consent Mode využívat a všichni se ohánějí výrazy ”možná” a “nejspíš”. Takže sami čekáme, co se vlastně v tomto směru stane a co nikoliv.
Pokud však pro svou práci využíváte produktů a služeb od společnosti Google, doporučujeme vám, abyste si Conset Mode V2 zavčas správně nastavili.
Závěrem
Doufáme, že jsme vám v našem článku alespoň trochu přiblížili problematiku Consent Mode, co to vlastně je a k čemu je dobré jej využívat. Pokud byste přeci jen měli nějaké otázky, nebo potřebovali s čímkoliv poradit, neváhejte se na nás obrátit , rádi vám s vašimi požadavky pomůžeme.