V našem dnešním článku se podíváme na problematiku marketplace. Oč se jedná? A jaké jsou hlavní výhody, které přináší zákazníkům nebo i prodejcům jejich užívání? To vše si probereme v našem článku.
Online nákupy
Trendem posledních let je prostě a jednoznačně nakupování online, prostřednictvím e-shopů a nebo i marketplace. Proč tomu tak je? Je to jednoduché: nakupovat online, můžete odkudkoliv, z pohodlí domova, klidně i z práce, prostě kdykoliv a kdekoliv a šetří to váš čas, především máte-li takovou práci, která vám znemožňuje návštěvu kamenných obchodů. Prostě šetříte čas, je to pohodlné a v neposlední řadě: na internetu je mnohdy větší výběr (mnohdy desetitisíce výrobků, jenž by se fyzicky do obchodu prostě nevešly).
Jedním z dalších důvodů nárůstu online nakupování byla pak doba covidová a restrikce, které znemožňovaly fyzickou návštěvu obchodů. Přestože již restrikce skončily, mnoho zákazníků si nákupy online oblíbilo a využívá je, ať už ve větší, či menší míře.
Co je to marketplace?
Překlad tohoto anglického slova znamená doslova “trh”, “tržiště”. A je to více než výstižné. Jedná se totiž o online portály, jejichž prostřednictvím mohou různí prodejci nabízet své produkty zákazníkům.
Jedná se o místo, kde si mohou zákazníci prohlédnout zboží z mnoha online obchodů a to vše na jednom místě. Tyto online portály zprostředkovávají kontakt mezi prodejci, kteří jsou u nich zaregistrováni, a klienty, jenž přes ně nakupují zboží.
Pohled do historie
První marketplace byl ve světě spuštěn již v roce 1999 a jednalo se o marketplace od Amazonu. Jeho obliba opravdu neskutečně vzrostla a po zhruba 20 letech se první “vlaštovky” začaly objevovat i u nás. Prvním z nich, který začal na našem trhu působit, byl marketplace od společnosti Mall.
Jak fungují marketplace
Pokud jde o to, jak funguje marketplace, můžeme se na tuto problematiku podívat ze dvou úhlů pohledu. Ten první je úhel obchodníka a druhým je pak pohled zákazníků.
Marketplace z pohledu obchodníka
Abyste mohli na marketplace nabízet své zboží, je potřeba se tam samozřejmě zaregistrovat a poté, co vám bude vytvořen účet, vystavit zde své zboží. V této vlastní administraci si pak spravujete své portfolio nabízených produktů a služeb. Objednávky na vaše zboží jsou pak odesílány do vašeho e-shopu a vy máte na starosti jeho expedici. Pokud jde o fakturaci, tak jednotlivé marketplace mohou mít různé způsoby a systémy.
Marketplace z pohledu zákazníka
Přestože daný marketplace zde plní pouhou funkci zprostředkovatele, tak z pohledu klientů se může jevit jako jeden velký prodejce. Typickým příkladem u nás je Alza, nebo nově vzniklé Allegro (které zkoupilo Mall.cz). Na marketplace můžete totiž sehnat naprosto vše a zboží je rozděleno do mnoha kategorií. Můžete si jej filtrovat pomocí nejrůznějších filtrů do mnoha kategorií: podle ceny, značky, oblíbenosti a mnoha dalších. Pokud jde o proces nákupu a placení, probíhá zde naprosto stejně jako na jakémkoliv jiném e-shopu.
Stručné shrnutí hlavních výhod a nevýhod prodeje přes marketplace
Mezi hlavní výhody bude bezesporu patřit:
- oslovíte výrazně vyšší počet klientů a potencionálních zákazníků,
- můžete díky tomu očekávat i vyšší tržby,
- ušetříte na nákladech za marketing,
- a, v případě, že se rozhodnete prodávat pouze přes marketplace, ušetříte za náklady spojené s provozem vlastního e-shopu
Pokud jde o hlavní nevýhody, mohli bychom uvést následující:
- tím hlavním bude bezesporu to, že za prodej přes marketplace budete muset platit poplatky za provoz a samozřejmě provize z prodaného zboží,
- administrace může být o něco náročnější a to obzvláště v případě, že daný obchodník nezajistí napojení na svůj e-shop nebo na svůj účetní systém.
Je pro vás marketplace vhodný?
Zaujalo vás výše uvedené, ale nejste si jisti, zda je to ten správný krok právě pro vás a váš e-shop? Pojďme se na to spolu podívat. Prodej přes online tržiště bude dobrou volbou pro ty z vás, kdo:
- hledáte jako alternativu k vašemu klasickému prodeji velkoobchodní partnery,
- máte zájem o rozšíření vašich prodejních kanálů (u takzvaných “krabicových” e-shopů je nastavení propojení poměrně jednoduché),
- chcete ušetřit na nákladech za marketing,
- a především, chcete-li se svým zbožím expandovat a prodávat jej i v zahraničí.
Naopak pro vás nemusí být prodej přes marketplace tím pravým ořechovým, a to v případech, kdy:
- jsou předmětem vašeho prodeje luxusní produkty silně spojené a založené na vašem brandu,
- máte výrazně vyšší ceny než vaše konkurence,
- marže u vašich produktů není dostatečně vysoká na to, abyste si mohli dovolit platit provozní poplatky za prodej na online tržištích,
- máte strach z toho, že vaše stávající prodejní kanály by přestaly úplně fungovat.
Světoví leadeři
Ve světě patří mezi největší hráče na tomto poli již zmíněné značky Amazon, Ebay, Wish a mnoho dalších, jako Aliexpress, atd. Tito světoví giganti mají neskutečné obraty a menším e-shopům mnohdy nezbývá nic jiného, než prodávat své zboží u nich, neboť jim lze jen těžko konkurovat.
Marketplace v ČR
V ČR působí též mnoho zahraničních tržišť. Pokud jde ale o české marketplace, je jich tu několik. Mezi ty nejznámější pak patří:
- Alza, se svým poutavým marketingem (Alzáka buď milujete nebo nesnášíte, nicméně spolehlivě ihned víte, o jaký ”e-shop” se jedná),
- Mall, které se aktuálně mění na Allegro (polská společnost poprvé oznámila svůj záměr koupit 100% podíl společnosti Mall v roce 2021 a v loňském roce 2023 se marketplace Mall.cz změnilo na Allegro.cz),
- Shopex, který nabízí produkty z portfolia veletrhů, které organizuje společnost ABF,
- a v loňském roce byl spuštěn i nový marketplace od společnosti Kaufland, která již provozuje své online tržiště v německu. Jelikož je Kaufland v ČR poměrně silným brandem, bude zajímavé sledovat, jak se mu bude dařit.
Marketplace a brand
Jak jsme již zmínili výše, prodej přes marketplace sebou nese řadu výhod. Dalším velmi důležitým aspektem je to, že výše uvedené marketplace se v průběhu svého působení staly silnými značkami (brandem) a mnoho lidí preferuje nákup od těchto známých společností. Přeci jen nákup na Alze budí v klientovi více důvěry, než nákup na naprosto neznámém e-shopu.
Pár slov závěrem
Prodej přes tato online tržiště je dnes běžnou, možná bychom se nemuseli bát použít i slovo nezbytnou, záležitostí. Mnoho menších e-shopů nemá mnohdy příliš na výběr, jelikož by je tyto giganty jinak doslova převálcovali. Co naděláte, Amazon, Allegro nebo Alza jsou prostě brandové značky, kterým klienti věří a nákup na nich upřednostňují, proto je v zájmu e-shopařů snažit se na nich prodávat své produkty a služby.
Pokud tedy chcete ušetřit za marketing a zvýšit své obraty, může pro vás být, při dodržení určitých podmínek, prodej přes marketplace velmi výhodným. Doufáme, že jsem vám v našem článku problematiku marketplcace přiblížili a pokud byste měli jakýkoliv dotaz, neváhejte se na nás obrátit.