Tvorba e-shopů a webů

Tvorba e-shopů a webů

Vytvoříme vám e-shop nebo webové stránky, na který se budou vaší zákazníci rádi vracet.

Výkonnostní marketing

Výkonnostní marketing

Oslovíme relevantní publikum napříč internetem a pomůžeme najít cestu vaším zákazníkům zpět na váš web.

SEO & Copywriting

SEO & Copywriting

Pomůžeme vám na web dostat relevantní obsah tak, ať ho milují vaší zákazníci, ale i vyhledávače.

E-mail marketing

E-mail marketing

Nastavíme kampaně, které budou vydělávat za vás a pomůžeme vám nejlevnější e-commerce nástroj zapojit.

Všechny služby

Obsahový marketing – oč se jedná? 3. část

ProfilphotoM
Analýza klíčových slov je způsob, jak najít témata pro obsahový marketing

V našem předchozím článku jsme se věnovali hlavním formám obsahového marketingu a jeho přípravě. V tomto dalším díle si jednak ujasníme, jak zvolit vhodná témata pro váš obsah a především pak to, jak docílíte toho, aby váš obsah byl opravdu hodnotný.

Jak na vhodná témata pro váš obsah?

O čem by tedy vaše firma měla na svém blogu psát? Jaký obsah byste měli tvořit? Co natočit za video nebo nakreslit za infografiku, aby to vaše klienty zajímalo a přineslo jim to nějakou hodnotu? Nyní se na to spolu podíváme o něco podrobněji.

Obsahový audit

Pokud již na svých webových stránkách obsah máte, měli byste jako první začít s jeho auditem. Vytvořte si tabulku se všemi videi, články, příspěvky – prostě se vším, co jste již v minulosti zveřejnili. 

Podívejte se na tento obsah z analytického hlediska a zjistěte, o který obsah se vaši klienti zajímali, který prostě za něco stál. Tu část, která se stane pouhým obsahovým balastem, o který nikdo neprojevil zájem, jednoduše ze svého webu vymažte. Pouze staré příspěvky na Facebooku můžete klidně nechat, ty časem upadnou v zapomnění a nemusíte nad tím ztrácet svůj čas. 

Dále zde bude ta část obsahu, kterou postačí pouze trochu vylepšit, vyšperkovat, aktualizovat, doplnit o nové a aktuální informace. U tohoto obsahu změňte například i titulek a vydejte jej znovu, případně si jej schovejte na později. Byla by dozajista škoda jej vyhodit úplně. 

Pokud se vám zadařilo a publikovali jste v minulosti obsah, který je i po delší době stále aktuální a pořád stejně dobrý, tak jej rozhodně nemažte, naopak, nechte jej a jen ho znovu propagujte

Obsahový audit si můžete připravit i vy sami. Pokud si ale nejste jisti jak na to, nebojte se zadat jej profesionálům a odborníkům. 

 

Analýza klíčových slov – hlavní zdroj témat pro váš obsah

 

O tomto nástroji jsme se již zmiňovali v našem předchozím článku, který si můžete přečíst na našem blogu. Jen ve zkratce bychom zopakovali, že se jedná o vytvoření analýzy, kde zjistíte, jaká slova vaši klienti nejčastěji zadávají do internetových vyhledávačů, pokud chtějí najít odpověď na svoji otázku a vyřešit tak nějaký svůj problém. 

Je opravdu bohatým zdrojem informací a inspirace na mnoho zajímavého obsahu. Jen si vždy dejte pozor, aby jste netvořili duplicitní obsah, který již připravila vaše konkurence, a pokud se rozhodnete psát o daném tématu, musí být váš obsah mnohem lepší, než ten konkurenční. 

 

Analýza konkurence

 

Dalším nástrojem, který je nezbytný pro to, abyste mohli tvořit opravdu hodnotný obsah, je analýza konkurence, o níž jsme taktéž psali ve výše zmíněném článku

Když si projdete obsah webů u vaší konkurence, zjistíte jaké jsou její nedostatky a můžete toho využít a zaplnit díru na trhu kvalitním obsahem, který ale musí být ten nejlepší a nejkvalitnější. Špatně zpracovaná témata vaší konkurence přepište a vylepšete. Jednu věc ale nesmíte udělat nikdy a tou je kopírování jejich obsahu.

Vyhledávání na webových stránkách

Pokud máte na svém webu pro zákazníky připravené políčko pro vyhledávání, rychle pospíchejte do administrace a zjistěte si, jaké nejčastější dotazy, produkty, či slova vaši klienti hledají! Vypište si všechny, na které byste mohli odpovědět článkem, videem, nebo pomocí obrázku. 

 

Dotazy zákazníků vám napoví vhodná témata pro váš obsah

Dalším místem, které je doslova zlatou studnicí témat pro obsahový marketing jsou dotazy zákazníků. Můžete je sbírat z vaší zákaznické linky, z výdejny zboží nebo chatu na vašem webu. 

Sbírejte všechny dotazy, náměty a připomínky a z těch alespoň trochu relevantních neváhejte připravit obsah pro váš web a nějakým způsobem (článek, video, infografika) na ně prostě odpovězte

 

I rozhovor s celebritou může být zdrojem témat pro obsahový marketing

Dotazy na fórech a v diskuzích

Podobně jako výše zmíněné, jsou i dotazy na diskuzních fórech bohatým zdrojem inspirace pro vytváření relevantního obsahu. Na dotazy zákazníků můžete buď jménem firmy odpovídat rovnou na daných diskuzních fórech, nebo si je zapsat a odpovídat na ně na svém webu. Do diskuzního fóra pak jen vložte odkaz na svůj web, a pokud bude relevantní správce vám ho tam ponechá. 

Údaje ze zákaznického výzkumu

Dalším opravdu dobrým zdrojem témat jsou zákazníci samotní. Chcete vědět, co je trápí a zajímá? Tak se jich jednoduše zeptejte! Jakým způsobem si produkt vybírají, co hledají, čeho se obávají. Získáte tak skvělé podklady nejen pro obsahový marketing, ale i pro další strukturu webu.

Trendy a novinky – témata pro obsah vašeho webu

Vězte, že vaše klienty budou určitě zajímat nejnovější události, co se kde stalo a děje. Pokud je daná událost navíc spojena s vaším oborem podnikání, zákazníci jistě ocení, pokud je o tom budete informovat a pokud se, například o dané novele obchodního zákona, dozvědí jako první od vás!

Připravte rozhovor s nějakou autoritou

Toto je druh obsahu, který nikdy nevyjde z módy a se kterým vždy uspějete. Pokud například prodáváte vybavení pro hokejisty, buďte si jisti, že zveřejněním rozhovoru s takovou osobností, jako je Jaromír Jágr, máte úspěch zaručený. Pokud pak navíc daná celebrita váš sortiment pochválí, uvidíte, že nebude stíhat vyřizovat objednávky!

Recyklujte hodnotný obsah

Recyklace stávajícího obsahu je poměrně dost podceňovanou záležitostí, přestože se jedná o opravdu efektivní způsob, jak se zákazníkům připomenout. Vydali jste například sérii článků na nějaké zajímavé téma? “Recyklujte” je například tak, že z nich připravíte e-book, který rozešlete klientům emailem. Nebo namluvte podcast. Případně připravte seriál na Facebooku. Tím, že zrecyklujete stávající obsah, oslovíte mnohem více lidí a vynaložíte mnohem méně námahy. 

Zpětná vazba a témata pro hodnotný obsah

Nikdo nemůže být dokonalý a tak jistě i vy občas napíšete článek, který nikoho nezaujme, či video, které získá jen pouhých pár shlédnutí. To není žádná katastrofa. Sledujte webovou analytiku a dělejte si poznámky o tom, který obsah vaše čtenáře zaujal a který nikoliv. V publikování úspěšného obsahu můžete i nadále pokračovat, ten neúspěšný naopak podrobte analýze, co byste měli změnit, či zlepšit. 

Možná bude stačit jen lákavější titulek, nebo jen ne tak nudně sepsaný obsah. Proto ho vylepšete. Pokud ani to nepomůže, nejspíš se bude jednat o téma, o které prostě není zájem. Tak si pro příště vyberte nějaké jiné, které bude pro vaše klienty atraktivnější. 

Jak udělat váš obsah hodnotným a poutavým

Konečně se dostáváme k jádru věci, tedy k tomu jak zařídit aby se váš obsah stal poutavým, prostě a jednoduše, aby zaujal. 

Toto je chvíle, kdy se obsahový marketing potkává s copywritingem. I když budou vaše nápady sebelepší, bez úderného copy je nikdo nebude číst. A platí to i naopak. I když si najmete a zaplatíte toho nejlepšího copywritera, bez pořádného nápadu na námět se bude jednat jen o naleštěné “nic”.

Aby vám váš obsahový marketing skvěle fungoval, musíte skloubit dohromady vaše skvělé nápady na obsahový marketing, které následně necháte zpracovat vynikajícím copywriterem, grafikem nebo videomakerem. 

Pokud jde o pravidla pro copywriting, dala by se sepsat celá encyklopedie (a i to by možné bylo málo), proto zde zmíníme jen několik z těch nejzákladnějších. 

Ujasněte si “tone of voice”

Tón značky, tedy to, jakým způsobem se budete obracet na své zákazníky, oslovovat je a komunikovat s nimi, byste si měli dopředu definovat. Tento vámi zvolený styl komunikace pak je potřeba dodržovat na všech místech. Na vašem webu, v e-mailech, v reklamách, billboardech, i při osobním jednání. Prostě všude. Tone of voice pomáhá udržovat váš brand, o kterém jsme se již zmiňovali v našem předchozím článku. 

Zapojte do tvorby vašeho obsahového marketingu více lidí

Pište skvělé headliny

Nadpis je prostě tím nejdůležitějším na vašem obsahu. Je totiž tím prvním (a mnohdy bohužel i tím posledním), co si čtenář přečte. Musí vyvolat klientův zájem a upoutat jej natolik, aby si váš článek (tedy váš obsah) přečetl. Pokud to neudělá, psali jste zbytek obsahu zbytečně. 

A nejedná se jen o nadpisy článků samotných. Headliny mají stejnou důležitost i u videí, podcastů, e-booků nebo emailů (u nich funkci nadpisů plní políčko pro předmět). 

Tomu, jak napsat dobrý titulek jsme se již věnovali v jednom z našich předchozích článků, proto zde uvedeme jen pár vět k této problematice:

  • Používejte čísla a bodové seznamy (5 tipů, jak…)
  • Vyvolejte ve čtenáři pocit jednoduchosti (jen 5 věcí, díky nimž zlepšíte…)
  • Vaše titulky by měli podporovat touhy nebo vyvracet obavy (jak se pro vždy zbavit černých teček..)
  • Dejte do titulku dva benefity (jak zhubnout a udržet si postavu)
  • Přirovnávejte (buďte bohatí jako Bill Gates)

V nadpisu musí zaznít největší benefit, tedy to nejdůležitější z vašeho obsahu. Vyvolejte pocit zvědavosti, nebo překvapte konkrétním faktem. 

 

Stručnost a věcnost je klíčová pro hodnotný obsah

Při vytváření vašeho obsahu buďte struční a věcní. Nikdo vám nebude číst dlouhosáhlé romány, sledovat několikahodinová videa, ani číst 100 stránkové e-booky, tedy pokud to není naprosto nezbytné. Buďte proto při psaní struční a nechoďte kolem horké kaše. Při vytváření dobrého obsahového marketingu je naopak potřeba jít rovnou k jádru věci

Pokud bude váš obsah plný hodnotných a konkrétních informací, lidé ho doslova zhltnou. Bude-li však nudný, odejdou. Hodně pomůže, když se naučíte psát krátké odstavce. A také krátké věty. Zvyšuje to totiž napětí a podněcuje čtenářovu zvědavost.

 

Je důležité být konkrétní

S výše uvedeným se pojí to, že je potřeba být co nejkonkrétnější. Obecné povídání kolem nikoho nezajímá, ale konkrétní fakta ano. Nepište “moravská vína”, ale “víno z Mikulova”, apod. 

 

Více hlav ví, jak na obsah hodnotný

Zapojte do tvorby vašeho obsahového marketingu více lidí. I ten nejlepší copywriter na světě může prostě udělat nějakou tu chybu. Nebo prostě jen něco přehlédnout. Je to přeci jen člověk. Proto do tvorby daného obsahu zapojte i další zaměstnance. I ten nejobyčejnější řadový dělník mnohdy ví o své práci mnohem více, než projektový manažer. A rozhodně toho ví více, než externí copywriter, který se s daným projektem seznámil ani ne před týdnem. 

O obsahovém marketingu toho pro vás máme víc!

V tomto díle naší pomyslné minisérie o obsahovém marketingu jsme se věnovali tomu, jak a kde získat inspiraci na témata pro obsah vašeho webu a poté také tomu, jak zařídit, aby váš obsah byl kvalitní.

V našem příštím a posledním článku o obsahovém marketingu se spolu podíváme na to, jak tento pracně připravený obsah propagovat a jak zjistit, zda je váš obsah hodnotný a zaujal vaše zákazníky, či nikoliv. Nenechte si náš článek ujít!

 

 

NOVÉ ČLÁNKY ROVNOU DO VAŠÍ SCHRÁNKY

Přihlaste se k odběru novinek a jednou za čas vám pošleme TOP výběr článků.

Odesláním souhlasíte se zásadami ochrany soukromí a se zasíláním obchodních sdělení.

Také jsme napsali